Resedagbok.

Resa till USA 20080323 - 20080403

Hej här kommer min lilla rese blog som jag kommer att författa under min resa till USA. Under denna resa kommer jag att besöka Washington och New York samt ett antal andra mindre och större städer.

Söndag 23 mars

Resan började söndagen den 23 klockan 10:40 då planet lämnade Arlanda för en åtta timmar lång flygning till Newark utanför New York.

Under resan kunde man titta på film eller spela spel för att få tiden att gå snabbare, men åtta timmar är en långtid även om man får se på film. Väl framme fick vi vänta på att komma in genom passkontrollen samt att få ut bagaget.

Mycke spel blev det....

Efter detta var det bara att ta tåget till parkeringen där bilen var parkerad. Bilen är en typisk Amerikansk bil stor och klumpig tycker pappa.

View Larger MapVägen från Newark flygplatsen till Washington DC

Allt började bra pappa kördet fel så att vi fick köra runt på flyplatsen innan vi kunde komma ut på den motorväg som går ned till Washington, men väl ute på vägen så var det bara raka spåret till målet nästan. Väl framme Washington så lyckades vi köra fel ett antal gånger eftersom det inte finns några skyltar som säger vart man ska åka utom ett nummer på avfarten och ett väderstreck.

Väl framme på hotellet fick jag sova i en skön säng.

Måndag 24 mars

Dagen  började med en stor frukost i matsalen på hotellet, sedan bar det iväg ut på stan.

Vi gick ned till Vita huset för att titta på detta. Framme vid Vita huset fick vi reda på att det var ett stort påsk evenemang på gång där så vi gick vidare ned till Geroge Washington monumentet för att titta på detta. Monumentet är en mega hög obilisk.

View Larger MapVi bor vi markeringen B

Vi var inte de ända personerna där direkt, kön med besökare för att komma in ringlade runt monumentet så jag ville inte gå in utan jag och pappa gick vidare till Lincoln monumentet.

Jag med George Washington monumentet bakom

Det så inte ut att vara så långt att gå men det var det, och nu började jag känna mig lite trött efter resan så jag fick åka på pappas axlar (vad annars har man en pappa till).

Georg Washington monumentet sett från monumentet för Andra världskriget

På vägen till Lincoln monumentet passerar man en massa andra monument som pappa sa att de visade att vägen till den värd vi har idag inte alltid har varit så lugn och fin, utan med en massa krig och eländen. Väl framme så hade man en fin utsikt över The Mall som det stora grön området i centrala Washington heter.

Lincoln Monumentet

Inne i Abraham Lincoln monumentet.

Utsikten från Lincoln monumentet mot George Washington monumentet.

Efter att ha tittat på detta monument och efter att pappa hade berättat lite om vad Lincoln var för en farbror så styrde vi kosan mot National Air and Space Museum. På vägen kom en av presidentens helikoptrar inflygande.

En av presidentens helikopter

Vägen till museet gick från Lincoln monumentet mot Capitolium, den sträckan är lite mer än 2,5km. Nästan framme vid museet så passade vi på att vila lite och äta en typisk amerikansk korv med tillbehör.

Jag och pappa framför Capitolium

Inne på Air and Space Museum frinns alla typer av flygplan och raketer och en stor bigraf där man visar filmer i 3D. ( Asa ballt ) Jag trodde hela tiden att jag skulle få saker och ting i huvudet när jag tittade på en film om rymdstationer.

En av de kapslar som användes till en av månfärderna.

En månlandare, den var större än vad jag trodde

En Astronautdräkt använd för rymdpromenader

En samling med test raketer

Sedan bara att få titta på alla dessa raketer och kapslar är så spännande för att man inser att det inte kan vara lätt att vara en Astronaut. Utrymmet inne i en kapsel är inte något som man kan kalla för bekvämt. Sedan finns det saker som är enorma på raketer så som raket motorn.

En av raketmotorena till den raket man hade för att flyga till månen.

Inne på museet finns också en hangar från ett hangarfartyg uppbyggd med kommando brygga och allt, detta var sännande att se hur det fungerar att starta och landa på ett hangarfartyg.

Jag på kommandobryggan utanför fönstren så hade man en film som visade hur plan lyfte från fartyget.

Efer det att vi hade tittat på flygplan och raketer så kände jag mig ganska så trött och ville gå hem till hotellet för att äta middag och sova.

Tisdag 20080325

Tänkte gå ned till Vita huset, men framme där fick vi reda på att bara amrikanska medborgare fick komma in på en guidad tur. (tråkigt) Så jag fick nöja mig med att vara foto modell. ;-)

Fram för Vita huset, där jag inte fick komma in. :-(

Runt Vita huset var det mer poliser än vad jag har sett hela mitt liv.

En av alla de polisbilar som fanns framför Vita huset

Pappa frågade vad jag ville göra nu när vi inte fick komma in, jag sa att jag ville gå tillbaka till National Air and Space museet, och så fick det bli.

Piff eller Puff vet jag inte men de är halvtama

Det fanns några saker som jag ville se engång till inna vi ska åka vidare på onsdagen. Det jag ville se var en experimentverkstad där man förklarade hur saker och ting kunde flyga.

Hur man får en boll att sväva med hjälp av luft

Efter att ha tittat på detta gick vi upp till Capitolium och Union station för att hitta något att äta. Det blev en kladd burgare på Mc Donalds som jag ville..

På spaning i Washington

Efter detta var jag trött och ville bara gå hem för att vila pappa sa att jag hade något som kallas Jet Lag, ett problem med att man skjuter på dygnets timmar. Så det blev en tidig middag och sedan i säng.

Onsdag 20080326

I dag lämnade vi Washington för att fara vidare in i landet. Vårat första mål var att komma till en liten stad som hette Gettysburgh. I den är stan slutade det amerikanska inbördeskriget på 1800 talet. Pappa berättade lite om historien.

Vägbeskrivning på vägen som vi åkte från Washington DC till Gettysburgh
View LargVVääger Map

Lunchen blev på Mc Donalds som jag ville.(hehehehe)

Mätt och belåten

Stora vägar

Efter Gettysburgh så styrde vi kosan mot Hershey för att titta närmare på Chocolate World. Vägen gick via Harrisburg, en grå och tråkig stad som vi bara passerade igenom.

View Larger MapVägen till Hershey från Gettysburgh via Harrisburgh

Entren på Choclate Word

Framme i Hershey så rullade vi in på Choclate world för att testa Choklad, och titta på hur man gör alla typer av godis som den här fabriken gör. Enligt guiden så kan de göra 60 000 000st Choklad toppar per dag. (de e många de)

En liten tur på fabriken

Efter en tur på fabriken så var det dags att fika lite med en super god choklad milk shake.

Mmmmmmmm!

På vägen ut från Hershey kunde vi se att alla gatljus hade formen av cholkad toppar som fabriken tillverkar.

Lite udda gatljus

Pappa och jag styrde kosam mot en liten stad som heter North Wales som ligger utanför Philadelphia. För att hitta på lite mer saker under morgondagen.

Vägen från Hershey till North Wales i Pennsylvania

Torsdag 20080327

Dagen aktiviteter beslutade vi att de skulle vara att gå i affärer och då får man inte fotografera.

Det som alltid står högts upp på min önskelista är Lego.  Tro det eller ej dagen första inköp blev en Phantonka Antroz Bionicle.

Min nya Bionicle

Det enda jag ville var att åka tillbaka till hotellet för att bygga den men pappa sa att vi hade några andra stop att göra på vägen. De andra stoppen var att titta på olika affärer och ställen, samt att klippa mig.

Frisören finns i huset till höger.

I samband med att jag klippte mig så passade vi på att titta på det hus som pappa bodde i när han gick i skolan här för en massa år sedan(sten åldern). Pappa tycket att huset hade blivit förfallet sedan det hade sålts vidare till en ny familj.

Det gamla huset

Fredag 20080328

Fredagen beslutade vi oss för att åka in till Philadelphia vädret var inte det bästa men vi gjorde det bästa av läget. På vägen in i staden såg jag hur höga husen var samt att de står väldigt tätt så att ljuset har svårt att komma ned till gatan.

Det verkar som det adrig blir riktigt ljust här nere på gatan. Huset rakt fram är City Hall

Vi parkerade bilen i ett garage och gick vidare till fots bort till Liberty Hall och för att titta på Liberty Bell, den klocka som skall ha startat det Amerikanska frihetskriget. Det var så många människor i kön till museet så vi beslutade att gå och tittade på stan.

Liberty Hall

Liberty Bell genom ett fönster(ingen bra bild)

Efter ett tag var jag hungrig och ville äta, det närmaste retaurangen var för tillfället Hard Rock Cafe.

Efter lunchen gick vi och hämtade bilen för att åka ned till sjöfarts musset för att titta på museets utställningar och sedan gå ned i Ubåten USS Becuna SS-319 och in i ett gammalt fartyg som heter USS Olympia.

Övar på att köra en Container kran.

Det var den första gången som jag var i en ubåt och jag kunde snabbt konstatera att detta inte var en båt för långa människor eller med skräck för trånga utrymmen, men jag tycket det verkade ballt att vara på en ubåt. Det hann bli mer än två timmar i ubåten då jag ville veta allt om hur en ubåt fungerar och hur man lever i den. Synd bara att pappa inte har svar på alla mina frågor.

Det finns en massa små prång och lite större utrymmen på en ubåt, och man måste dela på alla även sin säng.

Bilderna är från maskinrummet, matsalen och kommandobryggan

Bilderna är från V till H. Gången i Officerarnas mäss och hytter, Vattentätt skott i främre torped rum och en bild från torpedrummet i aktern.

För att vara en så gammal ubåt så är den ganska så stor. Den vita båten bakom är U.S.S. Olympia

Efter det att vi var klara på museet så hade klockan blivit mycke så då var det dags att hitta ett nytt hotell. Denna gång fick det bli ett hotell på New Jersy sidan i Burlington där det fanns en pool på hotellet.

Överallt finns det amerikanska flaggor i alla storlekar små till jätte stora som denna.

Lördag 20080329

Lördagens manöver var att åka ned till Atlanten för att titta på hur det ser ut där samt att känna på det kalla vattnet, då menar jag inte att bada utan bara känna. På vägen dit åkte vi förbi ett natur resevat som ligger vid en bas som heter Fort Dix. Jag och pappa kunde konstatera att militären inte har förstört detta område så mycke utan låtit det vara. Basen var hur stor som hälst det tog nästan en timme att köra runt den.

Målet för resan ned till kusten är en liten ort som heter Manahawkin

View Larger Map

Detta är en riktig Amerikansk sommar ort som man kan se på filmer om surfare och fiskare allt i stan kretsar runt dessa ämnen och som vanligt kom folk fram och frågade varifrån Tyskland vi kom. Kan de verkligen inte höra skillnad på svenska och tyska. Här skulle jag kunna tänka mig att bo när jag är vuxen.

En liten idyll.

Staden på fastlandet

Nere på stranden plockade jag lite snäckor och så hittade vi en riktigt konstig fisk eller krabbdjur pappa visste inte vad det skulle klassas som, men den såg ut att komma från urtiden.

Stranden är riktigt lång

Kallt i vattnet, jag lyckades med att få skorna översköljda.

Synd att det inte är varmare så man kunde bada

Vet någon vad detta är för ett djur?

Dagens lunch blev en Pizza av mega format, jag tror att pappa beställde fel eller att hon som tog emot beställningen höde fel för den var jätte stor. Tur att det finns "Doggy bag".

Efter Lunchen titta jag och pappa oss lite om kring.

Efter ett tag ville jag åka och bada efter det att jag hade sett havet. Så det blev att åka hem till hotellet och hoppa i basängen innan middagen.

Till middag blev det resterna av lunchens pizza.

Söndag 20080330

Vägen från Burlington till New York

Vi bor vid pilen.

då var det dax att lämna livet på vägen för att flytta in till "The Big Apple" på den Sjunde Avenyn. Bilen skulle pappa lämna tillbaka till hyrfirman på flygplatsen. Från flygplatsen tog vi tåget in till New York, väl framme vid Penn station behövde vi bara gå över gatan för att komma till hotellet. Hotelllet såg fint ut när vi kom in i entren men rummen är mycket slitna

Lunchen fick bli på en pizzeria i kvarteret intill.

Den här smakade nästan som hemma

Där efter gick vi iväg till Empire state building för att titta på utsikten från den 86:e våningen, snacka om utsikt.

Central Park sett från Empire state building

Ett anna känt hus Cryslet building och Queensboro bron

Det finns en massa olika hus att titta på från den här höjden.

Till vänster är The Pennsylvania hotel där vi bor, bilden till höger Madison square park och Broadway.

Allt som finns på marken ser ut som leksaker från den här höjden.

Ellis Island

Kikare kan vara till hjälp om man vill se något.

Ser inte jag ut som Frihetsgudinnan?

Efter det att vi hade varit uppe i Empoire state biulding i en timme så tog vi en promenad upp till Time square. Här hittade jag den bästa Toys R us butiken jag har sett. Här fanns allt man kunde tänka sig vilja ha som leksaker.

Jag vid Times square

Lite bilder från insidan av Toys "R" us vid Times sqare

The Biggest Toy Store in the World has a T-Rex.

Klockan hade nu blivit lite mer än fem på efter middagen, så knorrade magen. Dags för en middag på stan och sedan till baka till hotellet. Jag känner mig helt slut efter alla intryck som jag har fått under dagen.

Sjunde avenyn mot Norr och Söder.

Måndag 20080331

Måndag med stora bokstäver, varför undarar ni säkert? Jo det regnar och är kallt, så dagen aktiviteter blir innomhus. Tittade igår på filmen Natt på Museeum var på det kändes naturligt att åka upp till Museum of Natural History på 81:a gatan vi Central Park. Dit skulle vi ta tunnelbanan enligt kartan skulle man kunna ta en linje som hette A, men den stannade inte vi den stationen visade det sig så vi fick byta och åka tillbaka några stationer.

Allt verkade som filmen tills vi kom in i museet då såg det inte ut som på filmen det minsta, pappa sa att det brukar inte stämma men han var förvånad att man hade gjort så stora skillnader.

I enrén så fanns det ett par häftiga skelet av ett par dinosaurier.

Museet var indelat i världsdelar så det första man kom in i var Africa och alla de djur som lever där, och där efter var det om folket i Afrika hus de levde och lever idag på landsbyggden. Sedan var det bara att gå vidare till världels alla fauna och folk.

En sten figur från Påsk ön

En T-Rex, den é stor och läskig.

En riktigt läbbig sak, Malaria myggan

Vi var inne på musseet i tre timmar sedan böjade det att knorra i magen så vi sa att nu måste vi ha mat annars blir det tråkigt. Då var det bara att ta sig ut i duggregnet, väl ute så bestämde vi oss för att gå över Central Park för att komma ned i stan. På vägen så kännde jag igen mig från en massa filmer som jag har sett Bland annat Stuart Little, filmen om en liten mus som tas om hand av en familj. Phu! vad stor parken är det tog ett bra tag att gå igenom den och vi gick bara en liten bit av parken. Tillslut kom vi ned "city" där vi hittade en bra resaurang med god mat.

8:e Avenyn mot söder. Regn och dis.

Husen vi Central Park South sett från The Lake.

Central Park: Bethesda

Efter den sena lunchen passerade vi åter Times Suare och jag gick in på Toys "R" us för att drömma lite.

Tisdag 20080401

Vädret ser bättre ut i dag men det verkar att blåsa så jag får klä mig varmt. Dagens utflyckt går ned till Frihetsgudinnan, men först ska vi ha frukost som i dag blir på Subway.

Stora brandbilar och de kan låta

Ännu en stor brandbil.

Sedan den 11 September 2001 anses brandmännen vara New Yorks hjältar.

Mycket att bära uppför alla trappor

Mitt under frukosten kommer det en massa brandbilar farande som stannar utanför, och en massa brandsoldater kommer med slangar och yxor. Det visar sig att det brinner i ett kök i huset intill så det blev lite frukost action. Vi tittade på vad som hände men sa att det är bäst att vi går om vi ska komma fram till färjan som går över till Frihetsgudinnan innan det blir för sent. På vägen ned så mötte vi flera brandbilar som troligen var på väg till det kvarteret som vi kom i från.

På vägen ned till Battey park passerade vi "Ground zero". Där det två skyskraporna World trade center hade stått, det var lite sårgligt att se de bilder som fanns på några av dem som inte överlevde katastrofen.

Ground Zero från Millenium Hilton Hotel

En minnestavla till dem som inte kom tillbaka.

Tanken hur det ska se ut när det är klart

Så här såg tornen ut.

Väl nere i Battery park var det dags för den första säkerhets kontrollen för ens att få kliva på båten, av med jacka, bälte och mössa sedan igenom kontrollen. De som arbetar här ser så arga ut hela tiden. Sedan var det bara att snabba på att ta på mig mina saker för att hinna med båten.

Siste man ombord

Vad är det som kommer upp ur mitt huvud....

En lite bättre bild på Frihetsgudinnan

Resan över tog ca 15 minuter. Väl framme gick vi en runda på ön för att sedan gå upp i statyn. Men innan vi fick komma in så skulle vi passera en säkerhetkontroll till, och denna var grundligare än den första. Här fick vi som tidigare ta av oss ytterkläderna och bälten och mössor, för att sedan gå in i en maskin som sniffade efter spängmedel och sedan till en maskin som tittade om vi hade några metalföremål på oss. Vi fick en förklaring på varför det var en så grundlig kontroll här. Eftersom man anser att detta är symbolen för Amerika och inget få hända med den.

Efter den 11 september 2001 så är trappan upp i statyn stängd och man kan bara gå upp i fundamentet.  Trappan upp till toppen av fundamentet är 156 steg lång, så det kändes i benen när vi kom upp. Väl uppe så hade man en ganska så bra utsikt, det man kunde hoppats på var att vädret kunde ha varit bättre. Vinden var ganska så hård så de gälde att hålla i sina saker så att de inte blåste iväg.

Södra delen av Manhattan. Bilden tagen från Frihetsgudinnan

Original facklan som byttes ut under åttiotalet

Trappan upp till toppen av statyn sedd innifrån fundamentet.

Vi gick runt och kollade lite efter det att vi hade varit upp i statyn. Pappa sa att han var hungrig och då kände jag också att det kurrade i magen på mig, så vi tog båten till baka via Ellis Island( här gick vi inte i land). Åter i Battery park så tittade vi på en skulptur som hade stått framför World trade center. Tanken med denna skulptur var att hedra de som inte hade överlevt.

The Sphere, denna staty stod ursprungligen framför World Trade Centre tornen och har nu flyttats ned till Battery Park.

Pappa kom på att vi inte hade tagit någon bild på bilen som vi hade, så det fick bli en bild på en polisbil som var av samma typ och färg vi hade dvs. vit. Våran bil var finare..

Från Wall street tog vi tunnelbanan upp till 14;e gatan och gick vidare till fots längs Broadway upp till hotellet med ett uppehåll för mat.

Onsdag 20080402

Härligt vår väder

I dag ska vi ta oss till FN högkvarteret på Östra sidan av Manhattan. Vägen dit gick vi via Grand Union Station, en jätte station som får Centralen i Stockholm att se ut som en lilleputt station.

Den stora hallen

Jag måste också vara med på bild..

Jag tyckte att det började att kännas i fötterna av allt detta gående men pappa sa att det bara var några kvarter kvar tills vi skulle vara framme vid FN huset,  så det vara bara trampa på lite till.

Framme så passade vi på att köpa lite pressenter till Mamma, Linus och Linnea, för att sedan fortsätt in i huset med guidad tur.

Guiden Berättade på engelska och pappa fick översätta till mig vad det var han berättade. Det turen började med var att guiden berättade att vi inte längre var i USA utan på internationell mark så vi kunde inte ringa 911 som motsvarar 112 i Sverige för då skuille ingen komma, utan man hade en egen polis, brandkår och post som skötter om alla uppgifter.

En gåva från Kina i Elfenben. Denna skulptur tog två år att göra och man använde åtta stycken betar. Detta var före det var förbjudet att hantera Elfenben.

"The Golden Rule" texten på tavlan säger: Gör mot andra som du vill att dem ska göra mot dig.

En väggbonad från Tjernobyl som tack för den hjälp FN bidrog med efter reaktor olyckan.

Efter detta gick vi till en hall där det fanns gåvor som olika länder hade skänkt till FN det var bl.a. modeller av båtar i guld och ädelstenar.

Efter denna hall så fick vi gå in i Säkerhetsråds salen, det är i detta rum som det såkallade Säkerhetsrådet har möten i.

Säkerhets rådets mötesrum

Jag lovar det var inte jag.......

Vidare gick vi in i en sal där de Ekonomiska och sociala rådet hade sin möten i. Denna sal var en gåva från Sverige, och han som hade ritat hur det skulle se ut ville inte att taket skulle vara klart bara för manifestera att FN's arbete aldrig blir klart.

Efter detta gick vi vidare och tittade på en utställning med foton av barn. Dessa foton hade till uppgift att hjälpa dessa barn att återförenas med sina föräldrar.

Efter ett antal trappor och dörrar kom vi i salen för Generalförsamlingen(här fick man inte forografera) här var det aktiviter på gång en massa gubbar och tanter satt och lyssnade på en farbror som talade om ett antal mål man skulle klara av fram till 2015. I Generalförsamlingen får alla länder som finns representerade i FN komma till tals.

Efter detta var turen över och vi kunde komma ut i det vackra vår vädret.

Jag framför FN huset i New York.

Pappa föreslog att vi skulle gå upp till Rockefellercenter och se om man fortfarande hade skridskobanan igång, sagt och gjort vi styrde kosan mot detta mål.

Visst kan man åka skridskor i New York.

Framme vi Rockefeller Center så tittade pappa och jag på varandra och sa att nu var det dags för lunch för klockan hade passerat 14:00, mitt förslag denna gång som så många gånger tidigare Mc Donnalds.

På vägen till Mc Donnalds så passerade vi Radio City Music Hall. Pappa berättade att detta var ett känt ställe inom nöjes världen.

Nu ville jag gå ned mot Times Sqare och sedan hem till hotellet igen, pappa föreslog att vi skulle gå och äta middag på en sport restaurang så vi kunde se på säsongens andra match för New York Yankees i Base Ball.

Efter det att vi hade varit på hotellet och lämnat av alla prylar så gick vi åter upp till Times Sqare för att gå på Applebees, på vägen ditt passade vi på att titta in på en sk Freekshow som låg vid sidan om restaurangen.

Torsdag 20080403

I dag är det dags att åka hem, planet går 17:20 och vi ska ha lämnat rummet klockan 12:00. Detta betydde att pappa såg till att vi kom ut och fick frukost före klockan nio på Subway.

Klockan tio öppnade affärerna så vi skulle med att hinna köpa de sista sakerna innan utcheckningen från hotellet.

Efter det att vi hade checkat ut så ville jag inte ha någon luch för jag kände mig lite nervös inför resan hem så vi tog en promenad och tittade på lite affärer och en massa konstiga hus.

Broadway mot norr från Madison Sqare Park

Flatiron Building New Yorks första sky skrapa

5:e Avenyn mot Central Park

New York Life Insurance Buildong med sitt gyllene tak

The Met Life Tower med sin stora klocka

Empire state Building från Broadway

7:e Avenyn hörnet 32:a gatan. Hotel Pennsylvania till höger i bild, där vi bodde.

Times Sqare i bra väder. Jag är med på bild.

Ridande poliser på Times Sqare.

Klockan två så klev vi på tåget för att åka ut till flygplatsen. Väl framme där så fick genomgå en grundlig säkerhets kontroll, i denna kontroll fick man ta av sig skor, bälten, jacka och ev. mössa. Pappa fick köra sin ryggsäck två gånger extra i röntgen maskinen bara för att de tycke han hade så konstiga saker i den, dessa saker var laddare och delar till ett kamera stativ.

Hela resan hem sov jag inte en blund utan bara spelade en massa spel och tittade på filmer.

Väl framme på Arlanda så fick jag äntligen träffa mamma, Linus och Linnea.

Borta Bra Men Hemma BÄST!!!!!