Logo - English Swedish Translations

 

 

Tips and Tricks

 

Mingeltips

 

Förberedelse:

 

- Att mingla är att marknadsföra sig, vid all marknadsföring vill du ju vara förberedd.

 

Du har endast en chans att göra ett gott intryck, första intrycket är alltså viktigt här. Enkla saker som att vara ”hel och ren”. Klädsel – vilka kläder får dig att må bra? Kan du göra något annat som får dig att känna dig peppad? Lyssna på en bra låt precis innan minglet? Vi har alla olika saker som peppar oss, välj något som du vet gör dig på gott humör!

 

Öva på din introduktion. KIL = Kort, Intressant och Lockande. Det är faktiskt inte så lätt att komma på en bra introduktion som inte låter helt töntig eller som inte är precis som alla andras.

 

Sätt ett mål med ditt minglande. T.ex. idag ska jag prata med tre intressanta personer. Idag ska jag ha 20 visitkort med mig hem. Idag ska jag träffa någon inom fastighetsbranschen.

 

Tänk igenom vad du vill få ut av dagens mingel. Vem vill du träffa? Nya kunder? (det vill ju alla ha...) eller kanske nya samarbetspartners? Någon speciell bransch? Finns det en tjänst som du själv behöver och vill hitta en förtroendeingivande person att anlita? Jag har träffat alla dessa kategorier ute på mingel (oftast oplanerat, men tanken har ändock funnits i bakhuvudet, och då har jag tagit chansen!)

 

Ha med visitkort. Har du glömt visitkorten eller de tar slut, ta den andres visitkort. Återkom och tacka för ett trevligt samtal.

 

Mingla "with ease":

 

- Tänk inte:

 

"nu måste jag skaffa fler kunder"

"jag tycker det är jobbigt att prata med okända människor"

"den här personen är inte intresserad av mina tjänster/produkter"

"den här personen har jag ingen nytta av"

 

- Tänk istället:

 

"är personen intressant? Är personen trevlig?"

"idag vill jag träffa nya intressanta människor"

"jag hoppas att jag kan hjälpa någon idag"

"om personen inte behöver just mina tjänster/produkter kan jag kanske förmedla en kontakt"

"om någon är intresserad av det jag erbjuder, boka ett möte direkt, varför vänta?"

 

Kom ihåg att bakom varje företag finns en människa. Vi säljer inte till företag, vi säljer till människan. När vi köper något så köper vi gärna av den vi tycker om och har förtroende för. Framför allt: le, och folk ler tillbaka!  :-)  Ha kul helt enkelt!

 

After mingel:

 

Utvärdera minglet. Hur gick det? Uppnådde du dina mål? Om inte, kan du göra något annorlunda nästa gång? Uppnådde du kanske något annat som du inte hade tänkt på innan? Varför det? Var det bra eller dåligt?

Sortera dina visitkort. Gärna med någon kommentar på baksidan som gör att du lättare minns personen även senare.

Återkom efter några dagar med ett mejl där du talar om hur trevligt det var att träffas. SÄLJ INTE!

Om du tror att du träffade några presumtiva kunder kan du sedan ringa och följa upp, och då boka in ett möte.

Fundera på hur du ska göra vid nästa mingeltillfälle.

 

Vad tycker du? Har du några tips att dela med dig av? Hör gärna av dig!

 

 

Yvette Holman

 

Översättning - Korrekturläsning - Redigering - Språktjänster

Engelska till svenska - Svenska till engelska

 

Kontakta oss:

English Swedish Translations 

Address:  Polgatan 56 C, 21611 Limhamn, Sweden

Telephone:  +46(0)707533581

E-mail:  info@eng-swe.se

Internet:  www.eng-swe.se

 

________________________________________________________________________________

Copyright English Swedish Translations 2011