Nyhetsarkiv

151214 - Luciafirande
Luciafirande i klubbstugan med riktig Lucia för andra året i rad. Kattis hade hennes patenterade pappersljus med brandsäker flamma och i år även utrustning så vi blev en tomte och två stjärngossar. Kenneth höll med lussebullar, pepparkakor, glögg och kaffe till de 5 närvarande. Det blev en trevlig pratstund om allt från motorsport till Sydafrika.


151109 - Filmkväll
Vi träffades i klubblokalen och tittade på dokumentären om Ayrton Senna med projektor och storbildsskärm.

150309 - Resume från årsmötet
Den nionde mars 2015 samlades 7 medlemmar i klubbstugan för årsmöte (Dagge, Micke, Jörgen, Kenneth, Janne, Jårs, Rikard).
Ekonomiskt har 2014 gått med en mindre förlust på 5 015 kr.
På förtroendeposter öppna för nyval så blev det omval av samma person.
Vid den sedvanliga utlottningen av fritt medlemskap så drog Rikard lotten men drog för ovanlighetens skull inte sitt eget namn utan Jörgen vann.
Medlemsavgiften för 2016 beslutades vara kvar på nuvarande nivå.
God och mättande förtäring serverades i form av köttbullssmörgåsar med mera och motorsport-diskussioner vidtog.

141208 - Luciafirande
Luciafirande med riktig Lucia! Dessutom ovanligt stor uppslutning (i modern tid) med 10 medlemmar som firade Lucia i klubbstugan med glögg, kaffe, lussebullar, pepparkakor och motorsport-snack.

Kattis som Lucia med bra improviserade fusk-ljus!

140901 - Filmkväll
Vi träffades på klubblokalen för att äta pizza och titta på film. På projektorduk såg vi filmen "Rush", en biofilm från 2013 baserad på 1976 års Formel1-säsong som var en kamp mellan James Hunt och Niki Lauda. Filmen var bra och kan rekommenderas. spontana applåder utbröt när den var slut.

140505 - Torpardag med grillning
Vi träffades vid klubblokalen och krattade löv och städade på tomten. Dag gjorde även en hjälte-insats med dammsugare i lokalen. Därefter grillades korv och pratades motorsport. Ett kort styrelsemöte hanns också med. På plats var Dag, Jörgen, Micke, Kenneth och Janne.

140310 - Resume från årsmötet
Den tionde mars 2014 samlades 10 medlemmar i klubbstugan för årsmöte (Dagge, Micke, Jörgen, Kenneth, Uffe, Janne, Gunnar, Kjell, Rikard, Ola).
Ekonomiskt har 2013 gått ungefär jämt upp.
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet och på styrelseposter öppna för nyval så blev det omval av samma person.
Vid den sedvanliga utlottningen av fritt medlemskap för 2015 så drog Rikard lotten och vann själv för andra året i rad.
Medlemsavgiften för 2015 beslutades vara kvar på nuvarande nivå, men styrelsen gavs rätt att höja den om behov uppstår.
Enklare förtäring serverades i form av köttbullssmörgåsar med mera och motorsport-diskussioner vidtog.

131209 - Luciafirande
Luciafirande i klubbstugan med glögg, kaffe, lussebullar, pepparkakor och motorsport-snack.

130513 - Motorsportafton med Jöran Pettersson
Jöran (tidigare DMK-medlem, senare drivande i Mälaröarnas MK, domare i bilsport, med mera) berättade och kåserade om sitt livslånga förhållande till motorsport i allmänhet och i synnerhet rally och bilorientering. Sammankomsten skedde i klubblokalen och kaffe med tilltugg serverades.

130304 - Resume från årsmötet
Den fjärde mars 2013 samlades 9 medlemmar i klubbstugan för årsmöte (Dagge, Micke, Jörgen, Kenneth, Uffe, Janne, Gunnar, Kjell, Rikard). Dag valdes till mötesordförande och Micke till mötets sekreterare.
Versamhetsberättelsen gicks igenom och ekomoniskt resultat redovisades. Största utgift är hyran för lokalen som vanligt och näst största är avgifter till förbundet. Klubben redovisade en förlust för 2012, bland annat beroende på att flera medlemsavgifter ännu inte inkommit.
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet och på styrelseposter öppna för nyval så blev det omval av samma person. Delvis på grund av att valberedningen inte gjort någon insats samt brist på alternativa kandidater och förstås det förtjänstfulla arbetet under 2012 :-)
Delvis ny konstellation för valberedningen utsågs: Björn K (sammankallande), Leif E och Gunnar E.
Vid den sedvanliga utlottningen vann Rikard fritt medlemskap för 2014.
Medlemsavgiften för 2014 beslutades vara kvar på nuvarande nivå, men styrelsen gavs rätt att höja den om behov uppstår.
Enklare förtäring serverades i form av smörgåsbord (med betoning på smörgås) och motorsport-diskussioner vidtog. Bland annat med intressanta rally-berättelser från Gunnars upplevelser som kartläsare det senaste halvåret, och skvaller från Jörgens insats som åskådare till Swedish Rally.

121210 - Luciafirande
Luciafirande i klubbstugan med glögg, kaffe, lussebullar, pepparkakor och motorsport-snack.

121008 - Klubbträff med föredragshållare
Hans Sylvan berättade episoder och visade bilder från sitt långa, nationella och internationella, fortfarande pågående bilsportliv. Vi träffades cirka 12 personer i klubbstugan och det serverads Kaffe och fikabröd.

120305 - Årsmöte
Årsmötet avlöpte utan dramatik den 5 mars. 11 medlemmar mötte upp i klubbåken.

Januari 2012 - Rallyreportage
Läs om aktive rallykartläsaren Gunnar Envangs äventyr i rallyskogen 2011 genom att klicka här

111212 - Luciaträff
DMK:s årligen återkommande Luciafirande avlöpte i år måndagen den 12 december. Från 20.00 bjöds på Luciastämning med glögg, lussebullar och pepparkakor till de cirka 10 närvarade medlemmarna.
Jårs Damberg informerade om Polar Classic Rally 2012 som han är initiativtagare till och han drar tillsammans med sin fru ett tungt lass inom arrangemanget. Har du möjlighet att vara funktionär på rallyt i sommar, hör av dig till Jårs.
Dessutom diskuterades tävlingsformen regularity, och möjligheten att kunna anordna en sådan tävling.

110307 - Årsmöte
Måndagen den 7:e mars samlades 12 av våra medlemmar i klubbloken för att avhålla årsmöte.
Dag Eckerberg valdes till mötets ordförande och återvaldes också som ordförande i klubben för kommande verksamhetsår. Även till de flesta andra poster blev det omval. Se under Kontakt i menyn till vänster för att se vilka som innehar förtroendeposter i föreningen.
Vid den sedvanliga utlottningen så vann Jörgen Hilke ett års fritt medlemsskap för 2011.
Mötets formella del avslutades och sedan vidtog motorsportdiskussion och förtäring av smörgåsar, kaffebröd och dryck.

Lucas elsystem
Klicka här för att läsa kåseri om elsystem


Nostalgi
Jörgen tipsar om denna film på YouTube med en Anglia framförd av Mikko Hirvonen

110202 - JP Hilke:s sammandrag av 2010
JP Hilke Racing sammanfattar 2010-års långloppsracingsäsong. Du läser om deras framgångar och motgångar genom att klicka här

110126 - Gunnar Envangs summering av 2010
Gunnar summerar sina eskapader i rallyskogen 2010 i reportaget som du läser genom att klicka här

101213 - Luciafirande
DMK:s årligen återkommande Luciafirande avlöpte i år måndagen den 13 december (rätt dag i år!). Från 19.00 bjöds på Luciastämning med glögg, lussebullar och pepparkakor. Under kvällen avhandlades också årets sista styrelsemöte. Klubblokalen var något kylslagen då vi spar el genom att bara ha värmen ordentligt på medan vi är på plats. Närvarade gjorde Gunnar, Allan, Dag, Jörgen, Micke och Janne.

100906 - Torpardag
Några flitiga medlemmar träffades vid klubblokalen och snyggade till utomhus. Bland annat revs den murkna baracken som stått länge utanför ingången.

100315 - Årsmöte
Måndagen den 15:e mars samlades 10 av våra medlemmar i klubbloken för att avhålla årsmöte. Deltog gjorde Jörgen, Janne, Gunnar, Mikael, Kenneth, Rikard, Kjell, Katarina, Allan och Dag.
Dag Eckerberg valdes till mötets ordförande och återvaldes också som ordförande i klubben för kommande verksamhetsår. Kenneth Hollgren valdes till ordinarie ledamot och till hans tidigare plats som suppleant valdes Kjell Rönnö. Se under Kontakt i menyn till vänster för att se vilka som innehar förtroendeposter i föreningen.
Årsmötet beslöt att styrelsen lämnas mandat att vid behov höja medlemsavgiften.
Vid den sedvanliga utlottningen så vann Kattis ett års fritt medlemsskap för 2010.
Som vanligt diskuterades medlemsjackor (och/eller andra kläder), men inget beslut fattades.
Mötets formella del avslutades och sedan vidtog motorsportdiskussion och förtäring av smörgåsar, kaffebröd och dryck.

100203 - Rallye Monte-Carlo Historique 2010
Den 30:e januari till den 3 februari avgjordes den historiska versionen av Monte-Carlo-rallyt. Deltagande från Djursholms MK var Hans Sylvan med Björn Waldegård som förare i en Porsche 911. Björn firade 40-årsjubilet av sin senaste seger i Monte Carlo. Denna gång slutade Björn och Hans som åtta i klassen för bilar från 1966 till 1971, och 29:a totalt.
Anna Sylvan (ej medlem i DMK) deltog också som kartläsare, hon åkte med Ingrid Anderssen Moe från Norge i en Volkswagen 1500 S. De slutade artonde i klassen för bilar från 1962 till 1965, och 177:a totalt (av 271 bilar (!) i den slutgiltiga resultatlistan).

091207 - Luciafirande
DMK:s årligen återkommande Luciafirande avlöpte i år måndagen den 7 december. Från 19.00 bjöds på Luciastämning, med glögg och pepparkakor men tyvärr ingen Lucia. Samtalen kring bordet gled efterhand över från det andligt heliga till den i sinnevärlden för oss heliga motorsporten. Gamla historier blandades med kommande stordåd och en fin afton avslutades strax innan 21-tiden. Klubbmästaren med medhjälpare tackas för ett bra arrangemang. Närvarade gjorde Dag, Håkan, Jörgen, Gunnar, Kenneth samt två 'grannar' från DMF.
Hälsningar från Dag Eckerberg

090627 - Långloppsracing, MSLS deltävling 3, Sviestad
En solig fredag och teamen rullade in i depån på Sviestads Motorstadion. Termometern visade 28 grader i skuggan. Då kanske man ska vara på stranden och inte i en asfalterad depå?
Tarmac Racing stod över även denna tävling men det var två DMK-team på banan:

JP Hilke Motorsport
Efter förra rejsets alla bekymmer hoppades vi att det skulle bli en massa körning och inget skruvande. Sedan föregående tävling så har vi ordnat med nyfixade bromsar, ny topplockspackning och lite kosmetik på den demolerade fronten.
Något avslagna pga värmen rullade vi ut och tränade. Nu blir det ju sällan som man tänkt sig... Efter någon halvtimma börjar motortemperaturen krypa uppåt igen och vi försöker hitta orsaker. Slirande remmar? Felinställd tändning? Vattenpump? Lite skruvande och ny pump med nya remmar monteras utan att läget förändras.
Under middagen diskuterar vi igenom vad som kan vara fel och det enda som återstår är återigen topplockspackningen... När solen gått ner är det dags att meka på allvar. Toppen rivs av och packningen är kass. Varför?
Hur som helst så tvättas delarna, ny packning monteras och toppen dras dit igen. Klockan 01:15 varmkör vi bilen och sen väntar 5 sköna timmar i sängen innan det ska efterdras bultar på topplocket innan transpondertest.
Allt verkar fungera och vi rullar ut till start klockan 09:00. Med en startposition i de sista startleden rullar vi iväg. Bilen går kanon och efter första stinten är vi på en 5:e plats i klassen. Ett snabbt förarbyte och timme två rullar på. Nu har vi klättrat till en 2:a plats.
Värmen är bedrövlig... 30 grader ute och 60 grader i bilen där man sitter i långkalsonger, polotröja, overall och hjälm. 3:e stinten blir lite annorlunda. Plötsligt stannar bilen med bensinstopp... En förbrukning på 90 liter på 2,5 timmar, hmmmmm? Bärgning tillbaka och tankning. 8 varv förlorade...
Dagen rullar på och vi tankar lite oftare än vanligt. Vid 15-tiden är vi återigen på en 3:e plats men pressade av ett jagande team. Dom petar ner oss till 4:e position innan sista bytet som vi gör i depå för att fylla olja och snabbkolla bilen.
17:00 faller målflaggan och vi rullar in som 4:a. Vi är nöjda efter allt strul som varit, men det känns fortfarande som ”stolpe ut” hela tiden.
Hälsningar från JP Hilke Motorsport

Mimer SoftRadio
Efter byte av bakre stötfångare och belysning höger bak (inhandlat på bildemontering utanför Örebro), samt en lysande insats av Lasse på bak- och framskärm med hammare, lim, spackel och sprejburk så ser bilen lika fin ut som i våras igen.
Startuppställningen baserar sig på föregående tävling, och då det gick skapligt förra tävlingen och två av de team som då kom före oss inte är med idag, så startar Janne från femte startled. Det är många motorstarka bilar man måste släppa förbi, men Janne håller undan från våra närmaste konkurrenter och vi är på tionde plats totalt efter första timmen. En placering vi också har efter 3 timmar.
Efter ungefär fyra timmar är det dags för påhälsning igen. I slutet av torpar-svängen smäller det till i högerdörren ordentligt, jag tror det är MP-Racings svarta Seat. Dom har stått en hel del i depå under dagen och kanske är det något fel på bilen igen som orsakar det hela. Men det är i alla fall irriterande att bli påkörd, särskilt av motorstarka bilar som lätt kan köra om på rakorna, och när de ändå inte har någon bra placering på gång så är det extra idiotiskt.
Efter visuell besiktning från team-kollegor när jag passerar så är bedömningen att det inte är någon fara och det bara är att fortsätta köra. Det blir ändå en del problem som följd då det visar sig att det är omöjligt att stänga högerdörren vid nästa förarbyte, det blir ett extra depåstopp för att naja fast den med ståltråd.
Vad som är värre är att vartefter tiden går så börjar bilen uppföra sig lite konstigt, den understyr ibland och väghållningen är inte som den ska, och man är tvungen att pumpa på bromsen innan det blir bromseffekt. Lars-Göran kämpar med detta under sitt körpass mellan klockan 2 och 3 på eftermiddagen. När Lars-Göran kommer in för förarbyte så kollar vi däck och bromsar, men det ser okey ut. När Lasse åker ut så tycker han det känns som att det verkligen är något som är fel, så han går snart i depå igen. Vi hissar upp framvagnen och det visar sig att höger framhjulslager är helt slut. Det går runt men det känns som att alla kulor är borta och däcket "vobblar" när det går runt. Vi har inget i reserv med oss och våra försök att hitta ett nytt lager sent på lördag eftermiddag lyckas inte. Vi vill inte ta risken att orsaka en incident på banan och/eller köra sönder mer grejer på bilen så vi ger oss för dagen, med 255 varv avverkade.
Vi kommer på en blygsam 21:a plats, men tröstar oss med att vi faktiskt avancerade i serietabellen till femte plats i klass 5. (Fyra placeringar före JP Hilke :-)
Hälsningar från Mimer SoftRadio Racing, genom Janne

Nu väntar sommaruppehåll och lite semester innan Mantorp den 22 augusti.

090523 - Långloppsracing, MSLS deltävling 2, Sviestad
För första gången åker vi långa rakan utan chikan på Sviestad-banan (Linköpings Motorstadion). Tarmac Racing stod över denna tävling men det var två DMK-team på banan:

JP Hilke Motorsport
Till denna tävling hade vi fixat lite småsaker. Bytt bromsok, laborerat lite med hjulvinklar och även hunnit med en motorjustering på ”rullande landsväg”. Lite nya hästar och ett vridmoment i det varvtalsregistret där vi kör blev resultatet.
Träningen på fredagen bjöd på ordentligt ösregn vilket gjorde att förhoppningarna om en bra placering tändes. Forden har ju varit nästan oslagbar i regn...
Lördagen bjöd dock inte på någon väta utan det blev grått med inslag av sol och några droppar vatten.
Rejsdax! Men det blev en dag man helst vill glömma... Vi hade strul redan innan start med en läckande tankmätare och det blev lite panik i lägret. När det var avklarat rullade vi fram till start. Första timmen rullade på utan bekymmer, men sen... Timme två fick motorn för sig att kasta ur sig en massa olja. Vi sanerade utan att hitta nåt fel??? Efter det brast ett öra på bromsoket (det nya) och vi åkte av. Ihoptejpning av bilen svetsning av bromsok och ut på banan igen för att konstatera att topplockspackningen gått sönder...
Bara att parkera och vänta på att rejset skulle vara över så man kommer ut från banan… Denna resa hem var inte kul. 1 miljon förslag på vad som egentligen hade hänt... Nu är motorn isärtagen och fixad så nu laddar vi för nästa drabbning den 27/6 på Sviestad.
Hälsningar från JP Hilke Motorsport

Mimer SoftRadio
Till denna tävling hade vi bytt till en annan slutväxel med diff-broms på vår MX-5 Miata. En begagnad Mazda orginal, men en annan variant än den vår bil var utrustad med från början. Den utfaller till belåtenhet, vi får mer grepp vid gaspådrag ut ur kurvorna.
Lasse har också framgångsrikt vårdat höger framflygel efter angreppet från EDE. Vår tidigare enda ljuddämpare är utbytt till en något större och dessutom har vi fått till en egenkonstruerad första ljuddämpare under bilen, så nu var det inga problem med att hålla sig inom reglementsenlig ljudnivå.
Lasse gjorde en bra första timme, inga incidenter och flera varv på 1,10-någonting. Sedan var det Jannes tur, eller otur. Först går det bra men efter att ha blivit omkörd av en snabb klass-6-bil i högerkurvan i slutet på långa rakan så blir inte spårvalet optimalt in i nästa vänster, bilen glider ut till höger på asfalten och där finns en hel del grus som samlats efter bilar som genat i innerkurvan. Greppet släpper blixtnabbt bak och det blir en rundpall på cirka 280 grader. Inte kul, särskilt inte med vetskapen om att det var två bilar precis bakom! Mazdan är kvar på banan vilket är bra, men mindre bra för de som kommer bakom... TBRs BMW väjer vänster och Momentums Golf väjer höger, för en sekund ser det ut som att de ska klara sig utan sammanstötning, men BMW:n får en kyss bakom höger framhjul och Miatan får en buckla höger bak. Det är lägligt nära till den snabba infarten till depån och efter en snabb koll och lite ryck i skärmen på BMW:n så kan båda bilarna fortsätta.
Efter två timmar är vi på 16:e plats totalt, men bara fyra varv från 7:e plats.
Sviestad-banan är känd för att ta hårt på bromsarna. Det visar sig stämma även på vår lilla bil. Strax efter två på eftermiddagen, efter drygt fem timmars körning, så har vi slitit ner beläggen rejält och en lampa varnar för låg bromsvätskenivå. Det blir lite avvaktande körning fram till nästa förarbyte då vi tar en sväng till vår depåplats för att fylla bromsvätska. Allt ser OK ut så vi fortsätter. Lars-Göran får köra en del bakom Safety Car under det följande körpasset då bortbogsering av trasga bilar genomförs, vilket han även gjorde i sitt första körpass.
Efter det sista bytet så kör Lasse ut på vårt sjunde och sista körpass för dagen. (Som en del andra team utnyttjar vi möjligheten att köra upp till 68 minuter per pass, dessutom tillkommer tid för förarbyte och man kan då klara sig med 6 förarbyten på de 8 timmarna) Med en timme kvar så är vi nia/tia totalt, men tävlingen är inte slut än! Lasse får en påhälsning av en klass-6-bil i höger framskärm igen, Skärmen tar i hjulet och han tar en snabb sväng via depån för att få den utböjd. Vi tappar nästan två varv på denna incident. Med en halvtimme kvar av tävlingen rapporterar Lasse bromsproblem. Inte mycket att göra åt så sent i tävlingen, han får ta det lugnt och försöka klara sig i mål. Det visar sig senare att det vi varit för optimistiska när vi bedömde att de belägg vi kört med tidigare även skulle räcka denna tävling. Vänster fram är det plåt mot plåt! Snart överhettas packningar och annat och bromsvätskan läcker ut i vänster fram. Lasse lyckas dock fortsätta köra med bara motorbroms och lite broms på bakhjulen. Vi kommer i alla fall i mål på 12:e plats totalt och är sjua i klass 5 med 354 varv. Ett skapligt dagsverke.
Hälsningar från Mimer SoftRadio Racing, genom Janne

090509 - SM i bilorientering, deltävling 1
Lördagen den 10 maj var ännu en höjdpunkt för Djursholms Motorklubb. Denna dag var det tre ekipage med DMK-medlemmar på startlinjen i årets första deltävling i svenska mästerskapet i bilorientering. Inte nog med det, alla tog sig i mål också! Även här hade DMK:arna Janne, Hasse och Kattis spritt ut sig i var sin bil. Läs Kattis reportage genom att klicka här

090418 - Långloppsracing, MSLS deltävling 1, Mantorp Park
I årets långloppsserie har vi tre deltagande team från Djursholms MK. För att maximera klubbens deltagande så har Jörgen, Janne, Mattias och Kenneth spritt ut sig på tre olika team. Kort rapport följer nedan från respektive team:

Tarmac Racing femma i premiären!
Fredagen den 17/4 och ett härligt vår väder... Efter ytterligare en träning med strul (lite olja sprutade från bakaxelkylningen när vi slog i gång cirkulationspumpen, och veckan innan på Sviestad rasade diffklumpen!) så var teamet taggade för uppgiften att ta sig i mål på tävlingen!
Lördagen klockan 09:00: Solsken men dock lite kallt, 2-4 plusgrader, och tävlingen startade. Bilen gick som en klocka och vi gjorde så bra i från oss att det blev en femte plats totalt, i vårt första försök med nya bilen!!!
Nu med lite mer erfarenhet i bagaget, så hoppas vi hålla oss där uppe på samma plats i nästa race, eller ännu bättre!
Nu väntar lite uppdateringar på bilen inför nästa race, baserade på erfarenheter som vi skaffade oss under detta race!
Hälsningar från Mattias Talonen och Kenneth Ås i Tarmac Racing
Kolla in teamets webbsida på www.tarmacracing.se

JP Hilke Motorsport
I år är chaufförerna i teamet Jörgen Hilke DMK samt Janne Nymark och Patrik Elfving från SMK Gävle.
Premiär-rejs på Mantorp och som vanligt lite extra spänning i luften med 47 startande denna dag. Vi hade inte testat en enda meter inför starten men i stort sett plockat ner hela bilen och monterat ihop den igen.
Vi tog det lugnt i starten och körde på i vårat eget tempo för att kolla att allt fungerade.
Efter två timmar hade vi klättrat till 4:e plats i klassen och vi fortsatte uppåt under första halvan av timme 3. Tyvärr går en kabel till tändsystemet av och vi blir stående på långa rakan... (När vi byggde om elsystemet bytte vi alla kabelskor UTOM 3 st, givetvis var det en utav dom som gav upp.) 7 varv går förlorade på bärgning och felsökning innan vi är på banan igen. Vi ramlade låååångt ner i resultatlistan, men resten av dagen går bilen som en klocka.
Förarbyten och tankningar går som en dans då vi kallat in Micke Rosenlund som tankchef och chefsmekaniker. När det är dags för målflagga har vi åter klättrat till 4:e plats i klass 5 och kunde bara konstatera att hade kabeln suttit kvar hade vi fått kliva upp på pallen som 2:a denna dag.

Mimer SoftRadio
Efter att ha provat som hyr-förare i två olika team under säsongerna 2007 och 2008 så har nu Janne Hellenberg gått ihop med två bilorienteringskompisar, Lasse Stahre och Lars-Göran Palm från Bromma MS, och bildat ett team för långloppsracing som kallar sig Mimer SoftRadio. En Mazda MX-5 Miata inköptes i höstas och har under vintern byggts om från gatbil till tävlingsbil.
Teamets första tävlingsdag gick bra men var inte helt utan incidenter. Lasse körde tredje timmen och fick en tackling av EDE:s BMW på sitt andra varv och fick punktering men tog sig in i depån för egen maskin. Senare på dagen hade vi väl bränt ut det mesta av ullen i ljuddämparen för då fick vi svartflagg för för högt ljud. Vi gick i depå och modifierade slutröret på avgasssytemet och sedan var det OK. Vi var mycket nöjda med att bilen i alla fall funkade alla 8 timmarna och vi kom i mål på sjunde plats i klass 5.

090302 - Årsmöte
Måndagen den 2:a mars samlades 12 av våra medlemmar i klubbloken för att avhålla årsmöte.
Klubbens ordförande Dag Eckerberg var även mötets ordförande och klubbade snabbt igenom de rutinartade punkterna, vilket inkluderade omval av ordförande, ett antal styrelsemedlemmar och valberedning. Inga ändringar där, se under Kontakt i menyn till vänster för att se vilka som innehar förtroendeposter i föreningen.
Ekonomiskt gick klubben back med -14 600 kr under 2008. Detta delvis beroende på en del extraordinära kostnader såsom 60-årsfest och under flera år uppsamlade ej fakturerade inköp på ICA Myran. Men framför allt handlar det om att intäkterna från Bingolotto minskar varje år och den enda andra intäkten är medlemsavgifter.
Årsmötet gav styrelsen mandat att höja årsavgiften för 2010 med 50 kr om styrelsen i slutet av 2009 anser att det behövs.
Beslutades att med hänsyn till klubbens ekonomi så bestämmer styrelsen storleken på licensbidraget för 2009 efter att ansökningar inkommit. Ansökan ska som vanligt vara kassören tillhanda senast den 31 januari året efter det år ansökan gäller.
Styrelsen passade på att pejla intresset bland medlemmarna för att tillsammans med Stockholms Bilklubb arbeta som funktionär på långloppstävlingar i MSLS-serien i Linköping, i avsikt att hjälpa klubben tjäna in pengar. 8 medlemmar kunde tänka sig att ställa upp åtminstone en lördag. Klubben har ju flera medlemmar som deltar i serien så det kan bli trevliga 'klubbträffar' och att titta gratis på racing på första parkett vid banposteringarna är ju aldrig fel!
Medlemsjackor (och/eller andra kläder) diskuterades. Jörgen tar fram förslag på text/brodyr och Micke kontrollerar priser.
Gunnar Envang vann ett års fritt medlemsskap.
Mötets formella del avslutades redan 20:05 och sedan vidtog motorsportdiskussion och förtäring av smörgåsar, kaffebröd och dryck.

090228 - 9-timmars uthållighetstävling i Gävle
Jörgen och Anna var ute och tävlade med sina Gävle-kompisar i helgen. Jörgen har skickat in följande reportage:

Det gick vägen även denna gång även om det satt långt inne. Vi låg tvåa hela dagen och jagade ledarbilen. Det var allt ifrån 2 minuter ner till till 25 sekunder mellan oss.
Dom gjorde en tavla och hade inte koll på bensinen, de behövde göra ett extra tankstopp cirka 30 minuter före målgång... Taskig komunikation gjorde att tankpersonalen inte var klara när bilen kom in i depå och vi passerade! Deras chaufför fick panik när han såg oss och åkte ut på banan igen... Inge' smart, för tre kurvor senare fick han soppatorsk!
Vi vann till slut med 2 varvs marginal, men vi hade nog bara haft 20 sekunder tillgodo på dom om dom tankat och kommit ut bakom oss.
Kul att få avsluta vinterns tävlingar med två segrar! Hoppas sommaren fortsätter på samma sköna sätt...
Hälsningar Jörgen H

Kolla in resultaten från denna och andra tävlingar under Resultat i menyn till vänster.


090221 - Lucas elsystem
Klicka här för att läsa kåseri om elsystem

081110 - Måndagsträff med pizza
Måndagen den 10 november träffades vi i klubbloken efter att ha inhandlat hämtpizza på pizzerian på andra sidan Enebybergsvägen. Det blev en hel del skvaller från medlemsresan till Novemberkåsan. Närvarande var Jörgen H och Anna, Dag med dotter Denise, Håkan Q med hunden Zelda, Kenneth H, Janne H.

081107-09 - Medlemsresa till Novemberkåsan
Med på resan var Allan N, Kjell R, Jörgen H, Matte T, Kenneth H och Kennet Å. Klicka här för att se Allans bilder och Jörgens bildtexter från evenemanget!
Vi väntar med spänning på ett reportage!

081025 - Matte gästförare i SLC
Klicka här och läs Mattes reportage från sin insats som gästförare hos EDE i årets avslutande 12-timmarslånglopp i SLC-racingen.

081011 - Klubbens 60-årsfest
Klicka här för att se Allans bilder från festen!

081004 - Deltävling 6 i MSLS 2008
En kylig dag på Mantorp Park, men utan nederbörd. På APX Endurance Miata är elfelet från föregående tävling fixat och den trasiga fronten är nyplastad. Janne uttryckte viss oro för skrap i växellådan vid iläggning av treans växel under den föregående tävlingen. Teamet har bytt en plaststyrning i växellänkaget och hoppas att det löst problemet. Så är inte fallet dock, och under timme 2 när Janne kör så blir det plötsligt omöjligt att få i treans växel. Det blir lite tråkigt att växla direkt från tvåan till fyran, för lågt varv på fyran och ingen ork.
Sedan blir det också en del missförstånd och strul vid förarbytet, men Lars och Jan-Erik kör var sitt kortare körpass också, sedan ger vi upp för dagen.
Klicka här för att läsa reportaget från Hilonen Motorsport.

080906 - Deltävling 5 i MSLS 2008
En blöt dag på Sviestads motorstation. För APX Endurance gick det snett från början. Janne stod beredd att byta till regndäck före starten men teamchefen trodde på uppklarannde väder och skickade ut bilen på R-däck. Mats klarade starten men snurrar två gånger i ingången på startrakan och tar sedan det säkra för det osäkra och går in för byte av däck. Tyvärr var lufttrycket i gatdäcken inte kontrollerat och det visar sig att rejäl pumpning behövs på alla fyra däcken, vilket gör att depåstoppet för däckbyte tar närmare 10 minuter.
Regnet fortsätter och greppet är uppenbarligen inte fantastiskt. Efter en halvtimme snurrar Mats igen på samma ställe, men den här gången får sig bilen en känga av däcktravar och räcke. Dessutom lyckas bilen slita av sladden till tävlingsledningens passeringsmätningsutrustning. Mats hinner in i depån innan loppet rödflaggas och bilarna står ute på banan och inväntar reparation av sladden.
Vi tejpar och fixar lite på bilen och Niklas åker ut för sitt körpass. Det rullar på i cirka 50 minuter, sedan kommer Niklas bokstavligen inrullande i depån med stillastående motor. Det är någon sorts elfel som gör att det inte kommer fram någon bensin. Efter ett långdraget felsökande i regnet ger vi upp. Det visar sig senare att ett relä gått sönder.
Klicka här för att läsa hur det gick för Hilonen Motorsport.

080809 - Deltävling 4 i MSLS 2008
Inför helgen så det ut att bli regn på tävlingen och Hilonen Motorsport gottade sig åt detta på fredagskvällen. APX Endurance oroade sig för osedvanlig värmeutveckling i motorrummet under fredagsträningen. Tändstiften var alltför ljusa och misstanken riktades mot felaktig tändning. Jörgen lånade ut stroboskoplampa så att vi kunde kontrollera och justera tändningen. (Analys efter tävlingen visade att en temperaturgivare var trasig och gav fel värde till datorn vilket troligen orsakade den felaktiga tändningen.)
På lördagsmorgonen var det faktiskt uppehåll och vädret var skapligt under dagen. Även under dessa förhållanden gjorde Hilonens Ford rätt bra ifrån sig men teamet hade sedan fortsatt otur och strul med bilen, läs mer om detta i Jörgens reportage på hilonen.se
För APX Endurance rullade det på och på eftermiddagen krigade man om tredjeplatsen med Driving Events nya fina diesel SAAB och RC Racings Volvo S60. Det fattades några varv som blev fler när Niklas snurrade av banan i S-böjen och även fick gå i depå för kontroll och avtorkning av imma på rutorna som härstammade från en vattensamling utanför banan. Sista halvtimmen före målgång klockan fem regnade det en del och det blev halt på banan. Mats hade ett "spännande ögonblick" med Miatan när han fick sladd i ingången på start-och-mål-rakan. Bilen vände runt och åkte baklänges och närmade sig däcktravar och räcke vid bandepån. Mats fick dock stopp på bilen utan sammanstötning och kunde backa ut på banan och fortsätta.
Resultaten ser du under menyvalet Resultat till vänster och förstås på www.msls.info

080629 - Midnattssolsrallyt 2008
I Regularity-klassen i 2008 års upplaga av Midnattsolsrallyt så fick vår medlem Hans Sylvan ytterligare en pallplats. Han var näst bäst på att hålla rätt fart och var tvåa med Walter Olofsson (Skepptuna MK) som förare. De for fram i en Saab 99 EMS. Klubben grattulerar!

080614 - Deltävling 3 i MSLS 2008
Det var en solig dag och lagom varmt, runt 20 grader. Hilonen Motorsport med Jörgen och Mattias vid ratten på Escorten vann ju den första deltävlingen när det var plaskblött och kallt. De kunde nu visa att bilen gick riktigt bra på torr bana också. Tyvärr hade dom otur och fick bryta med trasig kylare, den sprang läck utan synbar åverkan och tyvärr fanns ingen lämplig ersättning i hela depån och reparationsförsöken var fruktlösa.
För Janne som åker Mazda Miata med APX Endurance gick det bättre. Bilen rullade på utan strul och varvtiderna förbättrades från föregående tävling. Mot slutet fanns en chans att nå pallen i klass 6, men dom klarade inte riktigt av RC Racings Volvo S60 Challenge (som var på banan hela tävlingen för ovanlighetens skull, RC Racing satte dock Volvons högersida i däcktraven på träningen). Janne slutade därmed på en fjärdeplats i klass 6 och sjua totalt med 348 varv, ett godkänt dagsverke.

080512 - Måndagsträff med pizza
Måndagen den 12 maj var måndagsträffen förlagd till Pizzeria Deli Italia vid ICA Klingsta nära Mörby centrum. Det blev en ovanligt välbesökt och lyckad träff med 8 deltagare: Micke R, Jörgen H, Dag med dotter Denise, Allan N, Leif E, Håkan Q, Kattis R.

080510 - Deltävling 2 i MSLS 2008
I årets andra deltävling hade vädret skiftat tillbaka till det som var standard förra året: varmt och strålande sol. Dock gick det inte så bra för ekipagen med DMK-anknytning. Hilonen Motorsport startade i pole position i kraft av sin vinst i den förra tävlingen och lyckades hålla sig långt fram ett tag. Senare under dagen blev det dock problem: bromsarna överhettade och dom fick pump-bromsa, dessutom började kopplingen slira vilket visade sig bero på oljeläckage från växellådan in i kopplingshuset. Efter byte av växellåda kom dom ut på banan igen men slutade på en elfte plats i klass 5 och tjugonde totalt av 31 startande.
För APX Endurance uppstod flera enklare "slarvfel" som tyvärr blev tidsödande. Det gick hål i en bensinslang (nötning eller värme), en bult till generatorfästet vibrerade loss och försvann, bromsslang höger bak nöttes hål på av däcket. Det som tog längst tid att hitta en lösning på var bromsslangen som var special och svår att hitta en ersättning till, efter långt letande på Biltema och viss uppfinningsförmåga fick dock teamet det att fungera. Resultatet blev en åttondeplats i klass 5 och tjugotrea totalt med 209 varv.

080505 - Träsleven flyttad till i höst
Den planerade bilorienteringsliknande rebusjakten "Träsleven" blev inte av tyvärr, inget ekipage dök upp till start. Sannolikt beroende på att maj är en hektisk tid för olika fritidsaktiviteter, annonseringen av aktiviteten hade också en del övrigt att önska. Vi hoppas på nytt försök i höst.

080504 - Tuna-cupen
I söndags luftade Hilson Racing sin svarta Peugeot 205 GTI på Ticksta-banan, som var otroligt dammig denna dag. Det var årets första deltävling i Tuna-cupen (6-timmars uthållighetstävlingar). Hilson Racing bestod i denna tävling av bröderna Gunnar och Abbe Eriksson och Matte Talonen samt Janne Nymark från SMK Gävle. Dessutom var förstås Jörgen Hilke med, han nöjde sig dock med att meka i depån. [Kanske inte lika intressant att köra denna typ av tävling nu när det gått bra med Fååården i MSLS. Red:s anm.] Förutom ett otal punkteringar (som de flesta hade) och ett trasigt påfyllningsrör till bensintanken så gick det bra, och teamet kom i mål som 2:a av 10 startande (tyvärr lite tunt startfält).

080426 - Bilorienteringstävling
Bromma MS arrangerade bilorienteringstävling lördagen den 26 april i Grillby med omnejd, och Djursholms MK assisterade med funktionärer. Allan och Eva Nyberg skötte en tidkontroll och Janne Hellenberg var tävlingsledare. Anders Palm från Bromma MS (Jannes kartläsare) var banchef och skötte det mesta av förberedelserna inför tävlingen.
Tävlingens inriktning var mot Debutant- och C-klass. Tävling blev lyckad och de tävlande var nöjda med arrangemanget. 19 ekipage kom till start, varav flera helt nya bilorienterare. I C-klassen kom vår klubbkamrat Rikard Epstein på fjärde plats, hans chaufför var Thomas Lagman från SBOK.

080419 - Torpardag
Vi tackar de styrelsemedlemmar som vårdade huset och tomten. Lövkrattning utfördes i samarbete med vår granne Danderyds MF som också hade städdag.

080412 - Deltävling 1 i MSLS 2008: Hilonen Motorsport totalvann!
Intresset för att vara med i MSLS är rekordstort i år. Det var mer än fem team som inte fick plats i serien som är begränsad till 30 team då det är max tillåtet antal startande på Sviestadsbanan. Den första tävlingen gick dock på Mantorp Park som kan ta emot fler bilar. Inklusive ett tiotal ekipage som tog detta som en engångstävling så blev det 42 anmälda. Två föll dock bort och det blev 40 bilar på startlinjen.


Klicka på bilden för att se den i full storlek
Förra året var det strålande sol och över 20 grader varmt på den inledande tävlingen i april. Så icke i år! Temperaturen hölls sig mellan 2 till 4 plusgrader under hela dagen och cirka 20 minuter in i tävlingen så började det falla snöblandat regn. Snöandet fortsatte sedan fram till cirka klocka 13 då det övergick i regn som fortsatte till tävlingen slutade klockan 17. Som tur var så smälte snön direkt när den träffade asfalten, men tävlingsledningen övervägde flera gånger under förmiddagen att avbryta tävlingen. Som synes på bild till vänster så la sig snöslask tidvis på bilarnas vindruta och front.


Många bilar hade det besvärligt med väggreppet i blötan, särskilt de motorstarka bakhjulsdrivna bilarna sladdade ordentligt både på och brevid banan. De flesta hade inte däck avsedda för våt och kall vägbana.


Klicka på bilden för att se den i full storlek
Våra klubbkamrater Jörgen och Mattias i Hilonen Motorsport hade dock både lämpliga däck och deras Ford Escort har även tidigare visat sig bra i blötföre. Lugnt och säkert lotsade dom bilen till seger i klass 5 och dessutom till totalseger! På bilden till vänster ser vi Jörgen och Mattias högst på pallen under prisutdelningen i klass 5. Den lille killen är teamchefen Ante som tar emot teamets pokal. På bilden hjälper pappa Mattias till att höja den i luften.
Klicka på bilden för att se den i full storlek

Teamets framgång uppmärksammades också i Nynäshamns Posten (Mattias bor i Ösmo). Klicka här för sammanfattning av artikeln.


Klicka på bilden för att se den i full storlek
Dessutom lyckades vår klubbkamrat Janne Hellenberg ta sig in på andra plats i klass 6 med teamet APX Endurance i en röd Mazda MX5 Miata. På bilden till vänster ser vi Janne på podiet (näst längst till vänster) tillsammans med sina tre team-kollegor.

Till höger ser vi hur APX Endurances röda Miata passerat Teknikens Världs vita Miata i det usla vädret.

Klicka på bilden för att se den i full storlek

080407 - Garageträff hos Hilson Racing
Hela 11 personer infann sig till klubbträff i Hilson Racings garage i Vallentuna. Jörgen Hilke och Mattias Talonen förevisade den Ford Escort Mark II 1978 som dom ska tävla med i MSLS i år under namnet Hilonen Motorsport. Grillen var också framplockad och klubbmästare Håkan ordnade både mat och dryck.

080330 - Träningsrapport från Hilonen Motorsport
Söndagen den 30/3 kl 04:00 så begav vi oss söderut mot Sviestadsbanan i Linköping för en första testkörning innan säsongen börjar. Vi var nere klockan 07:00 och vädret var soligt men kallt, -1 grad... Snön låg kvar på vissa ställen och depån var klädd i ett tunt lager med is... Kanske inte perfekta förutsättningar för banracing, men vad gör man? Efter en snabb besikning kl 07:30 var det dags att börja varmköra Forden. Gick väl inte riktigt som man hade kunnat hoppas... Den stackars Forden gillade inte den kalla transporten ner (cirka 3 timmar) i minusgrader, så nått oljetryck ville inte visa sej på mätarn!!???

Meka....hmmmm? Efter många teorier, som är brukligt i motorsportsammanhang, och en timmes skruvande gjordes ett nytt startförsök. Med ett lägsta tryck på 0.3 kg, så fick motorn gå på tomgång. Då kom förklarningen! Oljan var för trög (seg) för att flyta genom alla rör och dubbla kylare som finns i bilen. Men efter en stunds puttrande på tomgång så började oljetemperaturen och oljetrycket så sakteliga att stiga! Någon timme försenad kunde Forden äntligen möta asfalten på Sviestad igen, efter ett par års frånvaro.

Jörgen kom tillbaka efter en 15 minuters varmkörningsstint med ett leende som bara ett minderårigt barn på självaste julafton kan mäta sig med! Sedan var det min, Mattias Talonens, tur att få återuppleva Sviestadsbanan. Mitt första framträdande där var förra sommaren. Då var jag med i Hilson-teamet en tävling och körde Peugeot 205. Några stapplande första varv krävdes innan jag var riktig kompis med min nya racerbil. Vad ska man säga? Spännande, annorlunda, häftigt och otroligt roligt. Lättkört, snabb och vilket vrid i bilen! Något annat än ett JÄTTELIKT LEENDE gick inte att få fram! När testet var till ända 11:00 kunde vi konstatera att förgasarjustering i bromsbänk är ett måste, då Forden som nu under vintern utrustats/uppdaterats med Mikuniförgasare, inte riktigt levde upp till dom satta förväntningarna att bli en långlopps-vinnare!

Nöjda med dagens test så lastades Forden och vi lämnade ett nu betydligt varmare (+9 grader) Sviestad för ett nytt mål: Stavsjö värdshus och deras hemlagade och utsökta wienerschnitzel.

Den spännande säsongen 2008:a har precis tagit fart! Premiärtävlingen äger rum den 12:e april på Mantorp Park.
Hälsningar från Hilonen Motorsport, genom Mattias Talonen.

Rapport från årsmötet 080303
Årsmötet har oftast hållits på hyrd lokal, men då antalet närvarande har minskat med åren så var vi denna gång i klubblokalen. Utrymmet räckte till för oss 11 som var på plats. Klubbmästaren (Håkan) hade ordnat med smörgåsbuffé och Sachertårta i förrummet.
Valen till styrelse innebar bara små förändringar: Håkan Qvarnström blir ordinarie styrelseledamot och ny suppleant blir Kenneth Hollgren. Valberedning och revisorer kvarstår oförändrade.
Medlemsavgifterna blir oförändrade till 2009. Vid utlottningen av ett års fritt medlemskap bland närvarande medlemmar hade Bengt Eriksson turen med sig.
Styrelsen fick i uppdrag att:
- Efter samverkan med de aktiva eventuellt utlysa ett klubbmästerskap i bilorientering.
- Om ekonomin tillåter genomföra ett subventionerat klubbmästerskap i Go-cart.
- Tillsammans med förra segraren av Träsleven (Rikard Epstein) planera en ny Träslevs-tävling (Bil-O/rebusjakt) för klubbmedlemmarna.
- Undersöka intresset för och möjligheterna till klubbjackor för de som vill ha sådana. (Är du intresserad av jacka, kontakta Jörgen Hilke!)

Februari 2008 - Silly Season i MSLS
Jörgen Hilke som tävlat ihop med Gunnar och Abbe Eriksson med den gemensamma Peugeot 205:an under 2007 går tillbaka till Fååårrden. Säkra källor gör gällande att Escorten finslipas för nya tag 2008 och att Mattias Talonen blir den ende ytterligare föraren.

Jan Hellenberg som 2007 tävlat med SBK Racing i en Audi 80 byter också stall eftersom SBK Racing inte kommer till start i år. Janne har tagit över platsen efter en avgående förare i APX Endurance och kör en Mazda MX5 "Miata" under 2008.

Uthållighetstävlingar
Tillgången på snö och fruset underlag har varit mycket dålig i Mälardalen i vinter. Skepptuna MK och SMK Gävle ställde in sina tävlingar.
Jörgen Hilke har dock roat sig med liknande typ av uthållighetstävling fast på barmark i Norrköping och rapporterar följande:
Hela 21 team kom till start vid årets andra 8-timmarstävling på Himmelstalund. Tävlingsformen breder ut sig snabbt bland team/kompisgäng som tycker att det är en lämplig aktivitet att fördriva en dag med till ett billigt pris. Vinnare bland framhjulsdrivna bilar i tävlingen i februari blev team Mitori (205 varv) från Norrköping i en Nissan. Tvåa blev JP Saneringsteknik (198 varv) från Gävle i en Peugeot 205 GTI där jag var inhyrd som "fabriksförare" och chefsmekaniker, övriga i teamet var Janne Nymark samt bisittare/co-drivers Moses Nymark och hans kompis Linus(?).
I den bakhjulsdrivna klassen gick segern till www.Sportfotograferna.se Klicka här för länk till deras sida om tävlingen. Resultatlista finns här.

Svenska Rallyt 2008
Fredagen den 8:e februari var Allan Nyberg och Janne Hellenberg publik på plats i Värmland under Svenska Rallyt. Reseberättelse och bilder hittar du genom att klicka på bilden till vänster.

Monte Carlo Historic Rally 2008
Hans Sylvan startade i Monte Carlo Historic Rally 2008 som kartläsare åt norrmannen Thorbjorn Bye i hans BMW 2002 TII 1974 med startnummer 53. De startade från Köpenhamn den 31 januari och klarade den långa transporten till södra Frankrike utan problem. Men på den första riktiga sträckan blev det problem. I Regularity är det ju inte så bråttom på de långa raksträckorna men desto mer bråttom i kurvorna för att alltid hålla sig på den ideala snitthastigheten. I de trakter där tävligen avgörs är det gott om höga berg och därmed gott om hårnålskurvor. I en av dessa hade föraren lite för bråttom att skicka i ettans växel och motorn övervarvade något, inget fel i maskineriet men rotorn gick sönder och delarna föll ner och stökade till det ytterligare. Teamet hade tillgång till servicebil men den stod och väntade på en transportsträcka ett par mil bort. Dålig täckning på mobilnätet gjorde inte saken lättare. Till slut var dock servicen på plats och man lyckades göra en temporär lagning genom att limma ihop de trasiga plastdelarna. För säkerhets skull bogserades ekipaget ut från sträckan. Det hade dock gott åt mycket tid och i slutmålet för dagen överskred man maxtiden med 30 minuter och blev uteslutna. Tävlingsledningen erbjöd dock möjlighet att fullfölja resterande sträckor utanför tävlingen. Teamet lyckades luska fram reservdelar på plats och fick iordning bilen och efter att ha missat sex sträckor kunde man åtminstone köra resterande sträckor utom tävlan. Förargligt när teamet lagt ner så mycket förberedelser! Bland annat så var Hasse på plats flera veckor före tävling för rekognonsering och inmätning av sträckor. Länk till tävlingen här.

Läs gärna Hans intressanta berättelse om 2007 års Monte Carlo Historic Rally. Du får även veta mer om tävlingsgrenen regularity och Midnattssolsrallyt. Klicka här för att läsa berättelsen (som är i PDF-fomat och läses med Acrobat Reader).

Webbplats för ditt tävlingsteam
Klubben erbjuder möjlighet att utan kostnad låna utrymme på vårt webbhotell för presentation av medlemmars tävlingsteam. Praktiskt innebär det att du själv designar dina webbsidor och sedan lägger upp dem på en egen mapp i vårt webbhotell. Du kan sedan hänvisa till dina sidor med direktlänk, till exempel "www.djursholmsmotorklubb.se/NissesRallyTeam". Länk till teamet kommer också att finnas på klubbens ordinarie webbsidor. För mer information kontakta Jan Hellenberg.

080119 Historiskt rally i Österrike
Björn Waldegård blev inbjuden till ett historiskt rally i Österrike i trettonhelgen för att förgylla startfältet lite extra. Det stora startfältet innehöll även andra celebra deltagare så som Armin Schwartz. Björn skulle även på plats få låna en Porsche 911 från 1964. Då tävlingen var av typen Regularity där man ska åka på idealtid och behöver en bra kartläsare så kontaktade Björn vår Hans Sylvan som naturligtvis ställde upp. Regularity-sporten är stor i Österrike och Porschen var mycket fin så det blev en rolig tillställning. Tävlingen var 20 mil totalt och innehöll cirka 5 mil specialsträckor och hade nio tidskontroller varav hälften hemliga. Konkurrensen var stenhård, vinnaren hade bara lite drygt en sekund i tidsprick på hela tävlingen! Björn och Hans hade chans på åttonde plats med 10 sekunders tidprick men hade strul på ett prov på en isbana. De skötte sig tydligen bra i alla fall, då de blev inbjudna till en liknande tävling i Österrike i juli.

Björn Waldegård åkte även den historisk klassen i Safari-rallyt nyligen (november/december 2007). Det var ett tufft rally med drygt 200 mil specialsträcka där snabbast vinner och sonen Mathias var kartläsare. Och snabbast var han, Björn vann sitt femte Safari-rally, första gången var 30 år tidigare. Björn fyller 65 i år men det tycks inte finns någon anledning för honom att gå i pension vad gäller bilsporten. SBF har publicerat en artikel om tävlingen, du hittar den här.

080111 Ansökan om licensbidrag för 2007
Förutsättningarna för att få licensbidrag för 2007 är att medlemmen startat i minst tre nationella eller internationella tävlingar under året med tävlingslicens för Djursholms MK, samt att medlemmen varit betalande medlem 2006 och 2007.
Intresserade skickar in skriftlig ansökan till kassören och anger då vilka tävlingar man åkt och kontonummer för utbetalning. Ansökan måste vara kassören tillhanda senast 31 januari 2008 (eller lämnas vid styrelsemötet den 4 februari i klubblokalen)

071210 Lucia-träff med glögg
Måndagen den 10 december var styrelsen (Dag, Micke, Jörgen, Håkan, Janne) samt Hans Sylwan och Leif Eriksson på plats i klubblokalen och drack glögg och åt pepparkakor. Rikard Epstein och Allan Nyberg skickade elektroniska Lucia-hälsningar.

071207 Övningsbana bilorientering
Janne H och hans bil-o-kartläsare Anders Palm (Bromma MS) ordnade en övningsbana i bilorientering i Upplands Väsby i samband med Bilsportmässan. Till följande ekipage som rapporterat in sina ansträngningar har Djursholms Motorklubb nöjet att tilldela en fri start i valfri bilorienteringstävling under 2008:
Gunnar Ericsson/Jörgen Hilke
Alice Renhuldt/Anna Isenberg

070917 Torpardagen en succé!
Läs mer här

060218 Körning på sjöis i Vallentuna
Bilder här.

060129 Jannes historia
Ett reportage jag skrev i januari 2006 till PEDAL-trycket och som redaktör'n publicerade med sidorna blandade som en kortlek. Här kan man läsa det i en ordning som är lättare att följa. Klicka här.