"Pillren är bluff - vi har testat"
Bantningsprofessorn Stephan Rössner rasar mot Fat Blocker

 



LURAD OCH FÖRLÖJLIGAD
"Jag som person har förlöjligats bland mina kolleger, men det kan jag leva med. Det är värre för patienter som lurats att köpa en produkt som de tror är granskad av mig." Stephan Rössner, professor på Karolinska sjukhuset, är mycket upprörd över den falska reklamen. 
Man blir inte smalare av att äta Fat Blocker. 
Det lanseras som "Mirakelpillret som tar bort fettet du äter".
 Vetenskapliga tester påstås ha gjorts av professor Stephan Rössner vid Karolinska sjukhuset.
 Men allt är bluff.
 - Preparatet har ingen som helst verkan, säger en rasande professor Rössner.

 Den fräcka - och falska - reklamkuppen har gjort preparatet Fat Blocker till en kanonsäljare i landets hälsokostbutiker.
 Iréne Helenius, som driver Hälsohörnan i Rotebro strax norr om Stockholm, är en av många som fått uppleva hysterin efter mirakelpillret.
 - Det är helt sjukt, säger hon. Vi har biodynamiskt odlad mat på våra hyllor. Vi har ginseng och andra hälsoprodukter med dokumenterad effekt. Men det enda folk frågar efter är Fat Blocker. 

Pillren sålde inte - före reklamkuppen 
 Preparatet har varit i det närmaste osäljbart i Sverige fram till förra veckan då reklamkuppen genomfördes.
 Med mirakelpillret som kosttillskott skulle överviktiga enligt reklamen kunna trycka i sig gräddtårtor om de så ville - men ändå gå ned i vikt. Vetenskapliga tester hade bevisat detta, var budskapet.
 Även Aftonbladet lurades av påståendena om att medlet testats av Stephan Rössner. Därför skrev tidningen om det.
 Mer upprörd än kanske någon annan över den lögnaktiga marknadsföringen är professor Stephan Rössner, chef för överviktskliniken vid Karolinska sjukhuset.
 - Vi har inte kunnat arbeta under tre dagar, så många människor har ringt och frågat om pillret. Jag som person har förlöjligats bland mina kolleger, men det kan jag leva med. Dem jag ömmar för är våra överviktspatienter, för de är så oerhört sårbara. De har för dyra pengar köpt en produkt som påstås ha blivit granskad av mig och de har blivit oerhört lurade. 

"Vi testade preparatet men inget hände"
 Stephan Rössner berättar att han för ungefär ett år sedan blev uppsökt av en läkare som heter Jan Abelin och som ville att Karolinska skulle testa ett nytt bantningsmedel. Preparatet skulle hindra matfettet från att tas upp av kroppen och i stället binda det i tarmen och låta det försvinna ut med avföringen.
 - Vi testade preparatet på 15 patienter, men det hände absolut ingenting, berättar Rössner.
 - Denna undersökning åberopas nu som stöd för att Fat Blocker är en bra produkt och mitt namn utnyttjas för att ge sken av att undersökningen var vetenskapligt gjord.
 - Men enligt den undersökning som vi gjorde finns det inga vetenskapliga belägg för att preparatet fungerar.
 Det medel som påstås vara verksamt i Fat Blocker kallas L 112 och är ett extrakt av bland annat räkskal. 

Kunderna ställer sig på väntelista
 En burk med 112 kapslar kostar 323 kronor. Rekommenderad dosering är fyra kapslar till lunch och fyra till middag, vilket gör att en burk endast räcker i 14 dagar.
 I många hälsokostaffärer har kunderna satt upp sig på väntelistor och när leveranserna sedan kommit, har pillren tagit slut på nolltid. 
 Vem som producerar Fat Blocker framgår inte av förpackningarna, däremot distribueras pillret av Greenbow International AB i Malmö. Aftonbladet ringde upp företagets VD Jan Panefjord och frågade om han går i god för preparatet.
 - Vi stöder oss på det test som finns. Du får höra med dem som gjort de kliniska testerna. Vi bara köper produkten och säljer den sedan.
Varifrån köper ni produkten?
 - Det säger inte jag.
Hur många överviktiga människor har ni lurat att köpa preparatet?
 - Hör du du, tror du att man får en produkt att gå igenom etiska rådet på Karolinska sjukhuset...
Men det har den inte gjort. Ärligt talat, det här är väl rena skojeriet, eller hur?
 - Det får stå för dig.
Vad har ni för andra produkter i ert företag?
 - Vi håller på att utveckla olika produkter och jag vill inte gå in på vilka det är.
 Aftonbladet har upprepade gånger försökt att nå doktor Jan Abelin för en kommentar, men han har gjort sig oanträffbar. Abelin är pensionerad och driver från sin bostad i Stockholm ett företag han kallar Massmedicus.
 
Lars Ohlson



 


Tio bantningspreparat 
stoppades förra året


 



Ultra Slim Fast är bara ett av tio bantningsmedel som konsumtenverket inte godkänner.

Knappast någonstans möter man så mycket humbug, bluff och bondfångeri som i bantningsbranschen.
 Det säljs massor av preparat som inte har någon som helst effekt.

 "Bantningssensationen som alla har väntat på" ropar exempelvis Kungsbackaföretaget K INt Medicin AB ut och påstår att en kvinna gått ned 37 kilo på 55 dagar med mirakelpillret Ultra Slim Fast.
 Men företaget kan inte visa någon som helst dokumentation på att detta är sant.
 Ultra Slim Fast är bara ett av ett av tio bantningspiller som konsumentverket slog ned på under 1995 och 1996. 

De har ingen påvisad effekt 
 Aftonbladet kan publicera listan över de preparat som inte får marknadsföras som bantningsmedel då de inte har någon som helst dokumenterad effekt. Bland preparaten finns också ett par bantningsteer och bantningskrämen Thigh Cream, vilken tillverkas av New Life of Scanidinavia i Bromma och lanseras som "Krämen som smälter fett".
 Ursula Cronsten, avdelningsdirektör vid konsumentverket, har under årens lopp sett den ena mer hårresande reklamen efter den andra.
 - Ofta är marknadsföringen så grov att man på en gång kan se att detta måste vara bluff, säger hon.
 - Det finns inga receptfria medel som man kan stoppa i mun så att fettet flyter bort.
 Flera av företagen fortsätter sin vilseledande marknadsföring även efter att konsumentverket förbjudit den. Preparaten anmäls därför gång efter annan av människor som känt sig lurade.
 Först när konsumentombudsmannen fattat beslut om vitesföreläggande, brukar företagen dra in reklamen.
 
Lars Ohlson



 
Bantningspreparat som konsumentverket stoppat 1995-1996:
Bantningspiller Företag
Fast-Slim Enter Med Sverige AB
Ultra Slim Fast Eltreda AB
Nya Ultra Slim Fast K INt Medicin AB
Minidiet Hälsorutan, Sundsvall
Free Diet Precurum AB
Nutri Slim AGB Trading
Nutri-Slim Nutri-Slim AB
Smal på Direkten Därtill AB
Herbalife Naturpost AB
Evening Primerose 
Oil-EPO New Trend i Strömstad AB
Bantningskräm Företag
Thigh Cream New Life of Scanidnavia
Bantningste Företag
Sonny Gem Te Viking Postorder, Piteå
Sou Tsian Te Unicare Products, Danmark 

Citat: Aftonbladet 24-03-1996

Tillägg: Aftonbladet hade tydligen glömt bort att de hade gett sin tillåtelse att citera detta.

Magnus Janson skrev:
> Det har kommit till vår kännedom att ni utan tillstånd publicerar
> artiklar på er wedsida hämtade ur Aftonbladet gällande ett
> bantningspreparat.
>
> Enligt upphovsrättslagen har ni gjort er skyldiga till olovligt intrång
> och vi måste be er att snarast ta bort den aktuella URL:en:
> http://dalnet.se/~dahlgren/risk/bluff.htm
>
> Gör ni det snarast kommer vi inte att tvingas agera vidare med rättsliga
> åtgärder.
>
> Mvh
>
> Magnus Janson
> Adm redaktör, Aftonbladet
>
> Magnus Janson
> E-mailadress: magnus.janson@aftonbladet.se
> Telefon: 08-7252000
>
> ----------------- End Forwarded Message -----------------
>
> Magnus Janson
> E-mailadress: magnus.janson@aftonbladet.se
> Telefon: 08-7252000

Svar:
Svar till Magnus Jansson, Aftonbladet
kopia till Konsumentverket, insändarsidan m.fl

Hej och tack för brevet! Jag försökte ringa men fick ingen kontakt så
jag mejlar en del förhandsinformation i stället.

Jag bifogar brevkopior och jag fick lov att citera Ab redan för ett år
sedan. Det gäller huvudsidan http://www.dalnet.se/~dahlgren/risk
och jag anser att det ska gälla för den underliggande länkade sidan
också. Jag ger mig inte utan strid... (Ab stämmer läkare som försvarar
sjuka och överviktiga patienter mot blufföretag) men det går säkert
att få till en bra lösning. Jag misstänker att Du har dålig kunskap
om den kommunikation som vi har haft främst med medarbetarna inom
hälsobilagan och jag bifogar en del gamla brevkopior sist i brevet.

Nu närmar sig ju våren och då kommer marknadsföringskampanjerna för
bantarpreparat. Snabbt ut med annonser eftersom det tar några veckor
innan konsumentverket kommer ut med sitt vite.

Det vore väl skönt om alla tidningar kunder enas om att inte ta in
annonser om preparat som saknar all vetenskaplig dokumentation, till
att börja med och för att göra det enklare inriktat på de bantnings-
preparat där man lätt kan se att det gäller preparat som tidigare
har fällts. De kommer ju under nya namn men innehållsförteckningen
avslöjar de flesta. Konsumentverket kontaktade mig tidigare med
anledning av uppropet på "Risksidan" och bad mej kontakta dem om det
kom något nytt och Du kan gärana höra av Dig till kollegor
på andra tidningar och till konsumentverket. Alla preparat som
fälldes kan knappast betecknas som "bluffpreparat" men det
var marknadsföringen som fälldes. Rätt använt kan de ha sin
funktion som näringstillskott, t.ex. Herbalife och Nutrilette
m.fl. men det måste ske inom ett program för att det ska kunna
fungera för vikten. Enligt den marknadsföring som skedde då
fungerar det inte. Sidan är ju snart 4 år gammal och det är
dags att skriva om den. Då vill jag göra det med underlag av
fakta och inte genom hot! Kompletterande uppgifter mottages
tacksamt, gärna direkt från företaget.

Tacksam om Du tar in nästa upplaga av detta brev även till
insändarsidan.

Med vänlig hälsning
Bertil Dahlgren
Läkare och webmaster på "Risksidan"
990207