Mixade varumärken - en ny trend?

Är sammankoppling av kända varumärken i produkter här för att stanna? Det verkar bli allt vanligare att produkter från olika varumärken kopplas samman för att ge mer kraft till varandra. Häromdagen var jag på McDonalds och kunde dricka kaffe i en mugg med ett mönster som heter Berså av Stig Lindberg. Ett annat exempel är HM:s användning av Karl Lagerfeld som portalfigur och varumärke i en lansering för inte så länge sedan. Även varumärket Marimekko har fått sina färgglada mönster på andra produkter som lampskärmar mm. 

Är detta fenomen här för att stanna? Det finns ju naturligtvis fördelar med en tydligare profil och kanske andra möjligheter att skapa uppmärksamhet och förnyelse. Men finns det en baksida av myntet? Åtminstone har jag noterat reaktioner på Bersåmönstret som inte har fallit alla på läppen. Eller kan möjligen annan produktutveckling få stå tillbaka för att man tar en genväg?

Vad tror du?


Design och Internet

I går morse tog jag cykeln till jag cykeln till jobbet. Det kändes gott att insupa vårens dofter när jag for genom skogen. Naturen håller på att klä sig i nya färger och mina tankar går till våra nya tyger i fräscha färger och de nya kända varumärken vi har startat samarbete med. Vi börjar också närma oss de 50 varumärken som vi från början hade tänkt. Egentligen har man ett toppenjobb med många olika spännande inslag. Det går snart inte en dag där man har internationella kontakter med förfrågningar på produkter eller att någon vill sälja in sina egna saker hos oss. Första dagen vi öppnade mailade ett kinesiskt företag oss emd en förfrågan om vi ville sälja deras motorcyklar,  men som du säkert förstår var det inte vår grej. Ibland undrar jag om företag riktigt inser vilken potential det ligger i Internet och dess räckvidd. Jag kan konstatera att många stora företag förefaller känna sig nöjda med att ha en webbplats. I många fall fungerar de som en glasskiosk i öknen. Den finns där, men inte kunderna. Eller så går de förbi men kiosken är stängd, har du tur så finns ett litet sortiment men ingen som tar betalt. Kort sagt finns det stora möjligheter för de som är förutseende. Det man möjligen kan fundera över är om man ska låta konkurrenten ta över eftersom man själv inte tycker att det är intressant? I senaste numret av tidningen InternetWorld berättar man om att svensken surfar mer än någonsin, man byter TV-tid mot tid framför datorn. Då känns det rätt att också finnas där med sina affärer.

hits