Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive intervjuar Johan Brenner, Balderton Capital

Johan BrennerI förra veckan träffade vi Johan Brenner för en intervju. Johan är en av Sveriges tyngsta riskkapitalister då han är Partner i Balderton Capital. Namnet Balderton är inte så känt men om jag säger att de tidigare hette Benchmark Capital Europe tror jag fler läsare känner igen sig.

Johan är känd i Sverige för att han var med om att starta E-trade i Norden och andra bolag såsom Jobline, Tradera och Debitech (nu DIBS). Han har även grundat ett riskkapitalbolag som heter Time Vision. Går vi ännu längre tillbaka har han ett förflutet inom Stenbeckgruppen och ABB. Johan är 46 år gammal.

Disruptive:Hur har du hamnat här på Balderton?

JOHAN BRENNER: Jag ville fortsätta jobba med entreprenörer! På Balderton har jag det bästa jobb man kan ha. Attbalderton.gif vara VC är världens bästa jobb enligt mig. Det är hårt och frustrerande men man får jobba med entreprenörer och vara med om att bygga internationella företag som förändrar världen.

Tidigare drev jag Time Vision och finansierade ett femtontal företag och gjorde ett antal exits. På Balderton får jag möjlighet att göra det på global nivå.

Efter att jag hade jobbat som Europa chef för E*TRADE samt sålt Jobline, så ägnade jag mig åt att städa upp en massa investeringar i dot.com bubblans spår. Efter sommaren 2003 så bestämda jag mig för att titta efter mer internationella utmaningar. I det läget ringde Benchmark och efter 6 månaders av möten, middagar och diskussioner så beslöt jag att börja där.

DISRUPTIVE: Vad är speciellt med Balderton?

JOHAN BRENNER: Det globala och internationella perspektivet. Detta gäller när man gör en investering, när man bygger bolaget och sist men inte minst, när man skall sälja bolaget. När vi gör due diligence på en möjlig investering så kan vi ringa till de bästa personerna i Silicon Valley tex för att kolla om det är något att ha. När man bygger bolaget måste man ha tag i de bästa personerna och göra olika affärsutvecklings projekt, då gäller det att man kan attrahera och nå beslutsfattare. Slutligen, om man tex gör en startup inom mediaindustrin med en global målgrupp finns det väldigt få potentiella köpare(exitmöjligheter). Det finns kanske bara 10 företag i världen som kan köpa ditt företag och när man ser på världen på det sättet inser man hur viktigt det är med en internationell ansats i riskkapitalarbetet.

DISRUPTIVE: Vilka företag och branscher är Balderton intresserade av att investera i?

JOHAN BRENNER: Balderton är inget bolag med en viss typ av sektorfokus. Vi är intresserade av att investera i entreprenörer som är exceptionella. De entreprenörer som intresserar oss har dessa egenskaper och färdigheter: bra managementfärdigheter, driven, hungrig efter framgång, lyssnande, ödmjuk, vilja att bli förmögen men inte berömd. Man skall också ha ansatsen att det är bolaget framför sig själv. Man skall veta värdet av att snåla med sina resurser och man skall fokusera stenhårt på det man gör.

Vi vill gärna att entreprenören har en stark nischstrategi. Exempel på sådana är Hjalmar Winblad på Rebtel där man försöker ta nischen internationella samtal från teleoperatörerna!

Som kuriosa kan jag nämna att de investeringscase där det inte råder konsensus kring investeringen mellan delägarna, är ofta de som blir mest lyckosamma. Benchmark finansierade bla Ebay men när partnerna röstade blev det med nöd och näppe en investering eftersom röstetalen var tre mot två. Konsensus beslut leder ofta till att de blir urvattnade, lite me-too, och då blir besluten sämre.

DISRUPTIVE: Dina största succer och misslyckanden?

JOHAN BRENNER: Om man definerar ett lyckande som att sälja det företag man investerat i är skillnaden mellan att lyckas och misslyckas hårfin. Venture capital is a lucky business! 20% är skicklighet och 80% är tur!

Jag var med och startade E-trade sverige. Vi var den sista licenstagaren men vi var först med att lansera. Mindre än 12 månader hade vi etablerat oss även i Danmark och ett stort sammarbete med Storebrand i Norge(DISRUPTIVE:s anmärkning, ett försäkringsbolag). E-trade Sverige höll så högt tempo att E-trades teknikavdelning ej hann med i vårt tempo och saktade ned processerna. Till slut fattade E-trade beslutet om att köpa tillbaka företaget. 12 månader efter det hade Mattias Mikshe avskedat stora delar av personalen och delvis ändrat marknadsfokus. I spåren av finanskrisen kollapsade courtagemöjligheterna och E-trade hade inga andra intäktsmodeller att luta sig mot!

Under min tid på Time Vision investerade vi ett företag som heter Debitech, en betalväxel(DISRUPTIVE.s anmärkning: De är idag börsnoterade och aktiva i Skandinavien) Under IT-krisen i princip omöjliggjordes finansiering av bolaget. Sommaren 2001 gjorde vi och Servisen en brygginvesterng till en värdering av 6 MSEK, detta skulle ge bolaget ytterligare 5-6 månader att överleva. Ett halvår innan hade bolaget varit värderat till 200 MSEK. Det var bara att kavla upp armarna på skjortan och börja jobba. Carnegie och SEB ägde tillsammans ett konkurerande bolag vars VD var duktig. Bolagen fusionerades, vilket förenklade en finansiering av den nya strukturen. Debitech börsnoterades under 2007. Detta är en lyckosam historia men bolaget var millimetrar från konkurs.

Ett annat mindre lyckad satsning var Fanglobe. Ett företag som hjälpte artister och andra med deras funklubbar på nätet. Vi finansierade bolaget under min tid på Time Vision med en mindre summa pengar och inom kort lyckades vi få BMG att investera fem MUSD till en värdering på 95 MUSD. En stor framgång. Tyvärr var pengarna slut inom ett år då den VD som tillsattes spenderade pengarna på fel saker. Detta visar hur viktigt det är med rätt människor bakom satsningen! Men egentligen var detta en tidig ”MySpace” – tänk om vi hade haft fokuserat management som hade sparat på pengarna!

DISRUPTIVE: Hur ser du på sverige som land att investera ditt globala kapital i?

JOHAN BRENNER: Sverige har blivit mycket bättre på senare år. Tidigare har det ej funnits något ekosystem för riskkapital och entreprenörer att interagera i. Det har funnits stora riskkapitalbolag men ingen undervegitation. Detta har börjat ändras eftersom det har gjorts ett antal lyckade exits där svenska entreprenörer och riskkapitalister varit inblandade. Det finns alltså idag individer som kan stötta nya entreprenörer i mycket större utsträckning än tidigare med kompetens, kunskaper inom globala affärer och kapital. Dessa individer är en nyckelförutsättning för de nya bolagen och de unga entreprenörerna.

DISRUPTIVE: Hur ser du på den lokala riskkapitalmarknaden?

JOHAN BRENNER: Vi tycker att vi är ganska ensamma med det internationella fokuset vi har men vi tycker det är bra att jobba med lokala aktörer som kan bistå med stort lokalt nätverk, lokal kompetens och lokal due dilignce. Här ser vi att de kompleterar vår verksamhet och vi deras. Jag tycker att svenska riskkapitalbolag som Creandum och Northzone är intressanta och duktiga aktörer. De försöker även själva nå ut på den internationella arenan.

DISRUPTIVE: Vilka råd skulle du ge till en ung entreprenör som har ideer och tankar kring ett ny tjänst/ide/produkt?

JOHAN BRENNER: Det är min uppfattning att det bästa som kan hända en entreprenör är att han hittar en individ som satsar sina pengar på entreprenören och sedan är mycket aktiv i företaget. Någon som inser att han måste jaga sina egna pengar genom att vara aktiv i företaget för att kunna få ut dem och mycket mer på andra sidan.

Mina egna reflektioner kring mötet med Johan: Det som slår mig i flera fall när jag gör dessa intervjuer är att ofta är det speciella ögonblick i livet. Jag kan under en timme eller två sitta och ställa frågor till människor som formar vår tid och vår verklighet Ofta kan vi inte se de förändringar som sker för det går ändå sakta men tittar vi tillbaka 10 år är förvandligen omfattande. Det är ju ingen slump att detta händer utan driftiga människor ser till att det händer. Att då få sitta ned och få samtala med dessa människor skänker mig en känsla av att jag är lyckligt lottad. Intervjuen med Johan var ett sådant ögonblick. Det var energi i rummet och jag tror vi alla hade roligt. Det var en monolog som jag i ord har svårt att få ned här men också en känsla av i just det ögonblicket var världen, ni vet den stora stora världen var väldigt nära. Jag hade exakt samma känsla när vi träffade Hjalmar Winblad. Jag inser att jag måste verkligen ta tag i mitt nyårslöfte att intervjua Niklas Zennström. Det ligger en exceptionell upplevelse där och väntar på mig.

Under förra året fick jag möjligheten att gå ett ganska omfattande ledarskapsprogram och jag har sedan några år tillbaka praktiskt utövat ledarskap. Jag fick också möjligheten att som nybliven 20 åring göra FN-tjänst i Jugoslavien som gruppchef på ett pansarskyttekompani. För mig börjar det bli mer och mer tydligt att det yttersta entreprenörskapet är ledarskapet. Inte bara över andra utan också över dig själv. Johan skriver ju vilket beteende ovan som intresserar Balderton och han själv. Det är ju en ledare han beskriver. Jag gör jämförelsen med Good to Great boken(det kommer snart en recension på den boken här på Disruptive). Där undersöker författaren vad de extremt lönsamma företagen har gemensamt. Det är ledarskapet. En speciell typ av ledare. I Good to Great har den ledaren samma egenskaper som Johan beskriver ovan.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Johan Söderberg says:

    Bara så du vet Rudolf, en hel del av den känslan du beskriver upplever man när man läser texten.

    Ser fram emot recensionen av Good to Great, personligen en av de böcker som inspirerat mig mest någonsin.

    Keep up the good work!

  2. Gabriel says:

    Intresant intervju!

    Appropå From Good to Great så har det just kommit ut en bok med mycket liknande upplägg, men som fokuserar på mindre entreprenöra bolag. Heter The Breakthrough Company av Keith R McFarland, väl värd en genomläsning. http://www.amazon.com/gp/product/0307352188

    Mvh
    Gabriel

  3. Poppe says:

    Tack Gabriel för boktipset.

  4. Johan Siwers says:

    Ibland förstår man hur en konsument tänker, typ när man är en själv. Jag besökte http://www.oversikt.se/, såg artikeln om den gode Brenner här på Disruptive, läste, ögnade kommentarerna, alla klockor ringde när “The Breakthrough Company” nämndes, klickade på länken till Amazon och vips: köpt. Eller faktiskt, kollade också priset på Adlibris först: 161,09 kr skeppad och klar från Amazon vs 187 kr ex fram på Adlibiris.

  5. Johan verkar inte så insatt i sina investeringar 😉 Fanglobe.com hette sajten hans bolag gick in i. Flera gånger fick jag tillfälle att skriva smaskigt om Fanglobe när jag drev Kickad.nu.

  6. Rudolf says:

    Edenstrom

    Tack för ditt påpekande. Det var faktikst jag som stavat fel!

  7. Saibal Ganguly says:

    I have been looking for Johan Brenner for a long time. If this is Johan please send me an email at [email protected]. Gopa and I would like to get in touch with you.

Trackbacks

  1. […] och precis då Siwers högt säger nåt om “Elaka riskkapitalister” går Johan Brenner från Balderton förbi och säger hej. Vi var tvungna att förtydliga att vi inte avsåg honom […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+