måndag 19 augusti 2013

CykelVasan rapport

Då va CykelVasan avklarad och det va länge sen jag hade en roligare helg. På torsdag sen eftermiddag styrde jag upp till Kjell i Karlskoga för en mellanlandning på vägen norrut. På kvällen kom Kjell fram till att han skulle ut och träna en sväng på fredag morgonen och naturligtvis tyckte han att jag skulle haka på. På morgonen styrde vi ut en runda på Kjells gamla trängsslingor i skogarna öster om stan. Det tog inte många minuter förrän jag hängde som en slips bakom Kjell. Han körde på som i fornstora dagar och jag började bli lite orolig om jag överhuvudtaget hade någon form. Väl tillbaka i Karlskoga fick jag äntligen pusta ut och efter det fick jag en lektion i att tvätta en MTB.

Våtsjöns fikaställe som vi cyklade förbi har en autograf av Michael Jackson

Detta va vinkeln jag hade på Kjell under vår träningstur. Jag tror HR står för Heart Rate!

Detta är vad Kjell tittade på!

Sten Nilsson i Sten och Stanley bor bra!
Jag vill vara din Margareta

En snabb fika och sen iväg i mot Sälen för att hämta upp nummerlapparna. Uppe vid Lindvallen va det riktig action med massor av folk och inte minst massor av cykelprylar att titta på.

Vid stugan i Lindvallen blev det senare en riktig uppladdning med cykelgenomgång och inte minst mycket god mat. Hela kvällen regnade det och alla va lite oroliga för morgondagen.

På morgon blev det grötfrukost sen va det dags att rulla ner till starten i Sälen. 4-5 km senare va vi vid starten och det va redan mängder av cyklister där.
Snabbt bort till startfålla 4 och lägga cykeln..... sen ner till fiket för lite kaffe. Nu började det ljusna upp och alla blev genast lite mer på hugget. När starten gick tog det någon minut innan jag passerade startlinjen.....sen bar det av uppåt i 4-5 km, först asfalt...sen grus. Jag hade tänkt att försöka köra riktigt hårt i backen för att komma fram i fältet.....men det va inte lätt med massor av cyklister som tog det mesta av vägen. Men jag gnetade på och tyckte det gick riktigt bra....fina grusvägar och senare stigar. Efter ett tag började det bli smalare och smalare och det bar av nerför. Jag kände att det började pirra i magen och höll igen lite i nerförsbackarna....det innebar att jag blev ganska mycket omkörd. Min erfarenhet av skogskörning är noll, jag tror inte jag kört tio gånger i skogen i hela mitt liv! Det har mest blivit skånska grusvägar och där är inslagen av downhill inte så ofta förekommande.
 Men det rullade på och med tiden blev jag lite varmare i kläderna och inte minst modigare. Jag till och med körde om någon nerför i bland! Vid Evertsberg fick jag lite problem då jag tappade pumpen som kilade fast sig mellan vevarmen och ramen. Jag stannade och fixade pumpen...då nästa problem kom....hur skulle jag komma upp på stigen igen...det kom cyklister på ett pärlband och jag fick vänta en stund innan det blev en lucka. Sen bar det av igen upp mot depån. Det va så surt i gräset att cykeln nästan stannade....jag körde på stora klingan fram och växlade upp och upp och upp bak tills det blev ett "dead man shift" Ni som inte vet va det är så är det när man kommit upp på sista klingan bak och växlar ytterligare en gång och inget händer....man kollar ner mellan benen och upptäcker att det finns fler klingor kvar!
Sen rullade det bra mot Mora och på slutet kände jag mig riktigt pigg och hängde till och med av några killar som såg rutinerade ut!
När jag rullade in i Mora stannade klockan på 3,14 tim och min placering blev 432 och trea i min åldersklass.
Riktigt nöjd efter en riktigt trevlig dag i skogen!

En gubbe och en vältränad kille från Tormestorp, Kristian

Kjell ser lika pigg ut som vanligt

Peo Nedstedt va nöjd med dagen....men snackar redan om nästa år.

Den gamle storcyklisten Tobbe Wallén hittade en PB rand på en gammal kompis!
Några reflektioner på dagens CykelVasa:
# Det som slog mig direkt va att här släpper man rullen på framför varande cyklist när som helst...inte alls som på landsväg där man iglar sig fast så länge man kan.
# Man drar allt va man kan sen bara försvinner man bakåt, så går det inte till på landsvägen.
# Jag har aldrig sett så många cyklister med kramp!
# Vasaloppet måste ha en väldens mest samtrimmade funktionsstab....och inte minst en av dom trevligaste.
# Banan tyckte jag va riktigt bra och rolig.
# Jag längtar redan till nästa år, men då ska jag vara lite bättre tränad på skogscykling.
# Tack Peo och hela Smålandsligan för en supertrevlig helg.