Världsmästerskapet i Grisslinge. Pontonerna byggdes om fram kvällen före, för att uppnå bättre svängegenskaper. Det fungerade utmärkt! Det räckte ändå inte riktigt på den korta banan. Verkar som om föraren var lite långsm också. I sista heatet fick jag upp farten bättre. Slutade på 9:e plats sammanlagt. Första racedagen var det regn, regn, regn... Andra dagen var betydligt bättre. Våra utländska gäster var både bra och trevliga. Välkomna tillbaka!
Full fart i EM-deltävlingn i Östhammar. 3:e bästa tid på träningen, bäst av svenskarna. Tyvärr upptäcktes en spricka i bästa propellern. Utan den var det svårt att hänga med. 6:e plats blev det.
Fullfartskrasch i Arvika. Redan på andra varvet hängde sig gasen precis före en boj. Båten högg i en sidovåg, flög upp luften gjorde en halv roll och slog ner på taket. Stukning av hela ryggmuskulaturen men inga kotförskjutningar. Båten klarade sig rätt bra, men jag blev rätteligen ställd på land av läkaren för resten av tävlingen.
Säsongspremiären i Grisslinge blev träning... En utebliven ambulans gjorde att tävlingen inte fick köras. Men vi kunde träna under perfekta förhållanden.
Sveriges snabbaste F1000/S850 båt till salu!
de Bourg racing säljer vinnarbåten från 2006 Swedish Cup, PatCat 1997. Hela mittsektionen i komposit, resten av skrovet i gabonplywood på abachistrings. Huvar i kol-/glasfiber. Cockpit 2000 N godkänd. Svenskt hastighetsrekord, men betydligt snabbare än det. Kan säljas komplett med Selva engine, 2001. Pris beroende på utrustning. Kontakta Johan de Bourg.
Säsongen 2006
Vaxholmsracet
2006-09-23

Tredjeplats, men viktigast var att jag därmed klarade att det räckte till seger i Swedish Cup totalt! Min första serieseger. Otroligt skönt. Tack teamet och andra som har hjälpt till under året!
Men det blev lite panikartat när motorn inte vill starta till andra heatet! Snabb insats från hjälpande händer med batteribyte i vattnet, sedan fungerade det. Antingen var de nya tändstiften lite för hårda eller så är startmotorn opålitlig, utredning pågår. Det blev att gasa iväg och köra heatet utan bakkåpa. Inget kanonheat men tillräckligt för Cup-segern.

Foto: Offshorracing.se
Jonas Eklöf fick låna båten sista heatet. Tyvärr blev han drabbad av startproblemen, och det blev ingen resa för hans del.
Nedan:
Det var många katamaren till start i Vaxholm. Formula Four körde sin final samtidigt.
Hot Island Race
2006-09-09

Seger efter två raka heatsegrar där jag ledde fran start till mål. Otroligt tillfredställande. Jag var bekymrad inför andra heatet, då Micke Aspholm hade satt rejäl press på mig i slutet av första heatet. Jag vet inte om jag hade klarat att hålla ledningen om det hade varit två varv till. Kanske därför Micke ser lite moloken ut på bilden. Mellan heaten gjorde jag ett par småjusteringar som hjälpte lite.

Foto: Alexander Ingels
Jag lyckades hålla ordentligt avstånd hela andra heatet, trots ett ordentligt kast. Båten har blivit betydligt bättre genom säsongens ombyggnader. Jag har också blivit bättre på att förstå hur jag ska hantera den för att det ska gå fort runt banan. Men jag har också haft turen på min sida oftare detta år, precis som man måste ha för att vinna. Det är jag tacksam för!
Östhammar Grand Prix 2006-07-31
Tvåa i Östhammars Grand Prix, men behåller ledningen i Swedish Cup. Ombyggd båt och startproblem hindrade en ny seger. Det kommer nog att bli en hård strid om totalsegern i Cupen.
Veckan före racet kapades båten 27 cm. Ombyggnaden blev klar sent kvällen före racet. Det kändes som en helt annan båt. Jag tror att jag flög högre än någonsin. Akterspegeln blev lite hög, så de två första heaten satt motorn så högt att jag fick proprides hela tiden och sladdade oavbrutet. Den blev snabb, men oförutsägbar...
Teamet fick hjälp av Pelle Lindbom att, med sin kran och tigersåg, att sänka akterspegeln. Efter det blev båten mer hanterbar. Tack Pelle!
Dagen och kvällen före racet hjälpte Bosse Kordelius till att montera motor, styrning etc. En fin gest från värsta konkurrent-teamet, LyftTekno. Här en bild från hans verkstad. Tack Bosse!
Arvika Trophy 2006-06-17
Etta igen! Lite tur gav tre raka heatsegrar i Arvika Trophy, som gick i strålande hett solsken. En ny tävlingsform för klassen provades för första gången. Vi körde två kortare sprintrace och en dubbelt så lång Grand Final. Fungerade bra, kul omväxling.
Grisslingeracet 2006-06-03
Seger i säsongspremiären!. Äntligen vann jag över förra årets seriesegrare Bimba Sjöholm. Kanske ett resultat av nerlagt arbete på båten. Nya kåpor och viktminskning bland annat. Gav indikationer om att inriktningen på ändringar är rätt. Men mer finns att göra. Kommer under säsongen. Tyvärr få båtar på startlinjen till första racet.
Säsongsförberedelser 2006
Ombyggnad av båten under våren. Till vänser ny canopy på gång. Det utsågade hålet indikerar hur mycket bättre sidosikten kommer att bli. Behövs för tighta fight-situationer utan krockar. Till höger Bosse Kordelius hjälper till med ett lacklager, torsdag kväll före tävlngen på lördagen. Bosse är teamchef för Lyfttekno, där Bimba kör... Vänner i depån, konkurrenter på banan. Svensk modell av fair play.
Rekord satt i Flosta, Norge.
Som avslutning på året så åkte teamet till Norge där rekordförsök arrangerades. Tyvärr var vädret inte riktigt optimalt för ändamålet. Stiltje gav spegelblankt vatten. Det gör att båten "suger fast" i vattenytan, c:a två decimeter vågor ger mycket bättre luftsmörjning. Siktet var inställt på högre fart, vilket uppnåddes på träning. Men jag gjorde vad som var möjligt denna dag. Motorn hissades så högt att kylningen inte räckte hela vägen, mittencylindern skar strax efter mållinjen!
"Doktor" Åke Österberg har lagt upp patienten på operationsbordet. Till höger syns priset för rekordet: flisor har släppt ur kolven och kolvringarna har smält fast. Det kunde ha slutat mycket värre...
Säsongen 2005

2:a i säsongsavslutningen i Vaxholm - 2:a totalt RM



Årets sista tävling blev spännande med flera fighter. Jag lyckades med en andraplats i tävlingen säkra andraplatsen i Riksmästerskapet.


Brons på Nordiska Mästerskapen


Från vänster: Silver: Bimba Sjöholm, Sverige. Guld: Cristoffer Eriksson, Finland. Brons: Johan de Bourg, Sverige.

En tävling som fick ändra schema några gånger då en dykare saknades. De fyra heaten blev ett enda Grand Prix-lopp till slut. Christoffer från Finland fick låna ett växelhus då hans eget rasat. Från sista position gick hans snabbt upp i ledningen. Ett finskt sätt att säga tack för lånet? ;-)

Ny film från tidsträningen under NM på video-sidan

Upp till andra plats i Riksmästerkapet med en tävling kvar

4:e plats i Östhammar och 2:a plats i Arvika räckte för att klättra upp tilll andraplatsen totalt. Östhammar hade väl kort bana för Formel 1000, och särskilt illa passade den korta banan min båt.
Ny film från Östhammar finns på Video-sidan!

Arvika var fruktansvärt blåsigt. Vi fick till slut köra efter att banan hade flyttats flera gånger. Påminde lite om offshore-race. Bara två av fyra klasser fick köra alls. Bra hanterat av tävlingsledningen. Arvika var ett mycket bra arrangemang. Jag koncentrerade mig på att ta andra plats. Det var väder för att köra med huvudet om man ville komma i mål...



Mycket folk i Arvika, roligt!