Sök, hitta och nå mig
om du kan!

Sökmotorerna är en del i alla internetanvändares vardag och en outtömlig källa för att förstå konsumenter. Bara i Sverige görs det mellan 20-25 miljoner sökningar per dag vilket skapar en unik informationskälla om olika målgrupper.

TV SET

Google står idag ensamt för cirka 85 procent av sökmarknaden - där 90 procent av användarna väljer att klicka på någon av träffarna på sökmotorns allra första sida.

Alldeles nyligen gick Facebook om Google i popularitet genom att generera fler besök än sökmotorn. Fram till slutet av 1980-talet var dock sociala forum på internet samlingsplatser för datafantaster med hemliga alias. De bildade grupper, delade koder och utförde kampanjarbeten i det tysta. Idag är dessa sociala nätverk offentliga rum där miljontals människor med olika bakgrund och från olika platser samlas för att dela med sig av sina åsikter.

De digitala forumen bildar en massiv databas som även de ger ovärderlig information om vilka vi är, vad vi vill ha samt hjälper till att identifiera de frågor som är av störst intresse för stunden. Den nuvarande trenden är att vi numera även delger vart vi befinner oss genom snabbt växande sociala nätverk för geopositionering såsom Gowalla och Foursquare.

De sociala nätverken, integrationen mellan nätverken, samt den ständiga uppkopplingen har skapat en utbredd humanisering av nätet. Resultatet är att även varumärken och organisationer tvingas att bli mer öppna, sociala och mänskliga.

Samtidigt som vi får fram betydelsefull information från våra olika målgrupper blir det även en utmaning att hantera denna information då integritetsfrågan hamnar i fokus. Data kan lyckligtvis idag sammanställas på ett anonymt sätt utan att förlora sitt värde. I detta överutbud av information är vinnarna de som bäst kan identifiera köpsignaler och beteendemönster kring målgruppernas sökmönster samt kartlägga beteendet i sociala medier. För att hantera informationen krävs ett förhållningssätt och en kunskap som ständigt uppdateras.

På OMD används ett eget verktyg, Buzz, för att scanna av sociala medier. Carl Laséen, Digital Advisor på moderbolaget Omnicom Media Group berättar mer.
– Vi kan identifiera vad som sägs och kategorisera konsumenters diskussioner om varumärken i princip inom alla sociala medier. Användningsområdena är flera och verktyget kan både användas för affärsutveckling och utifrån ett mediabyråperspektiv. Inom OMD använder vi Buzz för att analysera hur medieinvesteringar påverkar konsumenternas syn på ett varumärke, avslutar Carl Laséen.

De företag som lyckas förstå konsumenternas önskemål, behov och tyckanden finns även imorgon - också.


Tillbaka till startsidan