Tala klarspråk!

 

 

Vi måste kommunicera ut behovet av att skapa en dialog för att lyfta frågan. Det blir en utmaning men det ligger i pipelinen och bara på det sättet kan vi hämta hem och kvalitetssäkra ett mångfaldsgenererat koncepttänk som bottnar i behovet av att skapa ett integrerat mervärde – face to face.

 

Floskeln är en fras som låter snygg och kraftfull utan att ge minsta orientering om vad användaren av floskeln egentligen menar eller tycker. Susen Schultz har skrivit en krönika i SvD (juli 2007) där hon liknar floskler vid mördarsniglar som anfaller flockvis och lömskt äter sig in i språket från olika håll. En träffande liknelse. För vad fick jag egentligen sagt där i inledningen?

 

Risken är att de som lyssnar tappar bort sig och börjar fundera över vad en pipeline egentligen är, istället för att lyssna på det som föredragshållaren vill ha sagt. Och tänk så mycket tid det tar, på möten och presentationer, när någon talar så att flosklerna yr men aldrig kommer till saken. Massor av missförstånd kan uppstå då medarbetarna inte har samma uppfattning om vad ett koncepttänk innebär.

 

Personligen tror jag att man pratar i floskler när man är dåligt förberedd och när man vill verka lite mer insatt och smart än man egentligen är, som en slags självhävdelse – Det luddigt sagda är det luddigt tänkta.

 

Min slutsats och uppmaning till dig är alltså: Undvik floskler – tala klarspråk! Jag hjälper dig gärna.

 

 

 

Skicka ett mejl till camilla.olsson@cajal.se eller ring 073-996 39 70 för offert.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv klarspråk!

Är dina texter begripliga är chansen större att de blir lästa och förstådda. Med välskrivna texter ger du även ett profes-sionellt intryck, stärker före-tagets varumärke och vinner läsarnas förtroende.

 

Brukar många kunder höra av sig och ställa samma fråga, trots att informationen finns på före-tagets webbplats? Då behöver kanske den texten skrivas om så den blir tydligare! Kontakta mig så hjälper jag till med både stora och små klarspråksprojekt. camilla.olsson@cajal.se

 

 

 

 

    © 2009 Camilla Olsson. Logotype av Åsa-Lisa Linnman. Sidan uppdaterades i september

2010.

Gör din text både  snygg och korrekt  då blir den läst med större respekt!