CoVision Council Tjänster Projekt CoVision Kontakt
 
Skriver på dator

Ofta har vi som avslutningsövning en utvärdering av mötet eller konferensen. Förutom att vi ber att få veta om mötet har varit av värde för deltagarna, om det nått upp till deras förväntningar osv. så ber vi de bedöma hur stor värde som Council tillfört mötet. Vi kan tack vare detta presentera en väldigt konkret bild av hur bra Council egentligen är och hur mycket det kan lyfta ett möte. På en skala från 1-5 där 1 är mycket lågt och 5 är mycket högt har vi ett snitt på 4,5. Då har vi inte frågat en liten grupp männsikor, utan detta är åsikten från i princip alla som någonsin använt Council i Sverige.

Vi vill gärna berätta om några projekt vi genomfört under senare tid. Både för att vi är stolta över de och för att det förhoppningsvis kan ge inspiraration om hur ni, på samma sätt, kan genomföra ett mycket lyckat möte.



Hösten 2005 samlade Sandvik, ett av Sveriges största industriföretag, sina 300 högsta chefer från hela världen för att under några dagar för att diskutera koncernens framtida utveckling och dess strategiska fokus.

En av grundförutsättningarna för konferensen var att skapa högt engagemang och man valde på ett tidigt stadium att använda Council som genomgående inslag genom hela mötet.

De första två dagarna bestod av gemensamt arbete där samtliga deltagare deltog i diskussioner och arbetsuppgifter på koncernnivå. Dag tre bröts gruppen ner till tre olika affärsområden som tog ställning till samma frågeställningar på AO-nivå.

Genom denna process skapades en naturlig länk mellan koncernivå och affärsområdesnivå som stärkte insikten om koncernens strategiska fokus och hur de olika affärsområdena bidrar till samma fokus.



I samband med att Lantmännen övergick till att samla sig under ett varumärke, genomfördes under april-juni en serie av 10 ledarmöten runt om i Sverige, Norge och Danmark.

Syftet med mötena var bl.a att resonera kring vad det innebär att uppträda under ett gemensamt varumärke. Vilka nya krav det ställer på såväl medarbetare som organisation. Varje möte varade en arbetsdag och bestod av ca 150-200 chefer i koncernen. Sammanlagt deltog mellan 1500 -2000 personer i dessa möten.

Genom arbetsprocessen skapades den insikt och förståelse som krävdes för att man på hemmaplan kunde föra samma resonemang med sina medarbetare och därigenom avsevärt påskynda förankringen och implementeringen hos samtliga medarbetare.
 
© CoVision 2007