onsdag, mars 24, 2010

Sjöräddningens Whiskysill

SSRS Svenska Sjöräddningssällskapet, bildat 1907, är en frivillig organisation som bygger på samordning mellan stora och små finansiärer å ena sidan, och idealistisk välvilja som drivkraft å andra sidan. Många i grunden ideella organisationer utvecklar en speciell egen dynamik i utövandet av sin kultur. Ibland förhållandevis okontrollerat eftersom ledningen i en ideell organisation inte har samma incitament som i ekonomiska styrsystem. På gott och ont. En organiskt växande grund blir en plattform där individer naturligt bildar flock. Det fungerar så. SSRS har givetvis en kompetent aktiv styrelse och vd. Man har kanske arbetat med kommunikationsstrategier gentemot sina olika målgrupper. Man kanske till och med har arbetat med värdeord i sitt oerhört starka varumärke. Döm om min chock när jag igår läser på Facebook om "SSRS årets sill - senap och Maltwhisky". "En krona per burk går till ökad säkerhet till sjöss." Sällan har jag mött större ignorans. Att ladda ett varumärke kan ta 103 år och raseras på 103 minuter. Varumärket SSRS står för säkerhet, trygghet, verkställande. Och visst har sillens whiskyinläggning inget med reell alkohol att göra, men att nämna Whisky i löpande text med SSRS och "ökad säkerhet till sjöss" är något av ett rekord. Det är inte Whiskyn det är fel på, det är den korkade människa som placerade dem i ett sammanhang. En som förhoppningsvis agerar utan flockledningens vetskap.
Det är de små framgmenten som fastnar i mediebrusets forsar. Numera vet jag att SSRS betyder Whisky betyder Säkerhet till sjöss.

2 kommentarer:

  1. http://www.facebook.com/#!/sjoraddning?ref=mf

    SvaraRadera
  2. ...det tog mindre än 103 minuter att tappa respekten för det varumärket!

    SvaraRadera

Arlas vd är extremt ledsen

Jomen så är det. Arlas VD är jätteledsen över det han sett på de förvisso icke spårbara filmerna och bilderna från den utpekade mjöl...