Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor.
 

Har länge haft en öppen Mercedes på inköpslistan. Funderade länge om jag skulle ha en gammal Mercedes eller en nyare. Valet föll på SLK som var lite och behändig och med plåttak. Tänkte nämligen ha den som skojig pendlarbil. Silver finns det en uppsjö av på tillsalumarknanden med ofta en röd/svart inredning. Ville ha en röd solidlack med svart skininredning och automatlåda och annan trevlig lull-lull. Hittade en av en händelse i Juli 2007 som hade allt vad jag sökte. Den hade bara gått 6100 mil och var i ett väldigt fint skick bortsett från några mindre stenskott. Slog till omgående och nu är jag ägare till en öppen Mercedes. Måste säga att det var verkligen en känsla.

Lite fakta om bilen:
Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor med automatlåda från 1998. Färgen är Imperialröd som bara fanns på de första årsmodellerna för att senare bli avlöst av Magmaröd. En ton som var mer skarp. För mig spelar inte den detaljen så stor roll. Bilen har en femstegs automatlåda som verkligen växlar underbart. Steget mellan fyran och femman är inte så stort så det får ses som en ren överväxel.

Allmän fakta om SLK
Modellen presenterade officiellt på motormässan i Turin 1996. Den här modellen var den första som inte hade sufflett i tyg utan ett vikbart plåttak som med en enkel knapptryckning fälls ner i bagageutrymmet. Bilen blev genast av denna anledning populär att snabbt kunna förvandla sig på 25 sekunder från en Roadster till en coupe. Även priset var tilltalande då det inte var på samma nivå som sin storebror SL som kostade ca det dubbla i en grov jämförelse. Visserligen kunde alla SL från start med 300SL och 190Sl fås med hardtop men den kunde bara lyftas av två personer. Under fanns en sufflett som kunde fällas upp. Blir säkert en sådan med i garaget någon dag. Troligen en 280SL från 1970-1971 som var de sista åren med den sk. Pagodamodellen.

Som sagt så presenterades SLK-koncepter på Turins motorshow 1996 och blev genast en hit. Leveranstiden blev lång direkt allt eftersom orderböckerna blev fulla. Modellen fick moderna sportiga drag med vissa arv. Roligaste arvet är för de som tänker på det de två uppbuckningarna på motorhuven som för tankarna till 300SL roadster och måsvinge där topplocket på motorn var tvungen att få en hatt på huven för att kunna stänga huven. Framlamporna kom som en grovt sagt nerskalad version från S-klassens coupe SEC eller CL som den fick namn efter 1993. Från början fanns det två motoralternativ att välja mellan 200 och 230. Båda byggda på samma välbekanta motor M111 från E-klassen. Båda motorerna kunde fås med Kompressor men den lila motorn med kompressorvarianten bara i princip såldes till Italien. Därför kan vi säga att det bara fanns SLK 200 och SLK 230 Kompressor att välja mellan. Mer om de tekniska siffrorna hittar du under teknik.

Plåttaket kan enkel fällas ner med en knapptryckning i bagaget med bekostnad att taket tar plats i bagageutrymmet. Med taket nere minskas volymen från 348 liter till 145 liter. Många andra biltillverkare både i frankrike, tyskland och även i Sverige har tagit tills sig konceptet med fällbart tak. För att säkerställa så att man inte av misstag fäller taket när det finns väskor och andra föremål som kan skada taket när det fälls så måste en speciell gardin dras fram för hindra detta. Denna gardin ger också en fingervisning om hur man kan lasta med taket nere. På nya SLK (efterföljaren) samt SL modellen gjordes denna ”gardin” i hårdplast. Det är enklare att lasta bilen med taket uppe för att sedan fälla det.

En annan kul detalj som har funnits som tillbehör till alla SL från och med 190SL är originaltillverkade takräcken. Det har funnits reklambilder från Aspen med skidor på taket och därför var det naturligt att även SLK:n fick detta tillbehör. Dock är nackdelen att man man måste från fabriken ha beställt bilen med en speciell låsanordning på främre vindruteramen. Denna operation kostade bara ca 650kr att beställa. Tyvärr så saknar min SLK dessa flärpar så jag kan inte montera takräcke på min. Hade nog inte använt det så ofta men visst hade det varit ett skoj tillbehör.

Ett viktigt segment hos Mercedes är säkerheten och denna modell får inte vara ett undantag. Bilen levererades som standard med ABS-låsningsfria bromsar och ASR-antislirreglering. Det sista är ett system som hindrar bakhjulen för att spinna och därmed ökas vinteregenskaperna. Brake assist är en annan detalj när vi ändå pratar om bromsarna. Detta system känner av om föraren panikbromsar och tillsammans med ABS systemet gör en optimal inbromsning. Jag måste säga efter några mils körning så märks det verkligen väl att bilens bromsar är väl optimerade för bilen. Gör att körningen känns säker. Även ratt och passagerarkrockudde är standard liksom sidoairbags. Eftersom vi har att göra med en öppen bil som inte har ett solitt tak som är lika säkert som ett fast så finns sk. Roll bars. Bakom nackskydden finns två u-järn som skyddar tillsammans med framstolpen vid en rundslagning.

Lacker man kunde få till SLK 1994-2004
DB040 Svart / Black
DB143 Firn white
DB197 Obsidian black*
DB279 Vivianite green*
DB352 Linarite blue*
DB372 Lazulit
DB548 Amber Red*
DB582 Imperialröd
DB586 Magmaröd blue*
DB685 Yellowstone
DB723 Cubanite Silver*
DB744 Brilliant Silver*
DB816Andradite Green*
DB960Alabaster White
*) Metallic

Tygklädslar:
021 Antracite
022 Mondrian
026 Mint
027 Scarlet

Läderklädslar:
221 Antracite
222 Mondrian
225 Quartz
227 Scarlet

Till dessa kunde man välja färgkombinationer enligt följande

Black

Firn White

Imperialred

Magmared

Yellowstone

Obsidan black

Vivianite Green

Linarite Blue

Amber red

Brilliant Silver

■ Rekommenderad kombination
□ Möjlig kombination
◊ En kombination inte att rekommendera

Till MB-mannens startsida

senast uppdaterad 2008-01-07  Uppdaterad