Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor. Lite fakta om bilen: Allmän fakta om SLK Som sagt så presenterades SLK-koncepter på Turins
motorshow 1996 och blev genast en hit. Leveranstiden blev lång direkt
allt eftersom orderböckerna blev fulla. Modellen fick moderna sportiga
drag med vissa arv. Roligaste arvet är för de som tänker på det de två
uppbuckningarna på motorhuven som för tankarna till 300SL roadster och måsvinge
där topplocket på motorn var tvungen att få en hatt på huven för att
kunna stänga huven. Framlamporna kom som en grovt sagt nerskalad version
från S-klassens coupe SEC eller CL som den fick namn efter 1993. Från början
fanns det två motoralternativ att välja mellan 200 och 230. Båda byggda
på samma välbekanta motor M111 från E-klassen. Båda motorerna kunde fås
med Kompressor men den lila motorn med kompressorvarianten bara i princip
såldes till Italien. Därför kan vi säga att det bara fanns SLK 200 och
SLK 230 Kompressor att välja mellan. Mer om de tekniska siffrorna hittar
du under teknik. Plåttaket kan enkel fällas ner med en
knapptryckning i bagaget med bekostnad att taket tar plats i
bagageutrymmet. Med taket nere minskas volymen från 348 liter till 145
liter. Många andra biltillverkare både i frankrike, tyskland och även i
Sverige har tagit tills sig konceptet med fällbart tak. För att säkerställa
så att man inte av misstag fäller taket när det finns väskor och andra
föremål som kan skada taket när det fälls så måste en speciell
gardin dras fram för hindra detta. Denna gardin ger också en
fingervisning om hur man kan lasta med taket nere. På nya SLK (efterföljaren)
samt SL modellen gjordes denna ”gardin” i hårdplast. Det är enklare
att lasta bilen med taket uppe för att sedan fälla det. En annan kul detalj som har funnits som tillbehör
till alla SL från och med 190SL är originaltillverkade takräcken. Det
har funnits reklambilder från Aspen med skidor på taket och därför var
det naturligt att även SLK:n fick detta tillbehör. Dock är nackdelen
att man man måste från fabriken ha beställt bilen med en speciell låsanordning
på främre vindruteramen. Denna operation kostade bara ca 650kr att beställa.
Tyvärr så saknar min SLK dessa flärpar så jag kan inte montera takräcke
på min. Hade nog inte använt det så ofta men visst hade det varit ett
skoj tillbehör. Ett viktigt segment hos Mercedes är säkerheten och
denna modell får inte vara ett undantag. Bilen levererades som standard
med ABS-låsningsfria bromsar och ASR-antislirreglering. Det sista är ett
system som hindrar bakhjulen för att spinna och därmed ökas
vinteregenskaperna. Brake assist är en annan detalj när vi ändå pratar
om bromsarna. Detta system känner av om föraren panikbromsar och
tillsammans med ABS systemet gör en optimal inbromsning. Jag måste säga
efter några mils körning så märks det verkligen väl att bilens
bromsar är väl optimerade för bilen. Gör att körningen känns säker.
Även ratt och passagerarkrockudde är standard liksom sidoairbags.
Eftersom vi har att göra med en öppen bil som inte har ett solitt tak
som är lika säkert som ett fast så finns sk. Roll bars. Bakom
nackskydden finns två u-järn som skyddar tillsammans med framstolpen vid
en rundslagning. Lacker man kunde få till SLK 1994-2004 Tygklädslar: Läderklädslar: Till dessa kunde man välja färgkombinationer enligt följande
■ Rekommenderad kombination |
Till MB-mannens startsida
senast uppdaterad 2008-01-07