Att köra motorcykel i grupp
”Att köra
motorcykel i grupp” inger en häftig känsla av gemenskap, stolthet och ”power”. Det är dock inte riskfritt. Därför
har vi regler, och det är viktigt för säkerheten,
att alla följer dessa.
Alla nya medlemmar får detta dokument och allt emellanåt slickas det ut till medlemmarna för att vi skall fräscha upp kunskaperna.
· Att åka med Cruisarklubben är att åka MC med LUST – tillsammans med likasinnade entusiaster! Alla åker på eget ansvar
och i frihet att lämna ledet efter eget behag. Vederbörande kör då om hela kön
och kommunicerar detta med ledaren.
·
Vi åker alltid i sicksackformation på landsvägar och
motorvägar med första motorcykeln till vänster. Positionen skall vara tydlig,
så att den, som åker till höger, verkligen ligger nära högerkanten och den, som
ligger till vänster, verkligen ligger nära mittlinjen. Det är viktigt att ändra
position omedelbart, när kompisen framför gör det ex. när någon lämnar ledet. Annars
det gör bara bakomvarande fundersam på, vad du menar, och skapar osäkerhet. Vi
gör alltid positionsbytena i längdled. Vinka gärna fram bakomvarande, så föraren
vet att du är beredd. Det finns en åskådlig visuell beskrivning på vår hemsida
som visar detta under MC fliken Läsvärt o tips: ”Att köra MC i grupp - en visuell beskrivning här”
fig 1 o 2.
·
Vi håller fartgränsen – är det 90, så
kör vi 90 för att inte hindra övrig trafik. Vill någon bilist köra om, kan vi
underlätta omkörningen genom att köra i ett led på höger sida och återgår sedan
till sicksackformation. Denna
förflyttning i sidled måste påbörjas bakifrån. Att använda backspegeln är som
vanligt av yttersta vikt även vid kolonn åkning.
·
När vägen blir krokig, upphör sicksackformationen, och vi
disponerar hela vägen för körningen. Det är ledaren som avgör när kolonnen skall
övergå i ett led. Detta markeras tydligt genom att ledaren med blinkers
markerar och från sin position i vänsterspår flyttar till högerspår. Planera
din körning, så att du inte kommer ikapp kompisen framför, när du kommer in i
svängen, om kompisen vill köra saktare än du. Kör aldrig in i kompisen
"revir", utan håll dig på behörigt avstånd. Det är svårt att se dig,
om du ligger för nära och snett bakom. Håll alltid avstånd till framförvarande
MC, så föraren kan svänga in utan problem vid möte, speciellt vid smala vägar.
När ledare anser att det är lämpligt att köra i kolonn byter denne position
till vänsterspår.
·
Problem med uttänjning av ledet uppstår
gärna vid vänstersvängar och korsningar. Ifall
man måste invänta annan trafik, är det väldigt svårt att hinna ikapp, om ledet
där framme drar iväg för snabbt. För
att minska problemet föreslås, att ledaren en bit efter t.ex. ett vägkors
saktar ner och inväntar kön. Vi kan naturligtvis försöka hålla fartgränsen, om
det är möjligt även på 70-vägar
– för att turen inte skall bli för tråkig. Men det är inte farten, som är
viktig vid gemensamma turer, utan upplevelsen av dofter, natur, sällskap av
likasinnade, the power from our engines,
nya vägar, fikapratet etc.
·
Håll uppsikt i backspegeln. Kommer
kompisen bakom dig på efterkälken, saktar du in, så att du hela tiden har
kontakt med kompisen. Försvinner bakomvarande
ur sikte av någon orsak, stannar du på vägen och inväntar kompisens ankomst.
Gruppledaren vänder tillbaka för att
se, vad som hänt, och gruppen samlas, genom att gruppledaren kör förbi alla och
återtar tätpositionen. Stannar kompisen framför dig, stannar självklart hela
efterföljande gruppen för att ta reda på, vad som förorsakar stoppet.
· När vi kommer in i
städerna, är det viktigt, att vi sluter leden och kör relativt tätt samman med
full uppsikt. När vi behöver stanna för rött ljus, kan det vara lämpligt att
försöka "samlas", om det finns plats för att göra det. Kommer inte
hela gruppen över vid rödljus, så saktar förtruppen in eller stannar helt vid
sidan av gatan för att avvakta ögonkontakten med bakomvarande.
·
Skulle vi trots alla
försiktighetsåtgärder komma ifrån varandra, är det viktigt, att alla har
kartor, vet vart vi är på väg, och vilken väg vi planerat att åka. När vi
kommer från varandra, är första åtgärden att stanna, slå på mobiltelefonerna
och försöka ta kontakt den vägen. Ansvarig för gruppen borde därför distribuera
aktuella mobiltelefonlistor före avresan. Inför varje start borde
gruppen komma överens om nästa preliminära stopp; en speciell bensinstation,
ett lunchställe eller kanske en förbestämd rastplats. Skulle ovanstående
misslyckas, är det ingen idé att irra omkring i naturen och planlöst försöka
leta reda på varandra, utan då gäller det att återsamlas på hotellet för
natten, färjan vi skall passa, eller vad det nu kan vara.
·
Vi kör aldrig om varandra, när vi kör i
grupp. Den positionen vi har, när vi startar, behålls till nästa
stopp. Undantaget är, när vi behöver kommunicera för att tanka, gå på toaletten
eller annat, som inte kan vänta. Vederbörande kör då om hela kön och antingen
kommunicerar med ledaren eller tar över som ledare för att köra av på lämplig
avfart eller dyl. Säkerhetsansvaret ligger hela tiden hos den, som bryter
formationen.
· Ledaren för gruppen
bör vara en van förare, som känner till vägen, dit vi skall, eller har läst in
kartan och har nödvändiga anteckningar. Osäkra eller ovana förare placeras
relativt långt fram i gruppen för att undvika att "gummisnodden" åker
fram och tillbaka, vilket skapar irritation hos bakomvarande. Det
blir i praktiken så, att den, som kör långsammast, styr hela gruppens hastighet.
Därför är det bra att ha den oerfarne långt fram. Stor körskicklighet
krävs av förarna längst bak i gruppen. De
skall kunna fånga upp ryckigheter och köra ikapp de övriga. Den, som åker sist,
är ju den, som kan rapportera till ledaren, om det har hänt något under färden,
som är värt att rapportera vid lämplig paus – under mottot att varje dag lär
man sig något nytt.
· När vi kör om andra
fordon går höger motorcykel ut bakom vänster motorcykel, så att kolonnen blir
en lång rad mot mitten. Kollas å att kompisen bakom "hänger på". Om så är fallet, är det viktigt, att du
inte slår av för fort eller går in för snävt efter omkörningen, utan ger även
kompisen plats att komma in framför fordonet ni kört om.
· När vi behöver svänga
av på en annan väg eller svänga av från en motorväg, är det viktigt, att
kontrollera, att kompisen bakom uppfattar, att vi svänger. Stanna om nödvändigt
på höger sida vid korsningen, tills du ser, att kompisen uppfattat, att du
svänger, och kör sedan ifatt gruppen. Vid körning på motorväg är det viktigt
att ha ögonkontakt med varandra, när det börjar bli dags att svänga av. Det är
viktigt att markera i god tid, att vi skall gå av motorvägen, så inte någon
eller några ligger på omkörning och är stängda av andra trafikanter, när det är
dags. Detta gäller kanske i första hand, när vi är på kontinenten med hård
trafik och 4-5 filiga motorvägar.
· Om inte trafiken är
för hård på motorvägen, kan det vara praktiskt, att hela gruppen kör om andra
fordon samtidigt och i ett block. Det betyder, att den sista motorcykeln går ut
i ytterfil och blockerar bakomvarande trafik, samtidigt som ledaren börjar sin
omkörning, och hela gruppen kör om tillsammans. Sicksackformationen bibehålls
hela tiden.
· Inför längre turer
planeras tankställen in i färdvägen före
avfärd. Då tankar alla för att undvika onödiga stopp. Rökare bör passa på att tanka först, eftersom de behöver
längre tid för att bli klara.
·
Vid risk för regn stannar ledaren, för att alla, som behöver, skall ha
en möjlighet att skifta kläder, innan det är för sent.
·
Den eller de, som vill åka i grupp
eller enskilt tillbaka till hemorten från utflyktsmålet, är välkomna att göra
det.
Vi syns och hörs på vägarna
ClasA