FacebookUnder det senaste året har Facebook förändrats en hel del och då särskilt med avseende på hur det fungerar för företag, artister och organisationer. Även om det har skett några stora uppdateringar under sommaren och hösten, så skedde den avgörande förändringen i början av förra året när fan-sidornas flöde tilläts vara en del av användarnas nyhetsflöden.

Detta innebar att Facebook förvandlades till ett mycket starkt verktyg för artister att kunna knyta starkare relationer med sina fans, ja och få fler fans. Så med en del erfarenhet nu i bagaget så tänkte jag att det kunde vara värt att titta på hur det fungerar på och hur man kan använda Facebook som artist.

Även om Facebook är kraftfullt, så se inte Facebook-sidan som en ersättning för den egna hemsidan. Se det för vad det är: en möjlighet att få vara med i andra människors diskussioner och ett sätt att kunna bjuda dina lyssnare och kunder mer av värde.
Det är inte säkert heller att just Facebook är stället där många av just dina potentiella fans håller till, men för de allra flesta vågar jag nog säga att det är så.

Facebook och Internet

Facebook fungerar som nätet fungerar i stort, ur perspektivet att Internet är ett gigantiskt socialt nätverk, ja som modern social marknadsföring fungerar idag. Fördelen är att det syns mycket tydligare på Facebook när du är rätt ute och tvärtom också. Fansens engagemang visar sig i att de sprider ideer vidare, vilket görs med lätthet på Facebook, och det i sin tur visar sig i hur många nya som kommer till sidan, och även hur pass mycket de reagerar på det som händer där.
Nätet och Facebook är en platt värld, där alla har lika stor röst från början. Det spelar ingen roll om du får in 10 000 fans eller 100 fans på din sida från början, det som betyder något är hur varje person värderar just det du skriver, hur mycket uppmärksamhet som ges till det du har att erbjuda. Och det beror på hur starka relationer du skapar och självklart vad du fyller din sida med.

Rätt för mig är att fokusera på att underhålla de befintliga fansen, att skapa värden för dem, att få dem att känna att man bryr sig om dem. Att visa öppenhet, generositet och personlighet. Fel är att tänka i termer av att det är en informationskanal, ett sätt att dra nytta av befintliga fans, att använda det som en megafon.
Gör man rätt så kommer fansen att dra in nya fans åt dig och förmedla möjligheter till andra som de känner.

Några mer eller mindre handfasta råd:

Skaffa en fan-sida

Detta är det i särklass bästa sättet att nå fram på. Det gör att du som en artist kan bli en del av andra människors flöden och just få den diskussionen som eftersträvas. Skapar en sida gör du här.

Gruppsidor har inte dessa egenskaper, utan kommer snarare innebära att din sida faller i glömska. Gruppsidornas möjlighet att skicka meddelanden till medlemmarna ter sig lockande, men betänk då att när någon blir medlem av en sådan sida, så är inte avsikten att sajna upp sig på ett nyhetsbrev, och ett alltför frekvent postande kommer bara att medföra irritation och det du så gärna vill förmedla blir inte läst och framför allt inte vidareförmedlat. Dessutom finns det en övre gräns på 1000 medlemmar för att kunna få skicka meddelanden. Vill du skaffa ett nyhetsbrev, gör då det utanför Facebook och låt de som vill skriva upp sig på det.

Om du idag har en gruppsida, gör då så att du skapar en ny fan-sida och rigga upp den. Skicka sedan ut ett meddelande om detta till gruppmedlemmarna och förmedla länken till denna. Efter ett par veckor skickar du sedan ut ett meddelande om att du nu tänker stänga ner gruppsidan och bifogar länken. Stäng sedan ner gruppsidan genom att plocka bort resterande medlemmar och slutligen dig själv. Det finns ingen som helst anledning till att ha flera sidor, det kommer bara att verka förvirrande vid sökningar på Facebook. Du kommer säkert att finna att inte alla gruppmedlemmar har gått över. Acceptera att det är så. Det viktiga är att bibehålla relationer med de som verkligen är intresserade och inget annat. Det är inte antalet fans i sig som kommer ge dig fler fans, utan de som verkligen bryr sig.

Det tredje sättet att presentera sig på Facebook, genom en personlig profil är självklart nödvändigt, men behåll den för ditt personliga nätverk, dig som privatperson. Som utgångspunkt för att samla på sig fans, så är det tämligen klumpigt. Kommer du dessutom upp i tusentals vänner/fans och är soloartist i ditt eget namn, så kommer Facebook, som socialt nätverk för dig själv, att bli helt ohanterligt med det enorma flöde av inbjudningar, meddelanden och annat som uppstår.

Att bjuda in

Självklart måste man börja nånstans och det första man gör är att bjuda in sina befintliga Facebook-vänner. Det gör man en gång. Inte fler, om du nu inte skulle få nya vänner som skulle kunna vara intresserade. Det är ganska meningslöst att tjata till sig fans, då du försöker skapa dig en fanbase av människor som verkligen gillar det du gör.
Skaffa en facebook-länk till din sida, ex. ”http://facebook.com/artistnamn”. Det finns som ett val på fan-sidans ”Redigera-sida”.
Lägg in den länken på visitkort, mail-signaturer, personliga länklistor mm, tillsammans med din hemsides-adress och Myspace-adress.
Lägg till en fan-ruta på din hemsida (se till höger på här på Blindmen-sidan). De finns i olika varianter under ”Profil-länkar” på ”Redigera-sidan”.

Statusraden

Statusraden och vad som händer i din logg är det i särklass viktigaste på din sida. Vad du skriver och lägger upp i statusraden är det som seglar upp i dina fans flöden på deras huvudsidor, tillsammans med deras vänners skriverier.
Det du skriver måste självklart utgå från vem du är, och ska knappast spaltas upp i en statusradsmanual, men viktigt är väl just det: att bjuda lite på sig själv (vad det nu innebär för dig), att bjuda dina fans på lite extra och att bjuda in till diskussion och kommentarer.

Det du inte ska göra är att se det som ett rent nyhetsflöde med officiella nyheter, det finns inget tråkigare. Självklart kan man slänga in nyheter om det har hänt något intressant, men fundera lite på vad för nyheter som är av värde för dina fans, inte bara för dig själv.

Live-spelningar kan självklart vara intressant, men giggar du frekvent och lägger upp evenemang och/eller status-rader så kan det bli rätt tjatigt för alla som inte bor i närheten. Utnyttja då gärna funktionen där man kan välja ut geografiskt vilka som ser ditt meddelande.

Att berätta var musik finns tillgängligt att lyssna på och köpa är såklart inte fel, men kom ihåg att människor inte vill bli sålda till, men de gillar att köpa, och speciellt från såna de litar på.
Och om du vill sticka ut från mängden och försöka vinna förtroenden, så bör helst alla röstningsuppmaningar gömmas undan.

Hur viktigt du än tycker att ditt meddelande är så repetera det inte. Det uppfattas av många bara som tjat och att du inte har så mycket att säga. Om du känner att du träffade fel tidsmässigt i publiceringen, så var kreativ i hur du kan berätta det på ett nytt sätt.
Att kopiera dina meddelanden regelmässigt till din vanliga profil kommer att uppfattas precis likadant som att tjata. Lita på att dina vänner som vill veta redan är fans på din sida.

Kommentarer

Som jag sa så är Facebook en diskussionsyta, vilket innebär att du ska svara de som skriver och prata. Att inte göra detta är som att tappa hela poängen med Facebook. I princip tycker jag att alla inlägg ska besvaras, och det minsta man kan begära är att ge sig in i de diskussioner som uppstår ur de egna inläggen. Kan inte nog framhållas.

Musik

En musikspelare är en självklarhet. Hur ska annars helt nya besökare kunna bedöma om det är något de vill höra mer av? Lägg upp det du tycker representerar dig bäst, ditt senaste album kanske.

Har du en musikprofil så finns Facebooks egna spelare tillgänglig att använda på ”Redigera-sidan”, annars kan du söka upp den bland applikationerna genom att skriva ”music player” i sökrutan för dessa.
När du har nya låtar, outtakes, konsertklipp eller annat att presentera, så kan du lägga upp dem i spelaren om du tycker det passar där.

Du kan också få upp musiken att kunna spelas upp direkt i statusraden, vilket gör det ännu lättare att bli hörd och du får mer respons. Antingen så gör du så att du laddar upp din mp3-fil på din egen sajt, kopierar sedan den direkta länken till mp3-filen och klistrar in denna i statusraden som en länk. Då dyker Facebooks musikspelare upp i statusraden. Filen blir då också nedladdningsbar.
Du kan också göra  så att du skaffar ett konto på Soundcloud.com, lägger upp ljudfilen där, och väljer att klistra in låtens Soundcloud-länk i statusraden. Då kommer Soundclouds musikspelare upp i inlägget. På Soundcloud kan du bestämma om filen ska kunna laddas ner eller inte.

Foton och filmer

Facebook är som gjort för att dela foton och filmer. Så utnyttja det och gör gärna något extra av det också. Det är enkelt att filma tex akustiska versioner av låtar, konsertklipp, backstageinslag och annat och lägga upp. Du kan självklart ladda upp till Youtube eller Flickr och länka till filmerna där i statusinlägg, men det är en fördel om du laddar upp en del filmer till Facebook direkt, så kan nyanlända ta del av det som har varit upplagt tidigare (via videorutan) plus att du kan tagga filmerna och fotona med de som har medverkat. Taggarna medför att tex filmen syns för de taggades vänner. Så tagga ofta, men lägg inte till folk i onödan.
Lägg upp det intressantaste och använd din hemsida för de som vill ha mer. Ett sätt att få besökare till din blogg och hemsida.
Försök gärna också att få dina lyssnare att lägga upp foton och tagga dem. Förutom att det är trevligt i sig, så exponeras din sida för fler.

Länka

Precis som jag brukar uppmana alla att länka till andra i stort, vad det gäller Internet, så gäller samma uppmaning på Facebook. Skriver du om någons fansida i en statusrad så kan du tagga den sidan i inlägget genom att skriva ”@” och sedan första bokstaven. Du får upp en lista på de personer du är vän med samt fansidor. Välj den du ska ha så skapas en länk. Ditt inlägg syns då också på den taggades sida.

Facebook och Twitter?

Det finns en möjlighet att skicka uppdateringarna man gör på Facebook, direkt till Twitter eller tvärtom. Likaväl finns det olika tjänster för att uppdatera båda samtidigt. Jag tycker generellt sätt att det bör undvikas.

För det första så är det olika format, vilket gör att det många gånger ser konstigt ut i något av inläggen. För det andra så är det dialogen i sig som är intressant, och är du bara närvarande på det ena stället så faller meningen med att skicka uppdateringar dit. De som kan behandla varje plattform för sig har oftast en betydligt livfullare dialog.

Långsiktighet

Det tar tid att bygga upp relationer och det tar tid att hitta fram till en marknadsföring som passar dig. Ta hand om de lyssnare som du har med sikte långt framåt och inte för att de ska köpa din skiva imorron; då kommer karriären att bli lika kort som siktet är inställt.

Facebook är ett utmärkt sätt att, tillsammans med dina andra sidor, se ett resultat ganska tidigt längs vägen. Statistikverktygen i Facebooks Insights talar om för dig hur tillströmningen av nya fans går, hur många som tittar på foton och filmer, hur mycket interaktion som du har på sidan mm. Du kan till och med se var i landet eller världen som det eventuellt finns underlag för att köra en konsert.

Det finns mängder av applikationer till sidan, andra musikspelare, möjligheter att lägga in nyhetsbrev mm, men oavsett vad så är det det som händer i din fan-sidas logg som avgör hur väl du lyckas nå ut och knyta an till andra människor.

Ha kul!

  • Share on Tumblr


26 Comments

  1. #
    Hur du konverserar och kommenterar i sociala medier | The BandMeeting
    februari 26th, 2010 at 11:41

    [...] blev inspirerad av att skriva om det igen efter Pär Berglunds blogginlägg på Blindmen om Facebook 101. Det är ett mycket bra inlägg med många bra råd vad du som musiker skall tänka på och varför [...]

  2. #
    Patrik Strömberg
    februari 26th, 2010 at 11:48

    Mycket bra skrivet!

    Ett annat ”problem” jag haft med min fansida på Facebook är att jag inte hittat redigeringsmöjligheten som gör att jag får en kortare länk som ni fått med blindmen.

    Alltså: http://www.facebook.com/blindmen

    För min fansida så har jag ett gäng nummer efter.
    Går det bara att ändra när man väl skapar sidan eller kan jag (förhoppningsvis) göra det efteråt?

  3. #
    Pär Berglund
    februari 26th, 2010 at 12:13

    Tack ska du ha Patrik!

    Ja, det kan vara lite tricky att hitta till funktioner på Facebook många gånger. Kollade upp detta igen och sidan du ska gå till är http://www.facebook.com/username/ Där har man valet att skapa en adress både för den egna profilen och varje sida man är admin för.

  4. #
    Patrik Strömberg
    februari 26th, 2010 at 15:24

    Tror ju att det skall gå och fixas via ens egen ”edit” på sin facebook-sida. Det är klurigt det där.

    Tack för att du kollade upp det.:)

  5. #
    Maini Sorri
    februari 27th, 2010 at 13:37

    Väldigt bra råd! Tack! Mycket klokt och användbart:)

  6. #
    Pär Berglund
    februari 28th, 2010 at 03:06

    Tack Maini :)

  7. #
    Annika
    mars 6th, 2010 at 09:40

    Hej
    Jag har precis skapat en fan-sida för en fotbollsförening. Tyvärr har jag lagt till en bokstav för mycket i namnet vilkt är djävligt retligt och nu hittar jag inte var jag kan redigera detta. Snälla hjälp mig eftersom sidan fylls på med fans hela tiden och jag vill att den ska vara rätt.

    //Annika

  8. #
    Pär Berglund
    mars 8th, 2010 at 10:53

    Mig veterligen så kan man inte ändra namn på en fan-sida, åtminstone inte efter att man har uppnått ett visst antal. Det enda sättet är då tyvärr att skapa en ny sida och be folk komma dit.

  9. #
    Patrik Freij
    mars 9th, 2010 at 12:06

    FANTASTISK ARTIKEL!
    Sitter just nu och ‘hummar’ medhållande om precis varenda rad i era inlägg. Jag är inte musiker, men jobbar på scen som skådespelare/varietéartist och känner igen mej till 100% när ni skriver om ”alla uppdateringar man måste hinna med – vad hände med att spela musik?” Vi sitter i samma position där vi spenderar den mesta tiden i möten & samtal istället för i repsalen som bokstavligen ligger vägg i vägg. Lite frustrerande. Minst sagt.
    MEN: efter läsningen i inlägget om ‘marknadsföringsplan’ ser jag nu en väg tillbaka till repgolvet.
    Tackar för en otroligt välskriven sida – nu ska jag höra hur ni låter också…
    Mvh
    Patrik/Varietéteatern

  10. #
    Lasse Thomasson
    mars 10th, 2010 at 09:43

    Patrik, vi tackar för uppskattningen.

    Sen en litet förtydligande när det gäller username på fansidor på Facebook (username är förkortningen av länken d.v.s det som följer efter http://www.facebook.com/.
    Man behöver minst 25 fans innan man kan skaffa det och har man väl valt ett username så kan man inte ändra det efteråt. Så det gäller som sagt att hålla tungan rätt i munnen och tänka till lite.

  11. #
    Jon
    mars 22nd, 2010 at 22:31

    Mycket läsvärt

  12. #
    Olle Jilkén
    maj 20th, 2010 at 07:32

    Tack Patrick,

    Mkt lärorikt!
    Vet du om det finns möjlighet att ladda upp ljudfiler direkt på en fansite? Lyckas inte med detta, har försökt via ladda upp Videofliken.
    Vill helst ha det där och inte i statusfältet..

  13. #
    Olle Jilkén
    maj 20th, 2010 at 07:32

    Tack Patrick,

    Mkt lärorikt!
    Vet du om det finns möjlighet att ladda upp ljudfiler direkt på en fansite? Lyckas inte med detta, har försökt via ladda upp Videofliken.
    Vill helst ha det där och inte i statusfältet..

  14. #
    Patrik Strömberg
    maj 20th, 2010 at 09:40

    Jag använder mig av Reverbnation och deras ”My Band”-applikation.
    Då kommer de låtar du laddat upp på Reverbnation läggas även på din fansida.
    Det du behöver göra är att använda Facebook-applikationen ”My Band” och sedan koppla den (trycker på + på flikarna till din fansida) och sedan lägga till ”My Band”.

  15. #
    Pär Berglund
    maj 20th, 2010 at 10:46

    Olle, jag gissar att du menar att du inte hittar Facebook:s musikspelare på din sida? Så är nämligen fallet om du inte valt göra din fan-sida som en artist-sida från början. Dock kan man lägga till musikspelaren i efterhand.

    Gå till http://www.facebook.com/MusicPlayerApp
    Då kommer du till en ny sida där du ska klicka på ”lägg till på min sida” uppe till vänster.

    Nu kommer du sen ha musikspelaren på din administratörssida (redigera sida). Du hittar den längst ner. Klicka på Redigera för att lägga till låtar.
    Sen jag skrev så har det ändrats lite på Facebook. Man behöver inte längre legitimera sig för att publicera låtarna.
    Din spelare kommer sedan att ligga under ”Rutor”. För att få den till vänstermarginalen så går du till rutor och klickar på symbolen för pennan vid musikspelaren. Välj att flytta till loggen.

    Ja, som Patrik säger så kan man använda andras musikspelare också. Reverbnation och Ilike är vanliga. Jag skulle dock akta mig noga för att fullfölja det som Reverbnation vill att man ska göra, dvs att deras applikation lägger sig som en startsida för Facebook-fan-sidan. Då tappar man bort det som Facebook är, dvs en social mötesplats. Loggen är det viktigaste och det som folk på Facebook söker när de går till artist-sidor.

  16. #
    Olle Jilkén
    maj 20th, 2010 at 11:06

    Tack för all hjälp, nu funkar det!
    God bless!

    Ska använda det som teaser till att locka folk till mitt arrangemang med Lasse Gustavson och Thomas Petersson. Har gjort en företagsgrupp som heter Snacka om Kommunikation (som evenemanget) och sen gör jag evenemang för alla de individuella tillfällena. Hoppas jag tänkte rätt..
    Mvh Olle

  17. #
    Patrik Strömberg
    maj 20th, 2010 at 11:26

    @Pär
    Musikspelaren i Facebook är väl en rätt ny funktion?
    I mitt band har vi använt ReverbNation för att då behöver vi bara ladda upp låtarna på ett ställe. Sedan uppdateras dem på Facebook och vilka nu fler ställen som man lagt in deras spelar-widget.

    Men ReverbNations ”My Band”-flik lägger väl sig bara som en startsida tills du blir ett fan?
    För mig så syns den bara som första sida när jag inte är inloggad på Facebook, men när jag är inloggad då visas Loggen först.

  18. #
    Pär Berglund
    maj 20th, 2010 at 11:50

    Trevligt Olle, hoppas det går bra, ska kolla in. Hittade den här: http://www.facebook.com/pages/Snacka-om-Kommunikation/104628902916202?ref=search&sid=555098562.2484101057..1&v=wall
    Events har jag en känsla av har blivit lite för mycket av på Facebook. Det formligen regnar ner sådana hela tiden och jag tror att människor andra än evenemangsägaren, alltmer sällan bjuder in sina vänner. Mer sannolikt att de bjuder in till själva fan-sidan. Så ofta kan jag tycka att det räcker alldeles utmärkt med att bygga upp en dialog och spänning inför ett event på själva fan-sidan. Och eftersom man kan lägga in info om kommande event i vänster-marginalen så börjar event-sidorna kännas lite redundanta. Iaf som de oftast används.

    Patrik, Facebooks musikspelare har väl funnits i något drygt år skulle jag gissa. Var ganska buggigt från början. Funkar bättre nu dock, plus det faktum att låtarna man lägger upp där kommer ut i nyhetsflödet också.

    Ja, du har helt rätt Patrik, efter att man trycker gilla, så hamnar man direkt i loggen. Dock så undrar jag om det är så bra att ha My Band som start även för de som inte är ”fans”. Man får fundera på hur folk kommer till sidan, och vad de är intresserade av. Är det ett intressant videoklipp de följer upp, eller en intressant diskussion, en tag eller extern länk? Det går fort i surfandet och allt som konstrar till det riskerar att få folk att snabbt gå någon annanstans. Oavsett vad som är bäst, så rekommenderar jag att ha en musikspelare i vänstermarginalen, gärna då Reverbnation-spelaren. Betydligt mer lättillgänglig än under en flik.

  19. #
    Patrik Strömberg
    maj 20th, 2010 at 12:17

    @Pär
    Du har nog rätt i det. Frågan är dock om de följer upp en diskussion som bör väl de hamna in på den med en gång och inte på första sidan, eller?

    Jag har inte engagerat mig mer i hur spelarna fungerar just nu då vi är inne i replokalen och arbetar med nytt material, så det har inte känts som ett prioriterat läge just nu.

    Jag har för mig att jag prövade lägga Reverbnation-spelaren i vänstermarginalen och det fungerade nog inte allas (det blev då hela ”My band”-appen där). Kanske fungerar bättre nu och du har rätt i att det blir mer tillgängligt i vänstermarginal än under en flik. Det är troligen inte så många som tittar på varje flik och ”My Band” säger ju inte så mycket. Eventuellt kan du döpa om vad flikarna heter, men jag är lite osäker på det.

    Att Facebooks spelare hamnar i nyhetsflödet gör ju det hela lite mer intressant, men samtidigt kan du ju lika gärna göra ett inlägg på fansidan med en länk till spelaren med den nya låten istället. För troligen vill du gärna skriva något om att du just lagt ut en ny låt.

    Det riskerar väl att bli lika redundant som det du menar att det blir med eventsidorna…;)

  20. #
    Olle Jilkén
    maj 20th, 2010 at 13:41

    Japp, ni hittade rätt.
    Ska bli spännande att försöka skapa en sida med mervärde istället för att mailbomba folk med försäljningserbjudande. Pull känns mer attraktivt än push!

  21. #
    Henrik Larsson
    juni 16th, 2010 at 03:28

    Hej!
    Jag såg att du tidigare har skrivit om Facebook Chat på din hemsida http://www.blogtoplist.se – Därför tänkte jag att du kan vara intresserad att skriva om vårat nystartade chattprogram Chit Chat.

    Chit Chat är ett populärt chattprogram till Facebook Chat som har stöd för chatthistorik, textformattering, smileys m.m.

    Microsoft: ”För er som använder Facebook som förstahandsval när ni chattar online är Chit Chat av intresse”

    http://on10.net/blogs/sarahintampa/Chit-Chat-Bring-Facebook-Chat-to-your-Windows-PC/

    Originalcitat:

    Microsoft ”For those of you who use Facebook’s build in IM as your primary choice for chatting online, you may be interested in Chit Chat”

    Social Times: “Chit Chat har alla grundläggande funktioner för Facebook Chat”
    http://www.socialtimes.com/2010/02/5-facebook-chat-desktop-clients-for-mac-and-windows/?red=rb

    Originalcitat:
    Social Times: “All basic features you require for Facebook IM [Chit Chat has]”

    Labnol “Om Facebook skulle utveckla ett eget chattprogram… skulle det kanske se ut som Chit Chat”

    http://www.labnol.org/software/facebook-chat-without-facebook-com/9583/

    Originalcitat:
    Labnol “If Facebook were to develop a standalone IM…it might look something like Chit Chat”

    Du kan hitta mer information om Chit Chat på våran hemsida http://www.chitchat.org.uk eller helt enkelt ladda ner programmet och testa själv!

    Jag ser fram emot att läsa er artikel och att höra från er.

    MVH,
    Henrik Larsson, http://www.chitchat.org.uk

  22. #
    Sanna
    september 4th, 2010 at 13:06

    Wow vilken fantastisk blogg lär mig otroligt mycket här. En sak när det gäller FB och låtar. Fick höra något om att de som läggs upp där tillhör FB på något sätt. Att det är därför som många musiker inte väljer att lägga sin musik där. Är det här bara ett påhitt? Tack / Sanna

  23. #
    Pär Berglund
    september 7th, 2010 at 12:44

    Tack Sanna för uppskattningen, mycket roligt att få höra.
    Vad gäller Facebook så ska jag erkänna att jag inte kan alla de legala implikationer i användaravtalet där och har inte ens läst igenom det så noga. Och skulle förmodligen inte bli så klokare av det. Jag känner väl till diskussionen dock, som speciellt rasade för något år sedan angående foton som folk lägger upp.
    Min lekmannasyn på detta är att avtalet är till för att Facebook ska kunna visa upp upplagda mediafiler i olika sammanhang från sina sidor, utan att bli stämda för olovligt utnyttjande. Materialet ligger trots allt på deras servrar och visas offentligt. Jag har mycket svårt att tänka mig att några mastringsrättigheter eller intellektuella rättigheter skulle påverkas av detta. Och om nu Facebook skulle spela upp musiken på andra sidor än vad som var tänkt (vilket känns ytterst osannolikt), så är det bara att tacka och ta emot om någon exponerar ens musik för nya lyssnare. Så jag tvekar inte att lägga upp musik där. Andra må ha andra åsikter, vilket gärna får vädras här.

  24. #
    Tajma dina Facebook-inlägg? | Blindmen
    januari 4th, 2011 at 18:08

    [...] Facebook får allt större betydelse i musikmarknadsföringen så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att inleda med en artikel om detta. [...]

  25. #
    Georg
    december 13th, 2014 at 08:36

    Hsr googlat i dagar och nu hamnat här. Tacksam över att man kan fråga. Jag kan inte bädda in länkar på min bandsida. Vare sig från spotify, youtube eller soundcloud. Hur jag än gör skriver fb ut hela koden och man måste lämna fb om man vill lyssna eller titta. Vad gör jag för fel? För det kan väl inte vara så att det inte går att bädda in tex spotify på en bandsida??
    Väldigt tacksam för svar/
    G

  26. #
    Pär Berglund
    december 15th, 2014 at 15:24

    Hej Georg, om du menar att du vill ha upp en spelare i statusraden så ska det vara så enkelt som att klistra in den vanliga webblänken till en låt, vare sig det gäller Spotify, Soundcloud, Youtube, Bandcamp. Jag har dock sett på sista tiden att det ibland blir så att man ändå blir ivägskickad till Youtube eller Soundcloud när man klickar på play. Verkar lite skakigt där för närvarande på Facebook. Bandcamp har jag dock inte sett några problem med.
    Om du syftar på att ha en egen flik för musiken, dvs en egen musiksida man kan komma åt, så krävs det att du installerar en app. För Spotify har jag inte sett någon sådan, men det kan mycket väl finnas, men det finns både för Soundcloud och för Bandcamp, där Bandcamp är den att föredra om du vill visa upp er diskografi på ett snyggt sätt. Fördelen med dessa är ju att alla kan spela upp musiken, inte bara de som är inloggade på Spotify. Det finns beskrivningar över hur du gör detta på Bandcamp och har för mig att det är beskrivet på Soundcloud också.

blank