www.bondens.se© 2007

Varubussen - Butiken där maten har identitet!

Välkommen att handla mat direkt från producenten.

 

Nyhet från Jordbruksaktuellt 2008-12-14

Den rullande butiken

Det började med några marknadsdagar för de lokala bönderna. Nästa steg blev en gemensam butik och nu driver en grupp lokalproducenter sin egen varubuss där de säljer sina närproducerade varor.

För ett år sedan skrev Jordbruksaktuellt om en grupp matproducenter i Örebro län som startat projektet ”Bondens egen butik”. Då hade de nyligen startat upp sin verksamhet bestående av en gemensam butik där de säljer sina egenproducerade varor. Nu har de tagit nästa steg och sedan augusti säljer de även sina varor i den egna varubussen.

 

I bussen finns allt från korvar och ostar till grönsaker, knäckebröd, sylt, senap och så här i juletider även glögg.
– Hittills har vi fått ett bra bemötande, både från kunder och från de fastighetsägare och handlare som låter oss parkera bussen utanför deras butiker och köpcentra, säger Åsa Lennström som är anställd som verksamhetsansvarig för bussen.
Fyra dagar i veckan står bussen uppställd runt om i länet och enligt ett rullande schema återkommer de tillbaka till samma plats med jämna mellanrum.
– Vi har fått en del stamkunder. Jag skulle tro att 50 procent av kunderna kommer tillbaka, säger Åsa Lennström. En vanlig kommentar vi får från många, speciellt äldre är att de tycker att det är roligt att komma in i en varubuss igen.

Lokalproducerat

Den gemensamma butiken och varubussen drivs via en ekonomisk förening. Hittills är det 14 olika producenter som är medlemmar i den föreningen. Men de välkomnar fler.
– Vi letar hela tiden nya leverantörer och medlemmar, säger Kjell Svahn som är en av medlemmarna i föreningen.
Det är därmed inte bara medlemmarna i föreningen som har möjlighet att sälja sina varor i bussen.
– Totalt är det runt 25 leverantörer inklusive medlemmarna som säljer sina produkter här. Så vi har nog ett tiotal externa leverantörer som uppfyller de kriterier som vi satt upp för att sälja sina varor hos oss, säger Åsa Lennström.
Ett av kraven för att få sälja produkter i bussen och butiken är att de ska vara producerade inom en radie på 25 mil från föreningens butik. Basen i varan ska också vara egenproducerad. Föreningen har dock inget krav på att varan ska vara ekologiskt producerad.

 

Viktigt med rätt plats

En vanlig vecka omsätter varubussen runt 50 000 kronor.
– Det är ungefär som vi kalkylerat med säger Kjell Svahn. Det viktiga för försäljningen är att hitta bra platser att ställa upp bussen på och det kan ta tid. Och för att kunna avgöra det måste vi stå på varje plats innan det går att avgöra, fortsätter han.
– Det är heller inte alltid de ställen som man i förhand trott mest på, som går bäst, tillägger Åsa Lennström. I exempelvis Karlskoga står vi ”helt off” men affärerna går lika bra där som på andra ställen. Och det bästa är inte alltid att stå utanför en mataffär som vi gör just idag, fortsätter hon.

Svårt att bedöma efterfrågan

Varken Kjell Svahn eller Åsa Lennström upplever byråkratin med tillstånd som några svårigheter. Däremot var det krångligt att söka det verksamhetstöd som krävs för att rörelsen ska gå runt.
De upplever också att det ligger en svårighet i att planera hur mycket varor det går åt under en dag eller en vecka.
– I och med att vi är små producenter kan det ta tid att få fram nya varor i fall de skulle ta slut. Så just att planera produktionen kan vara lite svår, säger Kjell Svahn.
Vad säljer då bäst?
– Alla färdig mat som bara är att stoppa i munnen och äta, går bra. Bäst går nog korven, avslutar Åsa Lennström.

Peter Wellander

 

Nu får Bondens egen butik hjul

 ALLMÄNT/JOBB/VINTROSAPublicerad: 2008-07-29 09:00

Bondens egen butik breddar nu verksamheten med en varubuss som ska åka runt i länet. Som NA tidigare berättat startade Bondens egen butik I Östra Granhammar, Vintrosa, i höstas. Intresset för lokalt producerade råvaror ökar hela tiden och nu vill den nybildade "Bondens i Närke ekonomiska förening" nå vidare ut i länet.

 

 

- Vi har köpt in en buss och planerar för att den ska i gång den första augusti med Örebro, Karlskoga, Hallsberg, Nora och Lindesberg. Några fler ställen finns med i tankarna men inget är klart än, säger Lena Wärn som är föreningens kassör.
- När det gäller Askersund vill vi först ha en dialog med traktens bönder som levererar kött lokalt, fortsätter Lena.
I varubussen kommer hela butikens sortiment att kunna erbjudas. Grönsaker, rotsaker, kött, korv, bröd, saft och sylt liksom mjöl och ost med mera. Allt närproducerat.
- I våra stadgar står att de bärande produkterna i våra varor får komma max 25 mil från Granhammar, förklarar Lena.


Föddes ur marknad
Gunnar Persson som driver Råberga Ekoprodukter och äger Kullens kvarn i Glanshammar uppfyller därmed kravet med råge.
Embryot till Bondens egen butik var Bondens egen marknad som startade för några år sedan på Olof Palmes torg i Örebro med försäljning av lokalt producerade råvaror. Här kommer även fortsättningsvis de 14 enskilda producenterna i den ekonomiska föreningen att finnas med under andra halvan av augusti och hela september.

Tar C-körkort
Föreningen har sökt och fått pengar från länsstyrelsen för att ha en projektledare anställd. Åsa Lennström heter hon och ska jobba på heltid med att stå i butiken i Granhammar på torsdag till söndag men Åsa ska också köra den nyrenoverade varubussen, en Volvo FL6, till olika platser i länet.
- Ja, hon håller på att ta C-körkort nu, säger Lena Wärn och Gunnar Persson.

Erlandsson pratade mat och framtid i Vintrosa

 ALLMÄNT/ÖREBROPublicerad: 2008-07-23 17:36

Sverige ska bli Europas nya matland. Det är jordbruksminister Eskil Erlandssons framtidsvision. För att förverkliga den satsar regeringen 35 miljarder på att utveckla landsbygden och livsmedelstillverkningen

 

I dag besökte jordbruksministern Granhammar i Vintrosa, en etapp på hans resa genom mat-Sverige. Eskil Erlandsson tror att Sverige har goda chanser att kvala in på listan över Europas gourmetländer.
– Sverige förknippas med sundhet, renhet och miljötänkande och vi har en stor variation av mattraditioner samtidigt som vi låter oss influeras av andra matkulturer, säger han.

Fjorton ekologiska producenter
Gården i Granhammar ägs av Karin Strömberg och hennes make Håkan Lundquist. Här driver paret småskalig osttillverkning sedan tre år tillbaka. På gården finns även inredningsbutiken Hallongården och Bondens egen butik, som drivs av ett kooperativ med fjorton ekologiska livsmedelsproducenter. Den här sortens samarbete vill Eskil Erlandsson se mer av i framtiden.
– För att kunna försörja sig och marknadsföra sig är det viktigt att man går ihop och hjälper varandra. En liten producent har inte råd med stora investeringar men om man delar utgifterna med andra kan man minska sina kostnader, menar han.

Satsa på export
Regeringen satsar nu 35 miljarder kronor mellan 2007-2013 på att skapa bättre förutsättningar för jobb och miljö på landsbygden. Pengarna ska användas till att stödja företag som vill utveckla landsbygdsturism eller småskalig tillverkning och marknadsföring av lokal och regional mat. Förutom turismen vill man satsa på exporten av svensk mat, vilken de senaste tio åren har fyrdubblats och spräckt 45-miljardersvallen.
– Sveriges matexport är inte längre lika med spannmål, idag är det högförädlade livsmedel vi exporterar, vilket betyder att det ligger mycket genuint inhemskt arbete i produktionen, säger Eskil Erlandsson

 

Nyhet från Jordbruksaktuellt, 2007-12-16

En kreativ plats i bondens egen butik


Det finns ett sug efter närproducerade livsmedel och intresset fortsätter att öka. Det är en av drivkrafterna bakom Bondens egen butik i Granhammar utanför Örebro. Här har flera av producenterna från ”Bondens egen marknad” i Örebro samlats för att sälja sina produkter gemensamt även under hösten.

Karin Strömberg och hennes make Håkan Lundquist driver den gemensamma gården i Granhammar utanför Örebro, för många känd från TV-serien Sommartorpet. Det är där bondens marknad i Örebroområdet samlades när säsongen på torget var slut. Karolina Schneider är KRAV-äggsproducent och en av dem som har engagerat sig i projektet att sälja egna närproducerade livsmedel i den gemensamma försäljningslokalen.

Trenden för närproducerat

Både Karin Strömberg och Karolina Schneider tycker att intresset för närproducerat har ökat.
– Det känns som att det ligger och pyr. Jag upplever att det finns ett stort sug och kanske mer efter närproducerat än ekologisk, säger Karin Strömberg. Det är klart att många kunder frågar efter ekologiskt men många frågar varifrån det kommer. De vill kunna handla sin mat och veta vem som har producerat den.
Karolina Schneider berättar om den så kallade Ridderheims-rapporten som har gjort en trendspaning om mat i Sverige och Europa.
– Intresset för ekologisk, närproducerat och så kallade trustfoods är enligt rapporten den hetaste trenden de kommande fem åren, säger hon.

Snabba beslut

De har under året diskuterat möjligheterna att ha en gemensam försäljningslokal för sina produkter. När bondens marknad tog slut i höstas gick det snabbt från tanke till handling. Under de tidigare diskussionerna handlade det om en gemensam lokal i Örebro men när bondens marknad närmade sig slutet realiserade de idéerna snabbt men ute i Granhammar.
– Jag kände att, jag vill inte sluta nu, berättar Karin Strömberg. Sedan tog det bara två-tre veckor och då var vi igång härute. Vi har haft ett jättebra samarbete med kommunens Miljö- och hälsa och de var snabba med att hjälpa oss med tillstånd för försäljning av livsmedel.
Karolina Schneider berättar att det också var ett svar på kundernas önskemål att öppna en lokal där deras produkter såldes på vintern.
– Det var flera som undrade hur de skulle få tag på våra produkter under vintern, berättar hon. Nu har de som har tillgång till bil möjlighet att nå oss här ute.
Och just det med bil leder vidare till en tänkt utveckling av det gemensamma projektet. Just nu letar de efter en lastbil som kan fungera som ambulerande bondens egen butik. Tanken är att det ska kunna åka runt till några fasta punkter och sälja de gemensamma produkterna.
– Det är bra för våra kunder som inte har tillgång till bil men också ur miljösynpunkt. Istället för att flera bilar åker hit kan vi ha en varubuss som kommer runt till kunderna, berättar Karolina Schneider. Jag tror också att det kan vara ett mervärde för livsmedelsbutiker om vi står utanför med våra varor.

Glädje av varandra

Det finns många engagerade i gruppen och det vimlar av idéer.
– Speciellt från Karin, säger Karolina Schneider och skrattar.
Det är visserligen mycket jobb men det fungerar bra och de har glädje av varandra i nätverket. Karolina Schneider menar att nätverket och den gemensamma butiken ger små producenter en möjlighet att utveckla sina idéer. Det har för några varit den sista knuffen till att verkligen komma igång med projektet att sälja sina produkter som närproducerat. Den gemensamma försäljningsplatsen ger också möjligheter att utveckla nya produkter på gårdarna. Hon planerar till exempel själv att börja göra marmelad.
– Eftersom jag inte har en bemannad butik hemma kan jag inte sälja den typen av produkter där men här på vårt gemensamma försäljningsställe kan jag det, berättar hon.

Learning by doing

Från början var det tänkt att Karin Strömberg och hennes man Håkan skulle stå för bemanningen av butiken. De insåg ganska snart att det inte gick. Nu bemannas den av producenterna själva enligt ett schema och det fungerar mycket bra. I början tog de inte ut någon ersättning för den tid de spenderade i butiken men det har de också kommit fram till att de måste göra. Än så länge är deras samarbete bara i form av ett nätverk men nätverket har gemensamt kommit fram till att de ska bilda en ekonomisk förening.
– Det är mycket learning by doing, säger Karolina Schneider. Vi har mycket diskussioner och det är viktigt att alla är nöjda och att det fungerar bra. Målet är ju att det ska ge mer att vara här än att inte vara här, men vi ska också ha trevligt under tiden.
Efter nyår ska de sätta sig ner och utvärdera hur det har gått och hur de ska gå vidare med projektet. Karin Strömberg menar att det är viktigt att de med höstens erfarenheter i bagaget var och en sätter sig ner och funderar på vad de vill och hur de vill göra saker. Nya idéer fattas i alla fall inte i gruppen.

 

 

Några exempel på vad du hittar i vår buss:

Lammkött
Nötkött
Fläskkött                         Rökt kött

Olika korvar
Olika ostar                      Rökt fisk                       Kalkon
Grönsaker                        Rotfrukter
Mjöl
Bröd, hårt & mjukt
Brödmix
Glass
Marmelader
Honung
Dressingar
Ägg

Saft                             Sylt                               Äppelmust