Amal Monoblock & Concentric förgasare

montering & justering.

0.

Montering & Grundinställning

Montera förgasaren med en värmeisolerande packning mellan insug/topp & förgasare (ex. fiber 4-5mm tjock), glöm inte O-ringen. Drag muttrarna med fingrarna och något litet mera, INTE HÅRT. Om du drar hårt är risken stor att förgasarhuset slår sig av värmen, med trottelhäng som följd och eftersom vridningen i förgasarhuset ofta blir permanent leder detta till inköp av ny förgasare.

Skruva ut luftskruven (horisontell) 1 1/2 varv, varken mer eller mindre, Skurva in trottelbotten skruven(45°) tills trotteln just lyfter, sätt nålen i mittenläget (läge 2 uppifrån på monoblock)

Om du har en nyare Concentric kopia (Wassel) så har du en justerbar flottör, om motorn spikar på lågfartspådrag eller själv överflödar kan det hjälpa med att justera flottörhöjden, upp vid spikning och ned vid överflödning.

1.

Upp till 1/4 gas tomgångsmunstycke

För hög tomgång
(1) skruva ut trottelbottenskruven tills motorn börjar gå orent, skruva därefter in eller ut luftskruven tills motor går rent (varvtalet höjs) (du bör hamna någonstans mellan 1 till 2 varv öppen luftskruv)
(2) skruva ut trottelbottenskruven ytterligare något osv steg 1 - 2 tills tomgången är tillfredsställande.

För Monoblock finns att tillgå tomgångsmunstycken med storlekar: 20 , 25 & 30.

Concentric förgasaren hade lösa tomgångsmunstycken mellan 1968-70, from 1971 är munstycket ersatt med en bussning (storlek 20) i tomgångs/luftkanalen. Dock finns gängan i förgasarhusets undersida kvar. För tomgångsmunstycke till Wassels Evolution förgasare se punkt 7 längst ned denna sida. (storlekar: 15, 17, 19, 21 & 23)

BSA en och två cylindriga modeller med Concentric 1968-70 var TVÅTAKTS bestyckade, dvs hade tvåtaktsnål, nålmunstycke & munstyckshållare samt ett större tomgångsmunstycke (storlek 22 1/2- 25 - 27 1/2) Om du har en BSA som spikar behöver du antingen en justerbar flottör eller ett större tomgångsmunstycke, borra i så fall ur det fasta munstycket och montera det nya större munstycket. När du skall borra ur det fasta munstycket kan du använda dig av en genomborrad luftskruv som styrning för borren.

2. Upp till 1/2 gas Trottelskärning. Om motorn, vid gaspådrag från 1/4 till 1/2, spottar bakåt skruva in luftskruven något (för rikare blandning). Om detta inte hjälper montera en trottel med mindre skärning.
Om motorn, vid gaspådrag från 1/4 till 1/2, rycker utan att spotta bakåt skall antingen nålen flyttas ned eller en trottel med större skärning monteras.
3. 1/2 - 3/4 gas Nål & nålmunstycke. Nålen påverkar ett brett spektrum av förgasarens register samt även accelerationen. Sätt nålen i sitt lägsta läge (dvs. Clipset i högsta läget på nålen) Om accelerationen är dålig och förbättras om chokespjället sänks något, höj nålen 2 hack (clipset längst ned på nålen) Om mycket bättre sänk nålen till mittenläget, prova igen för att säkerställa bästa nålläge. Om bästa resultat uppnås med nålen i ändläge, men resultatet ändå inte är helt tillfredställande byt ut nålmunstycket mot större/mindre (finns .105 .106 .107)
4.

3/4 - full gas Huvudmunstycke

Om vid full gas motorn känns tung är huvudmunstycket för stort, om motorn går bättre/fortare när gaspådraget sänks något är huvudmunstycket för litet. För att testa förgasare inställningarna gäller vid alla 4 momenten att köra en sträcka (ca 1-2km) med fast jämn gas, stäng av tändningen under gång, skruva ur tändstiftet och kontrollera färgen.

5.

Tändstiftets färg

Blandning
 
Svart sotigt
för mycket bensin
 
Brunt
rätt blandning
 
vitaktigt
för litet bensin

6.

Tomgångs justering

Till sist efter att du gått igenom förgasaren i alla dessa steg, kontrollera tomgången en sista gång. Justering av dubbla förgasare, kontrollera först att trottlarna lyfter jämt och SAMTIDIGT. Har du brytarspetsar kan du ställa förgasarna individuellt genom att rycka tändkablen på en sida. Du som har elektronisk tändning GöR INTE DETTA, då tändboxen kan kortslutas.

.7. Spec. för Wassel Evolution Concentric kopia

Det modifierade tomgångs / lågfarts munstycket är på denna förgasare lättåtkomligt. Krysspårskruven i mässing, på förgasarhusets motsatt sida från luftskruven, vars spets utgör tomgångsmunstycke. OBS: Tomgångsmunstycket är utbytbart. Tomgångsmunstycket/krysspårskruven skall alltid vara dragen i botten.När du får förgasaren är detta munstycke skruvat i botten med rätt moment 0,1kg/m. Drar du åt hårdare går det av!

BAS Motor Strandvägen 76 624 62 Fårösund tel: 0705596190 e-post: tomas@basmotor.se www.basmotor.se