Hem > SAAB > Edgång..

Edgång..

En ny vecka i antågande som kan vara av intresse för oss som följer SAAB, och dess konkurs. Det jag tänker närmast på är edgångs sammanträdet i Vänersborgs tingsrätt, måndag 16 april. Edgång betyder att de som vart ansvariga innan konkursen skall under ed förklara sig och bekräfta konkursförvaltarnas bouppteckning. 13 miljarder i skuld..

Victor Muller och Guy Lofalk skall även mötas i tingsrätten, vilket kan leda till att gnissel kan förekomma.. De har ju som bekant inte vart riktigt överens. Och om jag tolkat det hela rätt, så körde ju Lofalk ett eget spel bakom ryggen på SAAB ledningen, även om han påstod att Muller och co var informerade om allt han företog sig.

Det som gör mig mest nyfiken är, hur kan konkursförvaltarnas bouppteckning hamna på dessa fantastiska summor i skulder..? Visst alla är inte förvånade, tex en viss konkurs jurist och tillika kristdemokrat.. (Han som blev lite sne när han inte fick rekonstruera företaget 2009). Men i övrigt så lyfter de flesta på ögonbrynen. 6-7 miljarder kronor var siffror som man pratat om tidigare. Och nu fördubblades dessa? Som sagt mycket nyfiken på vad Victor Muller har att säga.

Powertrain,s förre VD Kjell ac Bergström har tidigare uttryckt att han haft synpunkter på konkursförvaltarnas utkast av bouppteckning gällande Powertrain. Men han skulle få en genomgång innan tingsrätten, och det får vi se på måndag om han köpte den genomgången..

Jag är som sagt rent nyfiken. För egentligen spelar det ingen roll, nu när vi ändå är där vi är. Vi visste att konkurs inte var något bra för någon, (utom möjligen för en viss advokat, tillika kristdemokrats ego). Alla skulle förlora på det. Det var därför man hängde fast så länge som man gjorde. Och tyvärr sket det sig, vems felet var har vi ältat förut, och det är en kombination av GM, regeringen, Guy Lofalk, och ev dåligt VD skap av Victor Muller. (jo även om jag är en sann Mullerist, så måste jag nog medge att, precis som Brightwells Zamier Ahmed sa vid ett tillfälle, Victor Muller la ner en massa tid på att ragga samarbetes partners över hela världen, istället för att sälja bilar).

Och sen skall det väl vara presskonferens igen denna vecka, med konkursförvaltarna?? Tror jag. Och det kan ju också bli intressant, eller inte.. Slutbuden är inne, och det jobbas på att få till en bra lösning. Som jag skrivit tidigare, med hänvisning till den legendariske SAAB bloggaren SWADE och hans läsare. Så är det kanske så att Mahindra & Mahindra är det bästa allternativet för framtiden. Men som sagt vi har ingen aning om vilka som finns med mer? Till en början hette det att det var uppåt 7 intressenter, en har hoppat av. Alltså borde det vara 6 st kvar? Men man säger inget antal längre, men alla skall vara kvar, och så säger man ”en handfull”. En handfull låter för mig som kanske 3-4 max.. Men men..

Youngman, Mahindra och ett Japanskt/Kinesiskt konsertium. Finns det fler? Vilka har florerat ryktes svägen, och sedan dementerat? BMW, Tata motors, Dongfeng, Baic, Geely/Volvo.. Och så var det nått svenskt intresse, ev Skoda/VW gruppen, Fiat, Magna, Subaru. Ja, alla utav dom kan faktiskt finnas med.. Inte en aning. Jag minns tydligt hur vi var sålda till FIAT för 20 år sedan, men dagen efter kom bekräftelsen att företaget var sålt, men inte till FIAT som all media trodde, utan till GM. Så visst även om en del dementerar och säger sig inte vara intresserade, så kan de faktiskt finnas där i allafall.. 

Men o andra sidan är väl det att hoppas på för mycket.. Men enligt all media och konkursförvaltarna så vill alla som lämnat in bud, starta igång bilfabriken igen och bygga bilar i någon form. Viss media säger att alla vill bygga SAAB,ar i någon form, och det verkar inte vara en omöjlighet, då den jurist som jobbar med varumärkes biten är positiv till att kunna komma överens med varumärkes ägarna. Men det finns även media som säger att, alla vill starta bilfabriken för att bygga bilar,  och det skulle kunna vara  andra bilar än SAAB.

Men bilar verkar det kunna bli. Frågan är bara i vilket omfång??

Jag har läst den eminente skribenten i Svenska dagbladet, Jonas Fröberg. Han pratar mycket om faran med Kina, och det som är påväg att hända där. Han höjer ett varningens finger. Och berättar om hur Volvo har hamnat i ett skruvstäd. Volvo PV,s Stefan Jacobi har hela tiden sagt att Volvo värnar om sin teknik och att Volvo tekniken aldrig skulle hamna i en kinesisk bil, naturligtvis i en Kina producerad Volvo, men inte i nått inhemskt märke. Nu håller man på att färdigställer två Volvofabriker i Kina, men har inga tillstånd av Kinesiska staten att börja tillverka bilar i dom. Kina drar åt, Kina börjar mer o mer värna sina egna inhemska bilar, och alla utomstående som trott sig kunna skära guld med kniv.. Får börja se sig om att hitta lösningar för att kunna fortfarande få en del av kakan. Vilket antagligen blir att de tvingas ge ifrån sig teknik till Kinesiska inhemska bilar.. Mmmm, Youngman känns mer o mer som tvivelaktigt.. Vad vill dom? Vad gör Kinesiska staten? Skall västvärlden kanske börja se det som händer borta i Kina, och inte bara blunda för att det är stora pengar att tjäna just nu??

Det kanske är som SWADE och hans läsare tycker.. Mahindra & Mahindra är det bästa alternativet för SAAB. Dom har gott om pengar, Och Indier har alltid varit ganska duktiga affärsmän.. Och man skulle ju gärna vilja göra kopplingen Tata motors och Jaguar.. Men helt klart så får Mahindra en aning sämre förutsättning än vad Tata hade.. Ford lämnade ifrån sig färdiga bilar och koncept,, SAAB har ingenting, mer än en gammal modell som har tio år på nacken. och en icke färdig plattform..

Kategorier:SAAB
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar