Opel Astra imponerar med riktig tysk kvalité i bilen. Detta är något som länge saknats hos Opel. Inredningen känns rätt och är alldeles lagom i alla avseenden. Utrymmena i bilen är överraskande bra i både framsäte och baksäte. Man sitter riktig bra oavsett var i bilen du sätter dig. För att vara en så pass liten bil är även bagageutrymmet helt okej. Att köra Astra är riktigt behagligt och eftersom styrningen är lätt flyter bilen i trafiken. Bilen känns helt enkelt stabil på alla sätt, till och med när man pressar bilen med snabba kast fram och tillbaka klarar Astran sig utan att ens bli svettig. Med ett pris på nästan 166 000 är den ganska prisvärd också.
Kort sagt känns det som om Opel lämnat det i övrigt sjunkande skeppet GM och befinner sig i en helt annan galax. För på något sätt har de lyckats väva in tysk kvalité i sina bilar som förr inte var mycket att hänga i julgranen. Tyvärr har Opel en bit kvar innan märket har vunnit mark nog för att anses riktigt bra.
Våra testresultat är:
Komfort 8
Körglädje 6
Inredningskval. 8
Kupéutrymme 8
Bagageutrymme 6
Vill ha? 6
Totalt 42
Prisvärdhet 7
Vårt betyg 29,4
Länk:
Opel Astra
Introduktion
Våra betyg är satta (på en skala mellan 0 och 10) helt utifrån vad vi själva kände i testögonblicket. Det totala betyget är alla delbetyg adderade med varandra. Efter detta har vi satt ett betyg på prisvärdhet, även detta helt baserat på vad vi känner. Priset som avses är grundutförande. För att sedan få fram vårt betyg har vi multiplacerat det totala betyget med prisvärdheten och sedan dividerat detta med 10 för att få ett tvåsiffrigt tal. Det maximala betyget är alltså 60.
Observera att alla tester är gjorda på demobilar från bilaffärer och därför varierar motor och annan utrustning.
Så ta för er och ge gärna feedback på vad ni tycker!
Sök efter en bil
Gilla på Facebook
måndag 14 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar