Grundaren av Lindqvist Åkeri

                                                                 Axel Simon Lindqvist 

                                                              1902 03 04 - 1958 01 29  

Själva idén om att starta eget kom på 20-talet, men eftersom han bara var 19 år gammal så var han för ung för att köra i yrkesmässig trafik. Den gällande åldern för att föra motordrivna fordon i yrkesmässig trafik var på den tiden vid 21 års ålder. Han skrev då till den dåvarande kungen Gustav V och ansökte om att få dispens, som beviljades.

År 1919 startade Simon företaget i Jävrebyn, 2 mil söder om Piteå. Då var företaget mer känt som "Simon Lindqvist Bil Åkeri", som till en början ägnade sig åt taxiverksamhet. Mellan 1935-1937 köpte Simon sina första lastbilar, två stycken Volvo 65:or som startades på bensin men drevs på gengas. Med sina nyinköpta lastbilar kördes för det mesta bara grus och stycke gods lokalt, man han hade även kvar taxiverksamheten.

Avtalet med Assi Domän föddes 1973 och i det avtalet var den huvudsakliga arbetsuppgiften att transportera papper mellan fabriken och Haraholmen, Piteå djuphamn. Dygnet runt med två lastbilar transporterades papper åt Assi, men de körde även virke med en lastbil mellan Lövholmen och Haraholmen.

Januari 1958 bara 56 år gammal dog Simon av cancer, så sönerna Birger och Mats tog över. De drev företaget som en enskild firma och åkeriet fick det namn som det har idag, "Bröderna Lindqvist Åkeri".

År 1950 flyttade åkeriet från Jävrebyn till Piteå och kort därefter går de ihop med fyra andra åkerier och bildar "Piteå Åkeri". Anläggnings transporter, timmer och stycke gods stod högst på listan av transporter som "Piteå Åkeri" hade då. I maj 1964 upplöstes "Piteå Åkeri" och "Bröderna Lindqvist Åkeri" belv självständigt. Sju år senare blev "Bröderna Lindqvist Åker" ett aktiebolag.

År 1939 släppte Volvo de första lastbilarna som enbart drevs på diesel och Simon köpte då in sin tredje lastbil. Den lastbilen deltog även i Petsamotrafiken 1940.

Tio år senare, alltså 1949-1950 började Simon att köra stycke gods åt Bilspedition mellan Luleå och Sundsvall.

Alltså 1973 fram till 2000 hade Birger och Mats på Bröderna Lindqvist ca 7 fordon.

År 2000 gick Birger och Mats i pension, så den tredje generationen Kjell och Ulf, sönerna till Birger tog över.

År 2008 växer åkeriet genom att köpa Burmans Lastmaskiner & Åkeri AB av ATL. Från att vara 25 anställda med en omsättning på 20 Mkr till 85 anställa och en omsättning på 100 Mkr.

Till en början arbetade bolagen vid sidan om varann och efter tre år, alltså år 2011, så tyckte vi att det var dags med en förändring. Bolagen slogs ihop och fick ett nytt namn, Burlink Transport AB.

År 2014 gick Ulf Lindqvist i pension och Kjell Lindqvist står som ensam ägare. När dagen kommer då Kjell Lindqvist går i pension kommer fjärde generation att ta över, Cecilia Lindqvist, dotter åt Kjell.

2018, Avslutas ett utav Burlinks avtal med Smurfit Kappa (maskinavtalet)

2019, Firar Lindqvist Åkeri 100 År! Hipp Hipp Hurra! Burlink påbörjar även sitt samarbete med Qstar och Swea Energi

2021, Går Cecilia Lindqvist och Urban Lindgren in som delägare