Ett kosterbygge

Ett nybygge av 16 fots blekinge koster. Planeringen började sommaren 2007 och den sjösattes i maj 2009. Idag seglar den i Karlskrona skärgård.

Mast och spri

Mast och spri

Nu har vi även gjort färdigt mast och spri med detaljer. Masten är rektangulär i botten så att den ska passa i mastfoten.

Stävskena

Stävskena

Nu har så också den rostfria stävskenan kommit på plats. Den sträcker sig en bit ner under kölen, men ej under hela.

Vinterbilder

Vinterbilder

Ett par härliga vinterbilder ifrån sjöboden. I väntan på att det ska bli lite varmare så vi kan fortsätta med nåtning utav däcket…

Segeldetaljer

Segeldetaljer

Det är många små detaljer som ska på plats.

Likning av storsegel

Likning av storsegel

Storseglet likas med tjärad hampa. Det tar några timmar att lika hela seglet, runtom är det lite drygt 11 meter.Det blir i alla fall färdigt till kvällen.

Fortsättning på segelsömnad

Fortsättning på segelsömnad

Seglet ritas ut och klipps till rätt form. Styrkedukar sys dit. Sedan viks kanterna in och sys. Det ärlite krångligt att sy med så mycket duk. Därefter är själva segelduken klar.

Virke till mast och spri

Virke till mast och spri

Idag har vi varit i skogen och letat ämne till mast och spri. Rak tätvuxen gran. De barkas av och läggs sedan på tork på loften i sjöboden.

Sy segel

Sy segel

Att sy segel är ett utmärkt vinterjobb. Vi har gjort en segelritning med ett sprisegel anpassat för denna båten, mätt ut längd på mast och spri och markerat skotpunkter. Vi börjar sedan med att mäta ut segelduk till rätt längd och ritar ut var kanter och våder ska gå. Sedan sys våderna och slutligen skarvas bitarna ihop. Då har vi sedan fått en segelduk med vårder som är något större än det färdiga seglet ska vara.

Inoljning av bordläggning

Inoljning av bordläggning

Första inoljningen utvändigt och invändigt. Nu framträder träets struktur verkligen, med vackra märgstrålar. Vi änvänder en blandning av rå linolje med en del balsamterpentin i. Däcket får dock oljas in till våren, eftersom vi ej har kunnat nåta fördäcket. Det blev för kallt innan vi fick tanken monterad.

Högvatten

Högvatten

En dag med högvatten vid sjöbon. Det gäller att ha stövlar på sig för att kunna komma ner och jobba. Vågorna slår in ända upp mot trappen in i sjöbon. Någon gång vid riktigt högt vatten har det även gått upp över golvet.

Höstmorgon

Höstmorgon

Ännu en vacker höstmorgon.

Proppning av fördäck

Proppning av fördäck

Fördäcket proppas. Det gäller att få rätt proppar på rätt plats. Ekproppar i skarndäck och lärkproppar i däcksbrädorna. Propparna limmas med PU-lim. När det har torkat huggs övre delen av med stämjärn. Det gäller dock att vara försiktig så att inte proppen går av för långt ner. Sedan slipas det sista ner till samma nivå som däcket.

Kvällsarbete

Kvällsarbete

Eftersom det inte finns el i sjöbon så är det här en udda syn. Sjöbon är för första gången fullt upplyst under mörka hösteftemiddagar och kvällar. Detta tack vare ett bensindrivet elverk. Utan detta skulle knappt kunna jobba alls vid denna tiden på året.

Sudlist

Sudlist

Sudlisten sätts på plats. Den skruvas fast i övre delen av översta bordet, där det finns lister bakom. Skruvarna försänks och proppas sedan. Skarven görs diagonalt så att den "försvinner".

Fördäck

Fördäck

Främre däcket läggs på plats efter att tanken är monterad. Däcksbrädorna är av sibirisk lärk. Skruvarna försänks och proppas sedan. Propparna är gjorda av samma träbit med ett speciellt proppborr.Vi lämnar 4-5 mm mellan däcksbrädorna och mellan däcksbrädor och skarndäck för nåtning. Detta för att däcket ska kunna röra sig.Resultatet blir riktigt bra.

Soluppgång

Soluppgång

Soluppgång utanför sjöbon.

Montering av tank

Montering av tank

Äntligen har vi fått tanken. Den är gjord i rostfritt stål och rymmer ca 20 liter. Anslutning för påfyllning och för avluftning upptill, anslutning för bränslekran ficka för uppsamling och avtappning av skräp och vatten nertill. Den är tillverkad av Kjell Magnusson i Sälleryd. Tanken är monterad. Däcksgenomföring i mässing för påfyllning av bensin.

Början på motorhuv

Början på motorhuv

Funderingar på hur motorhuv ska se ut. Motorhuven kommer även den att vara gjord i ek. Ovansidan ska var öppningsbar, samt delar av aktersidan. Den får inte bli för fyrkantig men jag vill samtidigt kunna använda ovansidan som ett litet "bord".

Nåtat akterdäck

Nåtat akterdäck

Akterdäcket är nåtat och grovt slipat. Återstår en finslipning när även fördäcket är på plats. Även sudlist på aktre delan är ditsatt. Det börjar arta sig.

Fördäck tillpassat

Fördäck tillpassat

Vi har passat till de flesta däcksbrädorna grovt till fördäcket. Dessa är av lärk. Vi avvaktar med däcket så länge eftersom vi väntar på att tanken ska bli färdig. Det är lättare att fästa tanken ordentligt innan vi sätter dit däcksbrädorna.

Hyvling av mast

Hyvling av mast

Grovhyvling av mast utanför sjöbon. Masten kommer från en tätvuxen gran som vi högg ner förra hösten. Den barkades sedan och har legat och torkat sedan dess.

Panta Rei på besök

Panta Rei på besök

Modellbåtsföreningen Panta Rei har möte i sjöbon. Cirka 25 nyfikna båtmänniskor som tittar, granskar och känner. Många är imponerade och betyget blir klart godkänt. En av medlemmarna har även byggt en modell efter samma ritning.

Akterdäck lagt

Akterdäck lagt

Akterdäcket är lagt. Skarndäck är utav ek och däcksbrädorna är gjorda ifrån Jarramas gamla däck. Återstår pluggning och nåtning.

Skarndäck färdigt

Skarndäck färdigt

Skarndäck är färdigt. Man kan nu ana hur hela däcket kommer att se ut. Även hela sargen är fäst. Laskbrickor sätts på utsidan för att få rena linjer inuti, samt slippa ha dessa i ryggen när man sitter på bänkarna. Det kommer även att sitta årtullar på utsidan av sargen så småningom.

Alla sargbitar på plats

Alla sargbitar på plats

Främra och bakre sargbitarna är fästa och mittbitarna basade. Det blir 2 skarvar på varje sida pga svårigheter att hitta tillräckligt bra virke i de breda dimensiner som skulle krävas.

Regnbåge

Regnbåge

En stor fördel med att vara nära naturen när man jobbar…

Börja forma skarndäck

Börja forma skarndäck

Börjar forma skarndäck grovt. En underbar ställbar hyvel för att kunna forma fina innerkurvor.

Basning av sarg - del 2

Basning av sarg - del 2

Vi fäster mittfisken i aktern för att stadga upp däcksbalken innan vi fäster sargen. Vi gör även böjarna något flackare för att underlätta att böja sargen. Vi tillverkar sedan en mall för att kunna svepa sargen runt efter basning för att lättare få rätt form. Sarg nr 2 spricker dock vid ett vres, så vi rätar ut sarg nummer 1 och basar om. Vid svepning runt mallen går det utmärkt och vi får äntligen rätt form på aktre sargen. Den främre sargen ser även den bra ut. Mittfisken på fördäcket är också på plats.

Vackra linjer

Vackra linjer

De två båtbyggarna njuter av utsikten från sjöbon. Fast även det som finns därinne är vackert.

Basning av sarg

Basning av sarg

Dags att få sargen på plats. Sargen basas och böjs sedan rejält, speciellt i aktern som har två snäva böjar för att kunna vara rak i mitten.Den främra sargen är lättast och går bra. Sargen går ej in riktigt som planerat i de två hörnen i aktern. Vi smalnar av sargen ytterligare så mycket vi vågar för att lättare kunna böja snäva kurvor. Men det hjälper inte. Däcksbalken börjar ge vika istället.

Visar 31 till 60 av 104 (4 sidor)