Detta bör man veta om framvagnsinställning

Varje bilmekaniker med självaktning vet att framvagnsinställningen har betydelse för däckslitaget. Det är naturligtvis helt rätt, men "framvagnsinställning" är så mycket mera, det är en hel vetenskap. Men en vetenskap som det är ganska lätt att lära sig om man bara tar lite tid på sig.

För det första måste bilens samtliga hjul beaktas eftersom de samverkar. För det andra påverkar hjulinställningen inte bara däcksslitaget utan också bränsleförbrukningen. För det tredje har hjulinställningen mycket stor betydelse för trafiksäkerheten. För det fjärde och kanske mest påtagligt, påverkar hjulinställningen bilens komfort på ett alldeles avgörande sätt.

Olika Camber

Det är vanligt att en bils framvagn drar åt det ena eller andra hållet, något som oftast skylls på "felaktigt Toe-in". Fenomenet kan lika gärna vara resultatet av olika Camber (hjullutning). Man kan tänka sig ett hjul som rullar fritt. Luta hjulet åt det ena hållet så svänger det omedelbart åt samma håll. Så fungerar det även när hjulet är monterat på bilen. Olika Camber på en innebär alltså att bilen drar åt ett håll.

Olika orsaker

Drar bilen åt ett håll när man bromsar ? Det behöver inte bero på fel i bromssystemet eller felaktigt däcktryck utan kan lika väl vara ett resultat av olika Castervinklar på framhjulen. Kännns bilen osäker och sladdrig vid kurvtagning trots att däcken är bra och har korrekt lufttryck? Det kan bero på att kurvtagningsvinklarna är felaktiga. Detta i sin tur beror kanske på att någon av okunnighet ställt framvagnen utan att ta hänsyn till bakhjulens Toe-vinklar.(Det kan naturligtvis även bero på utslitna leder och/eller bussningar). Om ratten inte står rätt vid körning rakt framåt, förekommer det fortfarande att ratten flyttas. Detta leder obönhörligen till felaktig kurvtagningsvinkel eftersom styrväxeln inte längre är centrerad. Om en fyrhjulsmätning utförts från början hade säkert problemet hänförts till bakvagnens felaktiga löpriktning. Löpriktningen stämmer med bilens geometriska centrumlinje när Toe-vinklarna är lika på bakhjulen.

Kompensation

Om bakhjulens Toe-vinklar är olika ska de naturligtvis helst korrigeras. Om det inte går att justera bakhjulen, måste framhjulens Toe-vinklar ställas asymmetriskt så att bakhjulens felaktiga vinklar kompenseras. Med en modern utrustning för fyrhjulsmätning behöver man inte tänka på bakhjulen (även om de inte kan justeras) när man ställer in framhjulen. Utrustningen kompenserar automatiskt för en felaktig löpriktning hos bakhjulen. * Toe är hjulens spårning och kan vara posetiv eller negativ. Toe-in eller Toe-out. * Camber är hjulens lutnong inåt eller utåt

Lutningen har betydelse

Caster och King Pin Inclination (KPI), ibland kallat "swivel axle inclination (SAI)", är två sätt att se samma vinkel nämligen styraxelns lutning. På de flesta bilar är styraxeln det samma som fjäderbenet. Fjäderbenet är lagrat upptill och nedtill samt fast förbundet med hjulaxeltappen. Lutningen är sett uppifrån snett framåt utåt vilket svårligen låter sig mätas. Därför väljer vi först att se benets lutning rakt framifrån och kallar denna vinkel KPI. Sedan betraktar vi lutningen från sidan och kallar den vinkel vi då ser för Caster. Fjäderbenets lutning har på många sätt avgörande betydelse för kursstabiliteten. Hjulens strävan att återgå till neutralläge efter styrning är en verkan av att bilen lyfts och söker jämnvikt.

Registrerar styrvinklar

För att maximala styrvinklar, kurvtagningsvinklar och Caster/KPI, ska kunna mätas på ett korrekt sätt, krävs elektroniska vridplattor som registrerar hjulens styrvinklar i markplanet. Mätning av styrvinklar över 7 grader med optiska givare kan aldrig bli annat än kvalificerade gissningar. Eftersom fler vinklar ska mätas vid 20 graders styrvinkel ska elektroniska vridplattor alltid användas. Alla tillverkare av modern hjulmätningsutrustning kan idag leverera elektroniska vridplattor.

Slits olika snabbt

Hjulupphängningarnas gummibussningar åldras olika snabbt och ger assymetriska hjulvinklar med tiden. Styrlederna slits olika snabbt och ger också ändrade hjulvinklar. En modern bil har så små tillåtna avvikelser från rekommenderade hjulvinklar att en hjulmätning är absolut ofrånkomlig när byte av leder och/eller bussningar utförts.

Av Olle Holm Motor-Magasinet nr 5, 19 mars 1997