Johan och Annikas reseberättelse om Thailand

Denna sida är en resedagbok från Johan och Annikas Thalandsresa juldagen 2004 t.o.m. 15 januari 2005.

En liten valutaomvandlare för svenska kronor till thailändska baht och vice versa. Valutakursen är från Forex 2004-12-16.

Resedagbok

2004-12-25 Avresa från Halmstad mot Kastrup med tåg. Från Kastrup flyger vi med British Airways till Heathrow, London, och därifrån sedan mot Bangkok. I Bangkok byter vi flyg ytterligare en gång för att ta oss till Koh Samui dit vi anländer på kvällen den 26:e lokal tid.
2004-12-26 Kommit fram till Koh Samui och hotellet Samui Beach Resort. Får höra om jordbävningen, vilken vi inte blivit drabbade av. Johans förädrar for ifrån det drabbade området timmarna innan. De är också här.
2004-12-27 Första dagen på dykkursen. En heldag med teori. På kvällen träffade vi Johans familj och åt middag.
Middag med hela familjen
2004-12-28 Idag har vi dykt i poolen. Massor av övningar och ganska häftigt.
2004-12-29 Första dyken i havet. Annika blir lite sjösjuk, men vi klarar av allt.
2004-12-30 Dagen har varit jättehärlig. Vi gick upp tidigt för att åka till Koh Tao, en ö norr om Koh Samui. Här var kristallklart vatten och massor av färgglada fiskar. Det var som att simma i ett akvarium.
På väg ner i vattnet. Annika tar graciöst pa sig simfötterna
Efter dagens dykning är vi nu certifierade "open water divers".
2004-12-31 Nyår firades på hotellet med galamiddag. Samtidigt firade vi Anna-Lenas 50:e födelsedag. Det var både asiatisk och europeisk underhållning, mat och musik.
Gris fran nyarsbuffen
2005-01-01 Har varit på utflykt idag. Vi var vid 2 vattenfall, på elefanttreaking, sett tigershow, fågeluppvisning, apor och akvariatorium. Ganska möra efter dagen. Imorgon åker vi norrut till staden Hua Hin.
Vi rider elefant
2005-01-02 Åkte taxi till Hua Hin. På vägen åt vi lunch, 6 personer för 40 SEK inklusive dricka. Billigt, men väl starkt :) Efter tio timmars resande anlände vi till ett lite lyxigare hotell med vacker omgivning.
En bit av hotellets trädgård
2005-01-03 Johan och Bengt söker upp ett billigare hotell alldeles i centrum och nära stranden. Vi badade under dagen och shoppade på kvällen.
2005-01-04 Varmaste dagen hitills. Pojkarna/Männen Jönsson spelade volleyboll på stranden, annars låg vi och läste, solade och badade.
Har trivs vi i solen
På kvällen gick hela gänget på Thaiboxning för att beskåda denna nationalsport som de gjort ljudlig reklam för. Vi blev inte sugna på att börja...
2005-01-05 Tog en Tuk-Tuk söderut till apberget. Detta är en kulle med ett tempel högst upp och massor av vilda apor runt omkring. Eftermiddagen tillbringade vi på stranden, med sol, bad, bok och volleyboll..
Vilda apungar
2005-01-06 Det visade sig vara billigare att åka taxi för 6 personer till Bangkok än att ta tåg eller buss. Smidigt tyckte vi tills taxin hamnade i fel fil varpå det tog 1,5 h att komma rätt igen p.g.a. köerna. Vi såg oss omkring lite på kvällen och på väg till Chinatown tog vi en express-flodbåt. Denna stannade max 3 s på varje hållplats. Kanske något för spårvägen? :-)
Express-flodbåt
2005-01-07 Har idag turistat i Bangkok. Vi började med Grand Palace - det största, finaste och pråligaste templet i Thailand. Därefter åkte vi i en egen longtailbåt på kanalerna och hann även med att shoppa loss i ett gigantiskt varuhus (MBK) som för övrigt hade massage-bio högst upp :-)
Grand Palace
2005-01-08 Blir avvinkade efter frukost av familjen Jönsson/Berthag och beger oss på egen hand mot Koh Chang med buss. Efter båt och taxi kommer vi sent fram till hotellet. Bungalowen ligger vackert i en palmbeklädd sluttning. Frukosten äts i små träpaviljonger på pålar i strandbrynet.
2005-01-09 Har utforskat ön på hyrd moped och kollat in de vackra stränderna på öns västsida. Vi hittade även en by på pålar, byggd runt en pir till båthamnen. Annorlunda, men vill man bo nära båtarna är det nog praktiskt...
White Sand Beach By på pålar
2005-01-10 Lat dag på stranden med massage och mycket ananas. Johan beställde kostym, väst och skjorta hos skräddaren. På kvällen paddlade vi havskajak runt udden som hotellet ligger på.
2005-01-11 Tidigt på morgonen åkte vi med ut på en dyktur till Koh Khum, söder om Koh Chang. Denna gång hade vi med oss undervattenskamera, så det blev några bilder. Ganska trötta på kvällen, världen gungade liksom lite.
Annika och Johan under ytan
2005-01-12 En lugn dag på stranden. Mer massage och ananas. :-)
2005-01-13 Vi byter bungalow och bor nu på White Sand Beach Resort. Under natten regnade det och det var fortfarande mulet hela förmiddagen. På eftermiddagen klarnade det upp och det blev varmt och gott. Mer bad...
2005-01-14 Mulet även denna förmiddag, så vi sitter och surfar lite. På eftermiddagen tar vi en tur till ett närbeläget vattenfall en bit in i öns regnskog. Mäktigt att uppleva jungel, även om vattenfallet inte var så imponerande såhär mitt i torrperioden.
2005-01-15 Påbörjar hemresan tidigt på morgonen. Åker taxi, båt, minibuss och taxi igen till Bangkoks flygplats.
2005-01-16 Kommer till Köpenhamn kl. 09.45 och blir mötta vid Malmö Syd av Annikas föräldrar. Därifrån skjutsade till Göteborg. Äntligen hemma 15:00. :-)