Skärhamn fredag 13 juli- måndag 16 juli

Vi ligger nu i Skärhamn och väntar på en lucka i vädret så vi kan åka hemåt. Här blåser och har blåst mellan 15-24m/s. Vi har legat här sen i torsdags. I fredags fick vi flytta oss från gästhamnen till yttre hamnen som är permanenta platser. för att gästhamnen var reserverad p.g.a träbåtsfestival. Hamnkaptenen var så hygglig så han tog reda på en ledig plats åt oss där. Ifredags kväll kom familjen Jönsson och hälsade på oss, de stannade till söndag förmiddag. Vi gick runt och tittade på de fina träbåtarna som låg i gästhamnen och på jippot runt omkring festivalen. Det var allt möjligt  som tex ångbåtar, gamla bilar, tändkulemotorer, roddare och tält där man sålde olika saker.

På lördagkvällen grillade vi och satt uppe till småtimmarna. Vi vaknade vid 09.30-tiden på söndagen , effter frukosten packade Jönssons ihop och åkte hemåt. Vi slappade och städade lite innan vi tog en promenad till affären för att handla mat.

Kvällen blev tidig, vi blev vaggade och vyssade till sömns i den hårda blåsten.

Idag måndag har vi plockat ihop lite, bla packat ner gummibåten. Om vädret tillåter så åker vi mot Mossholmens marina i morgon och senn vidare på onsdag till Källö-Knippla för att ligga där och invänta bra väder och tanka för resan hemåt.

Torsdag 12 Juli Bohus Malmön-Skärhamn

Idag hade vi planerat att ta bussen till Smögen, men när vi ätit frukost bestämde vi att vi skulle åka mot Skärhamn istället. Vi gav oss av strax efter 11. Det var mycket båtar i farten åt båda hållen. Det kom en liten regnskur i höjd med Lysekil men sen var det ok väder med ömsom sol ömsom moln. När vi kom till Skärhamn så var det fullt i hamnen. Vi fick lägga oss utanpå en båt som låg till kaj.Efter en timme ungefär fick vi en kajplats bakom den båten.
Hamnkaptenen talade om att vi var tvungna att lämna platsen senast kl.12 i morgon för nästan hela hamnen är reserverad för en Träbåtsfestival, så vi vet inte var vi tar vägen i morgon för nu är det ont om platser i alla hamnar.
På kvällen kom en skur samtidigt som solen sken så vi fick se både en och två regnbågar.

Onsdag 11 Juli Bohus Malmön

Idag vaknade vi till en kall grå morgon. Käkade en god frukost med bröd från Lena bageri som Kjell och Lena handlat. Efter frukosten tog vi en promenad på kuststigen åt motsatt håll från det vi gick igår. En härlig promenad om än inte lika fin som den igår.
När vi kom tillbaka till byn bjöd Bromans, Bromans på fika på Lenas bageri. Det smakade gott efter promenaden.
Vid 13.30-tiden kom Erik och hämtade Kjell och Lena, så nu är vi utan gaster.
Till middag idag blev det grillad kyckling, sallad och bröd. Till det smakade det gott med lite rött vin.
Kvällen bestod av lite läsning, bloggande, tvätt och allmänt slappande.

10 Juli Bohus Malmön

Vi vaknade vid 8-tiden, handlade frukostbröd på Lenas bageri. Efter att ha avnjutit en god frukost gjorde vi oss iordning och gav oss av på en promenad runt ön. Det var en helt underbar promenad med många olika inslag av natur..fina bad, skogstig med kantareller,smultron,m.m, små tjärnar, stenrös, havet, små fiskehoddor, m,m.
På kvällen grillade vi kött till herrarna och fiskpaket till damerna. Kvällen avrundades med en omgång Phase 10.

Måndag 9 Juli Fjällbacka- Bohus Malmön

Vi käkade frukost, duschade och gjorde oss i ordning för avgång mot Bohus Malmön. Solen sken och det kändes bra när vi lämnade Fjällbacka bakom oss. Det blev en härlig tur genom bla Hamburgsund och Sotenkanalen. I Sotenkanalen var det trångt, många med oss skulle passera både norrut och söderut.
När vi kom till Bohus Malmön la vi till , men blev tillfrågade av hamnkaptenen om vi ville ligga till kaj och det ville vi så vi fick en plats i hamnen intill granne med restaurangen. Toppenplats!!
Vi wokade till kvällen och njöt av tillvaron.

Söndag 8 Juli Fjällbacka

Efter vi ätit frukost och gjort våra morgonbestyr så gick vi en promenad upp på Vetteberget. Vi forsatte sen och kollade runt lite på omgivningen. Det blev en härlig eftermiddag , så vi cabbade ner och passade på att njuta av solen. Middagen åt vi ute på restaurang. Kvällen avrundades med lite vin och en omgång Phase 10.

Lördag 7 Juli Fjällbacka

Vi gick upp vid 08.30-tiden , duschade och gjorde oss i ordning till frukosten. Efter frukost packade Helen och Thomas och vid lunchtid mönstrade dom av. Vi slappade en stund innan vi städade i båten och gjorde i ordning till våra nya gaster som var på väg. Vid 17-tiden kom Kjell och Lena.Vi käkade lite kvällsmat och gick sen en runda i Fjällbacka. Kvällen avrundades med lite vin och en omgång plump.

fredag 6 Juli Hunnebostrand-Fjällbacka

Efter frukost, dusch och lite undanplockning var det dags att styra färden mot Fjällbacka. Vi gav oss av vid 11.30 tiden. Vi körde i 5-6 knop och njöt av färden. Väl framme i Fjällbacka fick vi en bra plats alldeles vid kajen mitt emot Gunnars och Ingrid Bergmans Torg. När vi förtöjt och kommit till rätta var det dags för lite lunch.
Vi gick en promenad runt byn och kollade bla i lite olika affärer, passade också på att reka matställen för våra fantastiska "gaster" skulle bjuda på middag. Det blev mat på Gunnars mitt emot båten. Killarna åt kött , Helén och jag valde fisk-och skaldjursgryta....mycket gott!

Torsdag 5 Juli Bohus Malmön-Hunnebostrand

Vaknade till en underbar morgon, åt frukost och njöt av morgonen. Vid 11-tiden gav vi oss av mot Hunnebostrand. Färden dit gick i 5-6 knop, passerade bla Sotenkanalen.
 Vi fick en bra plats, när vi lagt till så dukade  vi upp till lunch. Efter lunch gick vi en promenad i det fina vädret , Helen passade på att ta ett dopp.
Vi gick bort och kollade stenutställningen och en annan badplats mot Ulebergs hamn och runt tillbaka till Hunnebostrand och mataffären för proviantering inför kvällen. Calle och Thomas åt kött och Helén och jag åt fisksoppa..mmm.
Vi njöt av den härliga kvällen och solnedgången, Calle tog ett dopp och sen åkte han och Thomas ut och fiskade makrill.

Onsdag 4 Juli Bohus Malmön

Idag vaknade vi till en alldeles underbar morgon med strålande sol och lite vind. Jag gick till bageriet och handlade bröd, sen åt vi frukost.
Efter frukosten städade vi , tvättade kläder och putsade lite på båten.
Helén och Thomas kom och mönstrade på vid 13.30-tiden , då käkade vi lite lunch och satt och njöt av solen en stund.
Vi tog en proomenad och titttade bla på det underbara badet. Efter promenaden var det dags att dra i gång grillen och koka potatis. Vi åt en god middag i båten och njöt av kvällen. Calle och Thomas tog en tur med gummibåten för att se om dom kunde få någon makrill.

Tisdag 3 Juli Fiskebäckskil-Bohus Malmön

Familjen Broman-Hellström lämnade vid 8-tiden. Calle och jag åt frukost vid 9-tiden, en helt underbar morgon med sol och ingen vind. Vid 10.30 tiden lämnade vi Fiskebäckskil, vi körde sakta mot Bohus-Malmön. En härlig båttur.
Vi fick en bra plats med boj. Efter lunchen slappade vi en stund, sen tog vi en åktur med gummibåten till den fina badstranden. Det blev wok till middag idag. Denna dagen har varit den finaste hittills på semestern. Vi hoppas på fler såna dagar.

2 Juli Fiskebäckskil

Familjen Broman-Hellström åkte på utflykt vid 9. Calle och jag åt frukost, sen slappade vi en stund. Regnet hängde i luften. Vid 11.30 kom dom tillbaka , då började det regna. Vi gick och åt lunch nere vid färjeläget. Det var jättegott!!
Efter lunch tog vi färjan över till Lysekil och gick där och strosade en stund. ¨Hjalmar hittade en geocash, samma som vi hittade för exakt 1 år sedan på  dagen. Vi handlade lite till kvällen innan vi tog färjan tillbaka. Väl i båten käkade vi goda mackor till kvällsmat. Solen kom på kvällen så vi fick njutaa en stund av den inna den gick ner.

Söndag 1 juli Fiskebäckskil

Dagen började med regn, mycket regn och inslag av åska. Börjar bli ganska tjatigt med regn, speciellt när det kommer varje dag.
Vid 11.30 tiden sprack det upp på himlen och solen visade sig. Det blåste inte mycket heller. Calle och jag tog en tur i gummibåten, provade på att köra lite drag i hopp om att ev. få makrill. Det blev inga makrillar, men vi fick se 3 st. knubbsälar på väldigt nära håll. En var i vattnet och 2 låg  på stenar i vattnet och solade sig. En häftig upplevelse, typiskt nog hade vi ingen kamera med oss.
Vi fick besök vid Bavarian när vi satt och fikade , ett svanpar kom och ville ha bröd. På ryggen under vingarna på den ena svanen låg en unge och åkte snålskjuts.
Vi grillade på kvällen, det blev hängmörad Angus oxfile och entrecote...inte illa alls.  :-)

Lördag 30 juni , från Mollösund till Fiskebäckskil

Efter frukosten packade vi ihop för avfärd mot Fiskebäckskil.
Calle, Josefine, Daniel och barnen åkte med båten och jag körde deras bil, vi kom samtidigt till FIskebäckskil.
Väl framme tog vi en promenad och kikade runt i hamnen innan det var dags för lunch. Efter lunchen gick vi och handlade mat, fiskade lite krabbor, gick en promenad ner till badplatsen. Det regnade lite till och från under dagen.
Till kvällen sprack det upp så vi grillade och åt vid grillplatsen. Det blev lite blandat på matbordet- krabba, rökt makrill, varmrökt lax, grillad kyckling, kött och lax-och fetaostburgare.....till det kokt potatis och sallad.
Mycket gott!!  Efter det var det lördagsgodistajm.
Mitt ben är färgglatt efter sviterna av den halkiga bryggan i Skärhamn.

Mollösund fredag 29 juni

Idag vaknade vi av att det blåste rejält ute. Efter frukosten spelade vi en omgång Scrabble, sen var det dags att städa lite i båten. Det blev lite dammsugning och avtorkning inför de nya gästernas ankomst.
Vi passade på att ta en promenad mellan regnskurarna. Vinden tog i rejält, det blåste kuling 14-17m/sek.
Vid 15.30-tiden kom Josefine,Daniel, Hjalmar och Lisa. Vi tog en promenad till utsiktsplatsen och sen gick vi ut och åt middag på en restaurang i hamnen. Vi avslutade med en promenad till badplatsen och hann precis hem inna regnet  kom igen.

Mollösund torsdag 28 juni

Idag har varit en skön dag med sol och lite vind. Det har dock varit kallt i den lilla vind som blåst.
Vi åt frukost och sen plockade vi lite i båten. Det är ju sista dagen som Emelie, Micke och Noah är med oss. Dom blir hämtade idag vid 16-tiden av Mickes föräldrar, Jens och Ingrid.
Vi tvättade sängkläder och Emelie packade lite väskor. Sen blev det lite åkturer i gummibåten, Noah rodde lite själv.
Vid 15-tiden kom Ingrid och Jens , då gick vi och käkade middag på Knuts brygga.
När vi avnjutit en god middag så var det dags för våra goa gäster att lämna oss efter en hel vecka. Det har varit en jättemysig vecka trots att vädret inte riktigt varit med oss.
Calle och jag tog ett glas vin och slappade, passade på att njuta av kvällen med sol och lite vind.

Mollösund 27 juni

Idag har det varit lite blåsigt och sol bakom moln, det kom en liten regnskur mitt på dagen.
Det har varit lite blandat med sysselsättning under dagen, lite åkturer med gummibåt, fisketurer, krabbfiske och promenader.
Calle, Michael och Noah var ute och fiskade i gummibåten , Calle fick en liten torsk.
Senare på dagen tog Calle och Michael en fisketur med gummibåten och drog upp en makrill.
Kvällen avrundades med god grillad mat.

Tisdag 26 juni - Mollösund

Vi åkte till Mollösund vid 12--tiden, under resan såg vi bland annat makrillfiske och en hel del båtar.
Vi hade bokat plats i Mollösund , så den väntade på oss när vi kom. Det fanns mycket lediga platser i hela hamnen. Vi tog en runda och tittade vad som fanns runt om i hamnen där det bla hängde långa på tork.. Det blev lite rundor i gummibåten, Calle tog årets första dopp, vi grillade kött och kyckling till middag som avnjöts med färsk potatis och en god sallad.
Efter det blev det lite mys med god dryck och lite snacks.

Måndag 25 juni Skärhamn

Denna dagen vill man inte ha igen....regn, regn, regn, regn och åter regn  hela dagen.
Vi fick besök av en liten fågel.
När vi skulle gå och äta på kvällen , så halkade jag på bryggan och fick årets första dopp...."ofrivilligt".
Detta resulterade i ett gigantiskt blåmärke och kalabalik på bryggan.

Söndag 24 Juni i Skärhamn

Idag var det ganska ok väder. Vi kollade runt  lite i butikerna i hamnen. Tog en promenad mot torget och åt glass. Sen blev det krabbfiske och några turer med gummibåten.
Michael fixade dekalerna på båten , nu är båten döpt.... Forever.
Kvällen kom med regn så det blev wok till mat och efter det lite snacks och kortspel.