måndag 12 oktober 2009

2007 11 29 "räddningsfrånkoppling"

Lennart Thunberg, Banverket Produktion Mitt utbildar brandpersonal i skyddsjordning och räddningsfrånkoppling vid SJ:s bangård i Östersund.
När en olycka eller brand har inträffat vid eller i närheten av järnväg skall nödfrånkoppling och trafikstopp begäras till SOS Alarmering, som i sin tur kopplar vidare till DLC
(Drift Lednings Centralen).
En manöverlåda visar om strömmen till värmen i tågvagnarna...
...är inkopplad eller ej, när vagnarna står på bangården. Anslutningskabel till vagnarnas eluttag för att få värme och el i tågsättet.
Den blå lampan visar att elen är inkopplad.Första momentet vid räddningsfrånkoppling (efter att nödfrånkoppling och trafikstopp är gjord) är att jorda tågrälsens båda spår...
...på båda sidor om tågetsättet där arbete skall utföras.
Nästa moment är att med en lång isolerad stång kontrollera om det finns spänning på ledningen eller ej. På samma isolerade stång visar kontrollampan rött sken, vilket visar att det finns spänning på ledningen, när lampan visar grönt är det spänningslöst.
Nu är det dags att med samma isolerade stång föra upp och fästa en...
...jordnings kabel i kontaktledningen, och jordningen är därmed klar.
Brandingenjör...
...Nicklas Von Essen.Räddningsledare Leif Ekström tar täten hem efter avslutad övning.
Östersunds bangård består av flera ledningar, därför är det viktigt att man jordar rätt ledning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar