onsdag 30 december 2009

schema v.3-11

v.3
M redovisning heldag (separat schema kommer senare)
T redovisning heldag (separat schema kommer senare)
O teminsintroduktion 10-12
To Didaktik / BL 13-16
F Didaktik / BL 9-16

v.4
M Morgonsamling 9-12, Didaktik / BL 13-16
T Didaktik / BL 13-16
O Didaktik / eget arbete
To Didaktik / BL 9-16
F Didaktik / eget arbete

v.5-6 VFU

v.7
M Morgonsamling 9-12
T Didaktik / TH 9-16
O Didaktik / serieintro 9-12
To Didaktik / BL 13-16 examinerande
F Didaktik / BL 13-16 examinerande

v.8-11 VFU

/M

tisdag 15 december 2009

Från Tarja enl. överenskom. ang slutet av terminen

HEJ STUDENTER PÅ LBD120
Avslutande mail kring kursen i didaktik och info om rättning av kulturorienteringsessä.
Gunilla Granath har blivit sjuk och kan inte rätta era essäer! (Fick meddelande om detta i morse, den 15 dec.) Examinator för essäerna kommer därför att vara jag (Tarja). Det är därför särskilt viktigt att ni lämnar mig en skriftlig kopia på er essä. Lägg den gärna i mitt fack på skolan.
Igår hade vi ett litteraturseminarium kring Kilskrift; Om konstarter och matematik i lärandet. Detta var en avslutande lektion i didaktikdelen för hösten och lade grunden för nästa termins arbete där jag också muntligen gick igenom upplägget för nästa termin och vilken litteratur som är viktig att börja läsa inför våren (se litteraturlista nedan). Det blev en väldigt bra diskussion utifrån gruppsamtalen med dem som deltog som pekade mot de frågor vi skall fortsätta att arbeta med under våren. Några av de frågor som kom upp var bland annat:
• Hur har projektet kring KIL – konstarter i lärande genomförts och på uppdrag av vem?
• Vilken vetenskapssyn har författarna bakom boken?
• Hur kan man påvisa vetenskapliga resultat utifrån studier i bild/estetiska läroprocesser?
• Vad säger olika vetenskapssyner om lärande och estetik?
• Kan arbete med estetiska uttrycksformer främja lärande? Vilken typ av lärande i så fall och hur?
• Kan man påvisa att det sker ett lärande utifrån teorin om transfereffekt, alltså att det sker en överföringseffekt mellan estetiskt skapande och lärande i olika ämnen?
• Finns det skillnad på hur traditionellt arbete med bild och ämnesövergripande arbete mellan bild och andra ämnen påverkar lärandet?
• Vad är en konstnär och varför särskiljs konsten och pedagogiken?
• Vad innebär det att vara bildlärare då yrket i sig innebär en uppdelning mellan konst och pedagogik?
• Finns det skillnad på kreativitet och fantasi?
• Hur bedöms kreativitet i samhället? (Olika sätt att se på kreativitet framkom)
• Kan man utifrån hjärnforskning mäta lärande genom estetiskt skapande?
• Kan skapande anses vara jämbördig med vetenskaplig undersökning?
Under våren kommer vi att följa upp dessa frågor bland annat utifrån följande huvudteman:
• Bildpedagogikens och utvecklingspsykologins teoretiska grunder (Tarja)
• Nordisk översikt av bildpedagogiken (Bengt)
• Nationell översikt av bild i skolan och forskning (Tarja och Bengt)
• Bedömning av bildämnet (Tarja och Bengt)
• Yrkesrollen (Tarja)
Vissa av seminarierna kommer att vara examinerande. Särskilt viktiga är böckerna:
• Vygotskij, Lev: Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg (1930) 1995.
• Aulin-Gråhamn, Lena, Persson, Magnus & Thavenius, Jan: Skolan och den radikala estetiken. Lund 2004.
• Skolverket: Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. Hämtas från www,skolverket.se
• Skolverket: Att bedöma eller döma; Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm 2002.
Ha en trevlig julledighet!
Tarja (och Bengt)

Här kommer litteraturlistan:
LBD220, Bild och visuell kultur, 30 högskolepoäng


Obligatorisk litteratur
Aulin-Gråhamn, L. Persson, M. Thavenius, J. (2004): Skolan och den Radikala Estetiken. Lund: Studentlitteratur.

Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z. (2009) Det kreativa ögat; Perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur.

Freeland, Cynthia (2006): Konstteori; En introduktion. Raster förlag.

Skolverket (2002) Att bedöma eller döma; Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Liber. 169 s.

Skolverket (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. Hämtas från
www.skolverket.se

Skolverket (2000). Kursplan och betygskriterier för Bild. Hämtas från www.skolverket.se

Skrövset, Siv & Lund, Torbjörn (2000). Projektarbete i skolan. Lund: Studentlitteratur. 200 s.

Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 108 s.

Waern, Yvonne, Pettersson, Rune & Svensson, Gary (2004): Bild och föreställning; Om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.

www.skolverket.se/projektarbete

www.skolutveckling.multimedia.se

Referenslitteratur:

Abildtrup Johansen, Bodil mfl. (1997). Möjligheternas barn i möjligheternas skola. Stockholm: UR.

Andersson Brolin, Krister (2003). Projektarbete: Lärarboken. Lund: Studentlitteratur. 158 s.

Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur AB.

Granath, Gunilla (2008) Milda makter!; Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker. Göteborg Studies in

Educational Sciences 263. Diss. Göteborgs universitet. 207 s.

Haggren, Kristoffer, Larsson, Elge, Nordvall, Leo & Widing, Gabriel (2008): Deltagarkultur. Interacting Arts: Korpen. http:// interactingarts.org/

Hansson, Hasse & Karlsson, Sten-Gösta & Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur. 168 s.

Hjort, Madeleine & Unander-Scharin, Åsa & Wiklund, Christer & Åkman, Lennart (2002). KILSKRIFT: Om konstarter och matematik i lärandet. En antologi. Stockholm: Carlssons förlag. 175 s.

Häikiö, Tarja: Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Diss. Göteborgs universitet. Acta Universistatis Gothoburgensis. 2007. 368 s.

Kulturdepartementet. En strategi för kultur i skolan. Ds 1998:58. Stockholm: Kulturdepartementet.

Lind, Ulla & Åsén, Gunnar (1999). En annan skola: Elevers bilder av skolan som kunskapsrum och social arena. Stockholm: HLS förlag. 158 s.

Lindgren, Bengt (2005) Bild visualitet och vetande; Diskussion om bild som kunskapsfält inom utbildning. Diss. Acta Universitatis Gothoburgensis. Göteborgs Universitet. 180 s.

Lowden, Martina (2006): Allt. Stockholm: Modernista.

Löfstedt, Ulla (2004). Barns bildskapande. Jönköping University Press. 54 s.

Molander, Bengt (1996): Kunskap i handling. Göteborg: Daidalos.

Pettersson, Sten och Åsén, Gunnar (1989). Bildundervisningen och det pedagogiska rummet. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning. Institutionen för pedagogik. C:a 80 s.

Samtidskonst – för lärare och andra intresserade. (2005) Moderna museet/ Lärarförbundet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. (109 s)

Skolverket (1994) Bildning och kunskap; Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande skola för bildning (SOU 1992:94).
Stockholm: Liber. 85 s.

Sparrman, Anna (2006): Barns visuella kulturer; skolplancher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. 192 s.

Efter jul och nyår

Från årsskiftet heter vår utbildning bild och visuell kultur

Ni har möjlighet att söka handledning för ert grupparbete från torsdag 7/1-10 igen.


Den 11 och 12 januari kl 9-17ca är ni välkomna på bildlärarexamination (lau 370 och lau 690) på HDK.
Intressant och lärorikt då ni själva ska ta examen om några terminer.


God-Jul och Gott Nytt År!
från Lärarlaget

måndag 14 december 2009

web-påminnelse

Hej
Glöm inte att lägga upp bild från 'Förändring i det offentliga rummet' på HDK student-portfolio.

VIKTIGT.

söndag 13 december 2009

nya uppgifter till VFU

Hej alla,

Eftersom upplägget på examinationen för VFU kommer
att se lite annorlunda ut från VT-10 och för att vi behöver
ha in uppgifter på LLU:are (vfu-handledare), kommer vi
i morgon att behöva ha ett papper med uppgifter med följande;
*Ditt namn
*Uppgift om du går första eller andra inriktning
*Din handledares namn
*Handledarens mailadress
*Skolans namn (VFU-platsen)
*VFU-ledarens namn och telefonnummer
*VFU-samordnarens namn
Lägg dessa uppgifter i ett kuvert och lämna till lärare på morgonsamlingen.
Kan du inte närvara i morgon lägg kuvertet i Kattis fack under veckan. Facken finns utanför
vaktmästarna.
Uppgifterna är också viktiga för våra besök hos er i vår. Vi besöker bara dem vars uppgifter vi
fått denna vecka.
Observera att jag även vill ha uppgifter av dem som redan har mailat mig namn på LLU:are
Alltså SAMTLIGA ska lämna in dessa uppgifter.
//K