Byggarbetsplatsen
när bygget startade. Takstolar till presseningstältet och material till
formar. Grunden består av träreglar som fixerats i betong. Detta ger
ett tillräckligt stadigt underlag för formbygget. Stöttor till däcksformen
mäts in med ett avvägningsinstrument och fixeras i den fastgjutna trägrunden.
Alla däcksmallarna är på
plats och arbetet med att bygga däcksformen har påbörjats. Det är viktigt
att kolla så det inte finns några mallar som sticker upp eller ligger
för lågt. Då blir det en bula eller svacka i det färdiga däcket.
Däcksformen
är färdig. Här ska sedan nät och armering klamras fast.
Här läggs det första lagret
armeringsnät på plats. Däcksformen är behandlad med kallasfalt. Det syns
tydligt var alla däcksöppningar ska vara. Både nätet och senare även armeringsjärnen
fixeras fast i formen med klammer. Till detta används en luftdriven klammerpistol.
Armeringen av däcket närmar
sig fullbordan. På jämna avstånd byggs förstärkningsflänsar -däcksbalkar.
Däcksbalkarna består här av en konstruktion av armeringsjärn. De kläs
in med det finmaskiga armeringsnätet
Gjutning av
däcket. Betong med rätt konsistens och kvalitet trycks igenom armeringen.
För att betongen ska flyta ner mot formen och packa sig utan luftfickor
används en "vibb". När betongen utsätts för dess vibbrationer blir den
lättflytande och luften trycks ut.
Däcksgjutningen är nästan
klar. All betong är på plats. Nu ska det hela slätas till. När betongen
har "brunnit" en aning är det lätt att jämna till ytan med så kallad borstning.
Man blöter en borste med vatten och stryker över betongen. Känslan för
hur detta ska göras måste övas in. Tidsintervallet när betongen går att
borsta är relativt kort. Man får inte arbeta för mycket eller att tillföra
för mycket vatten. Då blir betongen åter lös och det är bara att vänta
tills den har "brunnit" till rätt konsistens igen.
Här står spantmallarna vid
byggplatsen. De ska ställas på plats på det nygjutna däcket och noggrant
mätas in i till sin rätta position.
Enkla brädor spikas fast
på spantmallarna. Det är inte så noga med passningen. Tvärtom är det bara
bra om det blir lite mellanrum. Men det är viktigt att kolla att brädor
"turar". Det vill säga att de löper jämt längs med fartyget och inte buktar
ut eller in vid något spant.
Här börjar
skrovformen bli klar. Snart är det dax att börja armera skrovet. Men
innan dess ska hela träformen kläs med en plastfolie som skydd och för
att hindra betongen från att rinna ner i alla glipor mellan brädorna.
De första tre
lagren armeringsnät är på plats och de tvärsgående armeringsjärnen håller
på att sättas fast.
Nu är även
de längsgående armeringsjärnen till största delen på plats. Sen återstår
de tre yttre lagren med nät innan skrovet är klart får gjutning.
Skrovet gjutes. Här håller
en murare på med det viktiga arbetet att jämna till betongen. Tekniken
som användes här heter "rivning". När betongen har fått exakt rätt konsistens
bearbetas den med en träskiva. Alla toppar "rivs" på det sättet av och
alla gropar blir synliga. Groparna fylls på med lite mer betong, varefter
man går över stället igen med rivbrädan. På detta sätt får man en jämn
och fin yta.