Om du klickar på en bild så blir den större.

Byggarbetsplatsen när bygget startade. Takstolar till presseningstältet och material till formar. Grunden består av träreglar som fixerats i betong. Detta ger ett tillräckligt stadigt underlag för formbygget. Stöttor till däcksformen mäts in med ett avvägningsinstrument och fixeras i den fastgjutna trägrunden.
Alla däcksmallarna är på plats och arbetet med att bygga däcksformen har påbörjats. Det är viktigt att kolla så det inte finns några mallar som sticker upp eller ligger för lågt. Då blir det en bula eller svacka i det färdiga däcket.
Däcksformen är färdig. Här ska sedan nät och armering klamras fast.
Här läggs det första lagret armeringsnät på plats. Däcksformen är behandlad med kallasfalt. Det syns tydligt var alla däcksöppningar ska vara. Både nätet och senare även armeringsjärnen fixeras fast i formen med klammer. Till detta används en luftdriven klammerpistol.
Armeringen av däcket närmar sig fullbordan. På jämna avstånd byggs förstärkningsflänsar -däcksbalkar. Däcksbalkarna består här av en konstruktion av armeringsjärn. De kläs in med det finmaskiga armeringsnätet
Gjutning av däcket. Betong med rätt konsistens och kvalitet trycks igenom armeringen. För att betongen ska flyta ner mot formen och packa sig utan luftfickor används en "vibb". När betongen utsätts för dess vibbrationer blir den lättflytande och luften trycks ut.
Däcksgjutningen är nästan klar. All betong är på plats. Nu ska det hela slätas till. När betongen har "brunnit" en aning är det lätt att jämna till ytan med så kallad borstning. Man blöter en borste med vatten och stryker över betongen. Känslan för hur detta ska göras måste övas in. Tidsintervallet när betongen går att borsta är relativt kort. Man får inte arbeta för mycket eller att tillföra för mycket vatten. Då blir betongen åter lös och det är bara att vänta tills den har "brunnit" till rätt konsistens igen.
Här står spantmallarna vid byggplatsen. De ska ställas på plats på det nygjutna däcket och noggrant mätas in i till sin rätta position.
Enkla brädor spikas fast på spantmallarna. Det är inte så noga med passningen. Tvärtom är det bara bra om det blir lite mellanrum. Men det är viktigt att kolla att brädor "turar". Det vill säga att de löper jämt längs med fartyget och inte buktar ut eller in vid något spant.
Här börjar skrovformen bli klar. Snart är det dax att börja armera skrovet. Men innan dess ska hela träformen kläs med en plastfolie som skydd och för att hindra betongen från att rinna ner i alla glipor mellan brädorna.
De första tre lagren armeringsnät är på plats och de tvärsgående armeringsjärnen håller på att sättas fast.
Nu är även de längsgående armeringsjärnen till största delen på plats. Sen återstår de tre yttre lagren med nät innan skrovet är klart får gjutning.
Skrovet gjutes. Här håller en murare på med det viktiga arbetet att jämna till betongen. Tekniken som användes här heter "rivning". När betongen har fått exakt rätt konsistens bearbetas den med en träskiva. Alla toppar "rivs" på det sättet av och alla gropar blir synliga. Groparna fylls på med lite mer betong, varefter man går över stället igen med rivbrädan. På detta sätt får man en jämn och fin yta.