Fråga Pastorn! Vad säger Bibeln? Om Gud, Jesus Kristus, hans liv och lära, kristen tro, frälsning, dop, bön, helande, nåd, synd, helgelse, andedop, nådegåvor, underverk, väckelse, olika församlingar, Guds rike, profetior, treenigheten, livet efter döden, himlen, änglar, m.m. Startsidan | Till alla frågorna | Sök på sajten |Skicka fråga 


 

HÄXOR, GUD OCH DJÄVULEN

Hej. Jag heter Wendy och går det första året på gymnasiet.
Jag skall nu skriva ett arbete om häxor, och tänkte därför fråga Er:
Hur förhåller sig häxorna, Gud och djävulen till varandra?
Har de något med varandra att göra?
Mycket tacksam för svar.  Med hälsning, Wendy

Startsidan

Fråga Pastorn
(alla frågor & svar)

Läs mer om häxor och häxjakt:
Länkar längst ned på sidan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



HISTORIK

Domstolarna reste mål på grundval av rykten och angivanden
När häxhysterin var som värst i Sverige verkar det som om i stort sett vem som helst kunde bli anklagad för att vara häxa och bli bränd på bål. Domstolarna kunde resa mål på grundval av rykten och angivanden. Vidskepelsen var vida utbredd. Barns fantasier togs på allvar och barn användes ofta som huvudvittnen.
De anklagade gjordes ansvariga för enskilda individers olycka och otur, och även för missväxt och andra problem som drabbade många. Ofta var det oenighet och tvister bybor emellan som gjorde att illvilliga anklagelser och skvaller tog fart.

Vem kallas häxa idag?
Nu för tiden träder gärna kvinnor (och även män) fram som kallar sig själva häxor. De vill ha uppmärksamhet. De vill ge häxor status och vill gärna bli kallade "goda" häxor. 

Det finns häxlekar som är mera av det oskyldiga slaget då barn klär ut sig osv.

Ungdomar kan tycka att häxkonster verkar spännande och tänker inte på att de leker med sådant som kan vara väldigt farligt.
Där häxintresset handlar om att fördjupa sig i och sätta tilltro till ockultism så varnar Bibeln för detta.

Häxkonst är en form av tro. Man ger sig hän åt impulser från den onda andevärlden. Bibeln kallar häxkonster, magi, ockultism, tron på talismaner osv. för bedrägeri, lögnsyner och villfarelse.

Gud som vet allt och ser in i framtiden förmedlar övernaturlig kunskap åt människor. När han gör det kommer Kristus i centrum. Gud får äran. De övernaturliga inslagen i kristendomen gör alltså att människan får lättare att tro på Jesus under livets alla förhållanden.

Med häxkonster och ockultism är det precis motsatsen - människan hindras från att kunna tro på Jesus.

Bibeln ger svar
Bibelns budskap är ett glädjebudskap till alla människor. Varför syssla med sådant som orsakar förvirring och mörker - döda avgudar av trä, sten, metall, kristaller, avgudar som inte kan tala? När man i stället kan gå till den levande Guden och få vägledning och hjälp på livets alla områden.

Om vilsenheten som följer av sysslandet med häxkonster och tomma avgudar finns det mycket att läsa om i Bibeln. 

Mvh Veli Sergei.

Ett axplock bibelverser:

Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. 5 Mos. 18:9-11

Vik inte av för att följa tomma avgudar, som varken kan hjälpa eller befria, för de är bara tomhet. 
1 Sam. 12:2

Men husgudarna talar svek, spåmännen skådar lögn, bedrägliga drömmar talar de, tomhet är deras tröst. Därför drar folket bort likt en fårhjord. De lider nöd, ty de har ingen herde. Sak. 10:2

När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Skall inte ett folk fråga sin Gud? Skall man fråga de döda till råds för de levande? Jes. 8:19

Hednafolkens avgudar är silver och guld, verk av människohänder.
De har mun men talar inte, ögon men ser inte, de har öron men hör inte, ingen andedräkt finns i deras mun.
De som har gjort dem kommer att likna dem, ja, alla som förtröstar på dem. Ps. 135:15

Folkens alla gudar är avgudar, men H
ERREN har gjort himlen.
Majestät och härlighet är inför hans ansikte, makt och glans i hans helgedom. Ps. 96:4-6

 

Är nära döden upplevelser verkliga eller är de bara en dröm eller liknande??

Upp igen       <Föregående fråga

<Tillbaka till alla frågorna 

 

 

 

 

 

Startsida | Född på nytt? | Vägen till Gud - kan Du den? | Om Brobyggarna | Biblar till Sovjet under järnridån | Djurvän? Läs om ett oväntat besök! | Vittnesbörd om helande ljud och text | Predikningar av Veli Sergei ljud och text |
Frågor och svar om kristen tro - Fråga Pastorn | Webbkarta | Sök | Surftips | Artiklar | Tankekorn | Länkar
Sänd gärna tips eller kommentarer till webbplatsen! © 1998-2017 BROBYGGARNA KRISTEN FÖRSAMLING    
E-post info@brobyggarna.org      Postadress Box 190 42, 400 12 Göteborg        
Vill du stödja vår verksamhet? Välkommen att använda vårt plusgirokonto: 98 90 50 - 0