Glömt?
Ej registrerad? - Att registrera sig är helt gratis och tar mindre än en minut | Registrera mig
Forum : Nordslingan : Bankörning : Varför Megane RS Cup är en vinnare!
Inlägg och svar (417) Svara
Sida 1 av 42 Nästa sida
Göte Sjögren Göte Sjögren | 2010-12-15 23:36
Renault Megane RS CUP / FORD RS

Hockenheim 1.16,6 min / 1.16,8 min
Slalom (18m) 69,5 km/h / 66,4 km/h
0-100 km / t (acceleration test) 6.2s / 6,1 s
200-0 km / t (broms-testning, varmt) 35,2 m / 36,4 m
Power Vikt 5,6 kg/hk / 4,9 kg/hk

sport auto-utvärdering (subjektiv)
Fun 9 / 8
Praktiska lösningar 7 / 7


RS CUP / VW SIROCCO

Kort spår Hockenheim 1.16,6 min / 1.16,3 min
Slalom (18m) 69,5 km/h / 67,6 km/h
0-100 km / t (acceleration test) 6.2s / 6,3 s
200-0 km / t (broms-testning, varmt) 35,2 m / 35,8 m
Power Vikt 5,6 kg/hk / 5,3 kg/hk

sport auto-utvärdering (subjektiv)
Fun 9 / 8
Praktiska lösningar 7 / 7

RS CUP / SEAT LEONE CUPRA R

Kort spår Hockenheim 1.16,6 min / 1.17 min
Slalom (18m) 69,5 km/h / 68,2 km/h
0-100 km / t (acceleration test) 6.2s / 6,2 s
200-0 km / t (broms-testning, varmt) 35,2 m / 35,8 m
Power Vikt 5,6 kg/hk / 5,4 kg/hk

sport auto-utvärdering (subjektiv)
Fun 9 / 7
Praktiska lösningar 7 / 8

Nya Golf R (awd) tar jag inte ens med i jämförelsen då den åker runt samma bana på hela 1.17.9. Detsamma gäller Mazda 3 MPS som åker 1.18. De får riktigt dålig kritik av SA gällande hur de går (kör) på bana.

Slutligen vad som gör Megane RS CUP till en i mina ögon stor vinnare, den är klart billigast av alla, den har med god marginal minst uppmätt effekt av alla(252hk) .........men den är snabbast runt banan!! Förutom VW Sirocco (framdriven) som slår den med 3 tiondelar, RS CUP samt VW sirocco väger lika mycket dock har sirocco mer effekt. En annan aspekt, enda bilen som har en mekanisk diff är Megane RS CUP, de andra är elektroniska. Men det absolut viktigaste i min bok gäller ESP, enda bilen det är 100% ur- kopplingsbart är på Megane RS CUP. Inte ens Ford Focus RS är ur-kopplingsbart till 100%. Kommer man över 45 grader driftvinkel i FOCUS RS griper ESP in igen.

Kommentarer av SA gällande Renault Megane RS.... sensationell direkt turn-in, perfekt dragning, och lika greppiga som stabil Brembo bromsar med ventilerade och - i fråga om Cup paket - fullt slitsade skivor i Mégane Renault. RS CUP,... ingen annan framdriven bil har körts snabbare genom SAs 18m slalom..någonsin!! Slutligen utser SA Renault megane RS CUP till totalvinnare, utan tvekan. Dock poängterar de att den inte vinner poängmässigt enligt deras poänglista, p g a att den har så lite effekt får den inte hög score gällande effekt delen vilket givetvis drar ner total poängen, annars hade den även vunnit poängmässigt. För den låg trots detta endast 1 poäng under vinnaren poängmässigt. (ex ford rs får 7 poäng gällande effekt delen p g a den ger 4,9kg/hk vs RS CUP 5,6kg/hk vilket endast ger 5 poäng till RS CUP. Eftersom Renault RS CUP har minst effekt av alla här jämförda dras poängen ner. Nåväl poäng är i detta hänseende lika ointressant som det är under Scuderia Hanseat kurserna:-) Effekt är som sagt inte allt, RS CUPs total presentation talar ett tydligt språk, franska är inte så illa ändå!:-) Kanske kan denna info kan ge denna i Sverige lågt stående fransosen lite heder tillbaka,(för ute i stora världen är den inget annat än en vinnare) vilket den verkligen förtjänar!:-) Dessutom ger Sport Auto givetvis topp poäng endast till Megane RS CUP... vad gäller fun factor.. rent subjektivt får den högst av alla här jämförda. Nåväl poäng och subjektiva bedömningar...:-)
Anmäl
Kalle Wessel Kalle Wessel | 2010-12-16 10:40
Som redan frälst kan jag bar instämma ! Det som är extra kul är vilken tankeställare bilen ger till ägare av betydligt dyrare bilar nere på ringen....
Anmäl
Janne Janne | 2010-12-16 11:36
Benägen att hålla med. RS Cup har en outstanding spec (framför allt med avseende på vikten).
Hade det inte varit för framhjulsdriften (kanske man kan leva med, på sommaren i alla fall) och famlijesituationen med barnvagnar och dylikt (måste funka), hade nog den varit en värdig ersättare till vår E46:a.

Väntar nog till 1M släpps med DKG, och förhoppninsvis strippad från allt tungt krimskrams.

Sen tror jag faktiskt du har fel om Fokus som väl har mekanisk diff. Däremot väger den som M3, har den frontyta som en ladugårdsvägg och är lika hög som en V70....
Anmäl
Charlie Strömnes Charlie Strömnes | 2010-12-16 11:42
Haha, jag ser att du underbygger ditt val! Grattis, det ser riktigt bra ut!
Anmäl
Göte Sjögren Göte Sjögren | 2010-12-16 11:45
Janne du har säker helt rätt gällande diffen på Ford RS, jag var i mina tankar mest inne på VW koncernens bilar samt Mazdan då jag skrev detta, de har EJ mekanisk diff.
Anmäl
Kalle Wessel Kalle Wessel | 2010-12-16 12:46
1 M ser ju intressant ut men minst 200.000 dyrare ok 90 hk mer men minst 200 kilo tyngre... Och om nu ryktena stämmer att SA verkligen kört Megane cup runt ringen på 8.12 så känns valet fortfarande enkelt trots framhjulsdrift.
Vilket faktiskt är riktigt bra runt ringen särskilt när det är blött....
Anmäl
Göte Sjögren Göte Sjögren | 2010-12-16 12:51
Charlie tack, ja känner mig som värsta undersökande journalisten:-) Faktum är att jag i alla lägen går på egen upplevd känsla och lägger ingen egentlig vikt vid vad som skrivs av div bil journalister, man vill ju prova själv vad man upplever. Förvisso håller jag SA högst gällande bil tester såklart! RS CUP tilltalade mig ju redan då jag körde den på bana tidigt i somras, så bestämde mig redan där egentligen. Givetvis är det extra kul att SA håller Megane RS CUP så högt som de gör!! Lite besviken på mig själv att jag inte provkörde Ford RS, men det hade att göra med att den väger hela ca, 80kg mer än RS CUP på samma våg hos SA. Oavsett det så är den säkert rolig rent subjektivt kan jag tänka mig.

Man ser Ford RS väldigt ofta på Nür, det är ett bra betyg:-) Raeder Motorsport har visst låtit HvS och SA köra en Raeder Motorsport (360hk, chassi/bromsar etc,etc) Ford RS i supertestet, den gick grymt fort...kommer i print snart. Nåväl detta kostar en god del såklart, och bara för att HvS tillgodogör sig ex antal sek på en helt fri Nordslinga är det ju som bekant inte detsamma som att alla andra gör det, särskilt inte under TF. Tills idag vet jag då ingen average Joe (förare som frekventerar nür ofta på TF/TRACKDAY med bilen) som kört snabbare än HvS gjort med den samma originalbilen:-) oavsett att average joe lagt ner 200.000+ kr i trimm/tuning osv (oavsett bilmärke.)

En tanke värd att ägna några sekunder i vart fall...
Detta ovan var endast en allmän parentes och inte riktat till någon. Bästa att vara tydlig så inte hela havet börjar storma.

God Jul, alla som längtar till Nür:-)





Anmäl
Göte Sjögren Göte Sjögren | 2010-12-16 13:19
Kalle Wessel: 1 M ser ju intressant ut men minst 200.000 dyrare ok 90 hk mer men minst 200 kilo tyngre... Och om nu ryktena stämmer att SA verkligen kört Megane cup runt ringen på 8.12 så känns valet fortfarande enkelt trots framhjulsdrift.
Vilket faktiskt är riktigt bra runt ringen särskilt när det är blött....
Ja, valet var lätt även för mig, oavsett tider för RS CUP på NÜR. Men låt säga att en original RS CUP trots allt med största sannolikhet går minst lika fort som en original Ford RS, nämligen 8.26min vilket Forden körts på med gatdäck fullt SA varv. Ja det är givet redan där fort för en RS CUP med 252hk. Ryktet gör gällande att RS CUP gick på 8.24 min på gatdäck, alltså marginellt snabbare än Ford RS. Vilket jag finner mycket troligt. När det kommer till r-däck, ja då kom Ford RS in på 8.25, endast 1 sek snabbare vs gat ditto. Märkligt kan tyckas, men det är ju inget ultimat facit, men så blev det då, alltså så står det i böckerna hos SA:-)

Ryktet gör gällande att RS CUP kom in på 8.12 med r-däck, alltså hela 12 sek snabbare än med gat-däck, ja så kanske det var, kanske inte?! Ofta ligger vinsten med r-däck över gatdäck från ca 5-10 sek på ringen oberoende av bil. Men jag gissar på att RS CUP kommer in snabbare än Forden både på r-däck samt gat-däck även på nür. Oavsett tiden för RS CUP på NÜR, så är det mycket bang for the buck tycker jag, bara sett till hur den går på lilla Honken. Betänk att CSL på CUP däck gick 1.13,5 på honken vs lilla fransosen på gatdäck 1.16,6.

Nåväl om vi räknar om RS CUP ryktet till BTG tider så vi har lite mål. 8.24 på gatdäck fullt SA varv för RS CUP blir 8min BTG. 8.12 på r-däck fullt SA varv blir 7.48min BTG. Sett till att en RS CUP gör sträckan GANTRY-BRO på 30sek samt gör ca, 200meter uppför på T13 på 6sek.

Ska bli kul att se vart allt landar, bara man själv inte landar i armcro så är allt glada dagar:-)
Anmäl
Göte Sjögren Göte Sjögren | 2010-12-16 22:04
I nästa nr av SA kommer Raeder Motorsports trimmade Ford Focus RS vara med. Jag gissar att de körde den på 7.58 fullt SA varv:-) Original bilen körde de på 8.26. Alla modifieringar kommer stå med samt pris.
Anmäl
Kalle Wessel Kalle Wessel | 2010-12-17 01:51
Jag har sett den Bilen och den är allt annat än original... Men snyggt gjort och bevisligen riktigt snabb!
Anmäl
Sida 1 av 42 Nästa sida
Svara
Du måste vara inloggad för att svara | Logga in eller registrera dig

Annonser Annonsera