Kurser & Utbildningar

Företagsanpassade utbildningar och öppna kurser:

SDI, 1-2 dagar
Strength Deployment Inventory/Styrka Strategisk användning Kartläggning


Personlig utveckling/grupputveckling
"Kvaliteten i en organisation är beroende av kvaliteten i dess relationer"

  • Ökar förståelsen av oss själva och andra genom att se motiven bakom våra beteenden när vi mår bra respektive är i konflikt.
  • Förväntningar kring roller och relationer
  • Feedback på personliga och överdrivna styrkor i dina relationer


Medarbetarskap, 3 dagar
Att förstå andra handlar om att först förstå sig själv. Kursdagarna ger självkännedom och personlig utveckling samt goda förutsättningar att utveckla relationen med andra, såväl kunder som kolleger.
Vi tar upp verktyg, modeller och praktiska övningar och utbildningen kan med fördel genomföras i befintliga arbetsgrupper.

  • Dag 1: 

Personlig utveckling
- Självbild och självinsikt
- Personliga styrkor
- Konflikthantering

  • Dag 2: 
Kommunikation
- Samtalskonst
- Att lyssna
- Retorik
- Feedback

  • Dag 3: 

Grupputveckling
- Hur grupper utvecklas
- Att skapa effektiva team
- Värderingar
- Förändringsprocesser



Fortbildning i konflikthantering, 3 dagar
med Thomas Jordan, forskare och lärare vid Göteborgs universitet

Thomas Jordan varvar teori med övningar och samtal. Kursinnehållet bygger dels på Thomas Jordan´s forskning om arbetsplatskonflikter och samarbetskulturer, dels på hans erfarenheter från över 10 års arbete med universitetskurser i konfliktlösning upp till 80-poängsnivån vid Göteborgs universitet.

  • Dag 1:           Konfliktkunskap

    Användbara begrepp och modeller för att synliggöra och förstå samarbetsproblem, kommunikationssvårigheter, meningsskiljaktigheter och konflikter. Under dagen varvas föreläsningar med bikupesamtal och gemensamma reflektioner.

  • Dag 2:          Ledarskap och kommunikation i konflikter

    Konfliktdiagnos av en av deltagarnas egna konfliktfall. Strategier som finns för att bearbeta, hantera och kanske lösa konflikter. Dialog, problemlösande förhandling och skonsam överkörning.

  • Dag 3:          Förebygga: att bygga robusta samarbetskulturer

    Arbetet med att skapa robusta samarbetskulturer, både vad gäller ledarens arbete med sin egen arbetsgrupp och organisationens arbete med resurser, procedurer, policy och rutiner. Flera lättanvända redskap introduceras som deltagarna kan använda i olika sammanhang för att utveckla arbetsplatskultur och främjande strukturer.



Fortsättningskurs i konflikthantering, 2 dagar
med Thomas Jordan, forskare och lärare vid Göteborgs universitet

  • Dag 1:           Tekniker för problemlösande kommunikation i konfliktsituationer

    Dagen ägnas åt att introducera och öva två av de mest beprövade ansatserna för problemlösande kommunikation i konflikter: dialog enligt NVC/ickevåldskommunikation och intressebaserade förhandlingar enligt Harvardmetoden. NVC och intressebaserade förhandlingar utgör en kraftfull verktygslåda för att öppna upp låsningar och vända känsloladdade situationer till problemlösande samtal. Kortare föreläsningar varvas med praktik, där vi provar på olika format för övning. Vi laborerar gemensamt med ett konfliktscenario med hjälp av forumspelsmetoden.

  • Dag 2:           Medvetenhet och omedvetenhet i konflikter

    Det finns stora individuella skillnader i hur vi varseblir, tolkar och hanterar meningsskiljaktigheter och mellanmänskliga irritationer. Under denna kursdag ser vi närmare på "individnivån," bl.a. med hjälp av forskningsresultat från ett omfattande forskningsprojekt om medvetenhet och omedvetenhet i arbetsplatskonflikter. "Medvetenhetskompassen", ett enkelt men kraftfullt redskap för att reflektera över egen och andras grader av medvetenhet i fyra riktningar introduceras och illustreras. Vi går närmare in på de konsekvenser som olika grader av komplexitetsmedvetenhet och perspektivmedvetenhet har för hur människor hanterar konflikter, förändringar, medarbetarskap och ledarskap.


Utveckla andra med ett coachande ledarskap, 2 dagar

Utbildningen vänder sig till dig som har ett personal- eller ledaransvar eller på annat sätt vill bidra till andra människors utveckling och genomförs av Marianne Sennehed Petersson och Bodil Ståhl som bägge arbetar med individers och gruppers utveckling.
Marianne är utbildad coach hos Coach2coach. Läs mer på www.agensus.se
Bodil är utbildad coach hos Leapfrog AB. Läs mer på www.haronu.nu

En av chefens/ledarens uppgifter är att bidra till andras utveckling. Ett coachande ledarskap är ett kraftfullt sätt att lyfta fram andras resurser, kompetenser och engagemang. Utbildningen ger teori och praktik för grundläggande coachfärdigheter.

Målet med utbildningen är att deltagarna ska:

  • veta vad ett coachande förhållningssätt innebär och när det passar bäst
  • känna till och ha provat användbara verktyg som bidrar till andras utveckling
  • formulera hur ett coachande förhållningssätt kan användas i den egna vardagen



Coachande ledarskap– fortsättningsdag med fördjupning och träning, 1 dag

Flera som deltagit på våra grundkurser har efterfrågat en uppföljningsdag.
Under dagen tränar vi på den coachmodell som presenterades på grundkursen och du får dessutom fler användbara metoder för ett coachande förhållningssätt.
Vi tar särskilt upp hur man på ett bra sätt kan ge återkoppling och ställa utmanande frågor. Det blir också tid för erfarenhetsutbyte och reflektion. På samma sätt som vid grundkursen blandar vi teori och praktik.

 

 
  © Agensus AB - www.agensus.se - Tel: 0705-55 37 70, E-post: marianne@agensus.se