Välkommen till Anten – Gräfsnäs Järnväg
Att göra en lustresa med tåg på Anten – Gräfsnäs Järnväg (AGJ) är något som hör sommaren till. Gräfsnäs slottspark är sedan länge ett populärt utflyktsmål och den gamla traditionen med tågresor dit hålls fortfarande vid liv, tack vare ideellt arbetande medlemmar i AGJ.
Anten – Gräfsnäs Järnväg – AGJ – är ett 12 km långt och 891 mm brett levande museum som drivs av en ideell förening. Detta har vi gjort i över 50 år. För tidtabeller och prisuppgifter klickar Du på fliken ”Res med AGJ” .
Vill Du också hjälpa till att hålla järnvägen levande? I så fall skall Du läsa mer under fliken ”Bli medlem” här på hemsidan. Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till i vår verksamhet med att bevara kommunikationshistoria.
Våra populära böcker finns nu att köpa i webshopen. Böckerna är skrivna av medlemmar i föreningen och handlar om den smalspåriga järnvägen.
Om du vill stödja föreningen i allmänhet så finns det möjlighet att göra detta via Swish där du kan skänka valfritt gåvobelopp till vårt gåvokonto 123 069 2665. Vi tackar på förhand!!
Aktuell trafikinformation
Här informerar vi om trafikförändringar som kan påverka våra resenärer.
Trafikdagar 2024.
Gruppresedag | 28 maj | |
Tisdag, onsdag, torsdag: | 9 juli – 25 juli | |
Lördagar: | 29 juni – 17 augusti | |
Söndagar: | 2 juni – 18 augusti | |
Museibanans Dagar | 24 & 25 augusti | |
Riddarhelgen | 29 & 30 juni |
Biljettpriser 2024
Resenär | Enkel resa | Tur och Retur |
---|---|---|
Barn (0-2 år) | gratis | gratis |
Barn (3 – 15 år) | 60 kr | 90 kr |
Vuxna | 120 kr | 160 kr |
Minigrupp (2 vuxna och 2 barn) | – | 410 kr |
Endagsbiljett (res hur mycket du vill under en dag): | – | – |
* Barn (3 – 15 år) – 200 kr | ||
* Vuxna – 350 kr |
I Anten kan du betala med kontanter eller med betal- & kreditkort. I Gräfsnäs kan du betala för biljettköpet i kontanter eller via Swish. Du kan inte betala med betal- eller kreditkort i Gräfsnäs.
Går det att förköpa biljetter?
Nej, det går inte att boka eller förköpa biljetter till våra ordinarie tågresor. Biljetter köps på plats i stationshuset, genom biljettluckan. Biljetter säljs både i Anten och i Gräfsnäs.
Vi föreslår att du kommer ca 30-40 minuter innan avgång, för att dels köpa biljett, men också för att hitta en lämplig plats i tåget. Det är så att alla våra vagnar är lite olika. Så det kan ”löna” sig att kolla in i mer än en vagn.
Sedan kan det vara skönt att vara lite ledig och ”ta-det-lugnt” innan tåget avgår och insupa den smalspåriga järnvägsmiljön.
Kanske du även hinner köpa en kopp kaffe eller en glass i vårt café, som ligger i stationsträdgården i Anten.
Vad går biljettintäkterna till ?
Anten-Gräfsnäs Järnväg drivs av den ideella Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg. Verksamheten är inte vinstdriven och alla som arbetar på järnvägen gör det helt utan ekonomisk ersättning. Att driva en järnväg är kostsamt och de intäkter vi får in går bland annat till bränslen, underhåll av lok och vagnar, renovering av nya lok och vagnar, underhåll av bana och signaler och fastighetsskötsel. Biljettintäkterna vi får in ser till att Anten-Gräfsnäs Järnväg kan fortleva och utvecklas.
På gång inom verksamheten!
Medlemskap i föreningen för år 2024 kan nu betalas till BG 5056-1935.
Medlemskap i föreningen berättigar till fria resor på museijärnvägen och du får vår tidskrift Jernvägsnytt som utkommer med fyra nummer per år. För dig som är intresserad finns också möjlighet att delta aktivt i vår verksamhet.
Läs mer om avgifter m.m. under fliken ”Medlem” ovan.
Grundutbildning i SäO
Grundutbildningskurs i SäO planeras hållas helgerna 16-17/3, 13-14/4 och11-12/5. Kurserna sker i ”Paradiset” klockan 09.30 -16.00. Anmälan till thomas5223(at)hotmail.com (sakerhetschefen sänder inte alltid vidare till Hotmail), eller Staffan.huss(at)telia.com. Frågor ställs till Thomas Blidér eller Staffan Huss.
OBS! 3-års fortbildning OBS!
Under pandemin har vi kunnat hålla vår 3-års fortbildning på distans genom att vi skickat ut handlingar. Nu håller inte detta förfarande längre utan fortbildningen skall ske på plats i Anten för all säkerhetsutbildad personal. Vi kommer därför i år att hålla denna fortbildning vid två tillfällen under våren. Man skall vara närvarande vid ett av tillfällena. Följande dagar är aktuella – lördgaarna den 6 april eller 27 april. Ingen föramälan då närvaron är obligatorisk. Fortbildningen sker i ”Paradiset” klockan 10.00 . 13.00.
Tågklarerarutbildning
En tågklarerarutbildningskurs planeras hållas helgerna 4 – 5/5 samt 1 – 2/6 klockan 09.30 – 16.30. Kurserna sker i ”Paradiset” klockan 09.30 – 16.00. Anmälan till thomas5223(at)hotmail.com (sakerhetschefen sänder inte alltid vidare till Hotmail), eller Staffan.huss(at)telia.com. Frågor ställs till Thomas Blidér eller Staffan Huss.
Verkstad
BLJ 6
Loket befinner sig i verkstaden för slutarbetena på cylinderpartierna. Parallellt med detta har nya överhettare till loket tillverkats och har nu monterats i loket. Projektet med cylindrarna stöds av Riksantikvarieämbetet (RAÄ).
Böksholm
från Klippans Pappersbruk befinner sig även den i verkstaden. Lokets kylpaket som varit på en extern verkstad för renovering är återmonterat på loket. Nu koncentreras arbetena på plåtarbeten på hytt och bakdel på loket. Vissa partier är vårt rostangripna. Motorn urlyft för översyn. Ansvarig för detta projekt är Henrik Olsson.
AGJ Co 28
Vagnen som är funktionshindersanpassad är i verkstaden för fönsterbyte. Alla 33 fönster skall bytas. Fönsterbytet stöds av Kungafonden. I samband med detta planeras att måla om vagnen utvändigt.
VGJ Gf 1084 (Pellerin)
Vagnen väntar på en plats i verkstaden och arbetet med denna skall återupptas. Vagnen är helt ”avklädd” och vagnens stomme skall nu rengöras innan denna kan målas och monteringen av ny panel kan ske. Vi har dock redan gjort panelbyte på dörrarna och dessa har målats och den nygammal texten ”Mjölkvagn för Pellerin” är applicerad.
Hjulsvarv
Arbetet med hjulsvarven är nu i stort klart. Det som återstår är att montera en del skydd över remmar och kugghjul. Golvet i rummet där svarven står är målat och ett innanfönster är monterat i fönstret i rummet.
Bana
Spåret genom tunneln är ihopknutet med befintligt spår på Sjövikssidan. Röjning av det igenväxta spåret på sydsidan pågår. Vi väntar nu på att vår entreprenör Svevia skall göra de sista arbetena med taket i tunneln så vi kan anse arbetet i tunneln avslutat. För att möjliggöra detta och för att kunna föra ned arbetsmaskiner har banvallen ned till tunneln förstärkts med extra makadam. Även signalarbeten pågår på sträckan och en del nya kablar har grävts ned.
Slipersvagnarna
En slipersleverans har nu skett som lastats på våra öppna O-vagnar (fd NKlJ). Dessa sliprar skulle ha kommit V47 men blev försenade.
Fastigheter
Driftlokstallet i Anten
Alingsås Kommun och Sparbanksstiftelsen stöder oss ekonomiskt för anläggande av ett betonggolv samt en isolering av driftlokstallet. Just nu arbetar en konsult med att beräkna så att det blivande betonggolvet skall hålla för att kunna lyfta lok inne i stallet för ev. service. En arbetsgrupp har tillsatts för att i första hand ta fram underlag för upphandling av betonggolvet.
En utbytesport är i slutfasen av tillverkningen och avses nyttjas under tiden de befintliga portarna renoveras.
Teknikhuset renoveras
Arbetet med vårt blivande teknikhus fortgår. Huset kom på plats i våras.
Arelid och Kvarnabo
Arbetet med renoveringen av hållplatskuren i Arelid och banboden i Kvarnabo är avslutade. Arbetena har slutredovisats gentemot bidragsgivaren Länsstyrelsen. Målningsarbetena har dock utförts av föreningens medlemmar.
Stationshuset i Anten
En omfattande renovering har påbörjats av stationshuset i Anten. Renoveringen stöds av Vitterhetsakademien.
Hjälp till med det praktiska arbetet vid järnvägen!
Vet du om att du kan deltaga aktivt i det praktiska arbetet vid järnvägen. Få fritidssysselsättningar ger möjlighet till ett så varierat och utvecklande arbete. Tycker du att du saknar förkunskaper är det inget hinder, vi hjälper dig allt eftersom.
Arbetet vid museibanan pågår året runt. Om du inte tidigare varit med i vår verksamhet, men är intresserad av järnvägar och att bevara kulturhistoria, får du hemskt gärna komma till oss och prova på. Arbete pågår såväl i vår verkstad, på fastighetssidan, på banan som på andra ställen längs banan. Kom och besök oss och prova på att bli en i vår aktiva skara!
Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till och vi träffas i Anten varje helg (och ibland även vardagar). Vill du hjälpa till så skicka oss ett mail på bokgren(at)telia.com. (at) = @. Du kan även kontakta styrelsen eller avdelningscheferna.
Trafiken
I trafiken behövs bl.a. förare, tågklarerare, kafépersonal liksom servicepersonal för fordonsservice. För arbeten i säkerhetsfunktioner som förare och tågklarerare krävs utbildning. Vi bedriver egen utbildning som ger alla förekommande behörigheter hos oss. För utbildning krävs att du varit med i föreningen en tid så att du är förtrogen med organisation och arbetssätt. För all säkerhetstjänst krävs läkarkontroll vilken betalas av föreningen. För dig som är intresserad av att delta i trafikverksamheten är det mest vanliga och lämpliga sättet att komma in i arbetet att börja som konduktör efter en kortare introduktion och övning med någon erfaren tågbefälhavare. Som konduktör lär du dig banan och får erfarenheter som är viktiga för fortsatt utbildning.
Verkstad
För underhåll och renovering av våra fordon behövs mekaniker men även personer som är duktiga på att snickra, måla eller helt enkelt bistå i arbetet. Alla fordonsarbeten leds av en arbetsledare eller projektansvarig som ansvarar för och kontrollerar arbetet. I alla projekt finns många delar som man kan hjälpa till även om man saknar tidigare erfarenhet. Fordonsarbeten sker i verkstaden i Anten. I verkstaden underhålls ångloken diesellok, rälsbussar och vagnar.
Infrastruktur
För underhåll av den närmare 12 kilometer långa banan krävs kontinuerligt underhåll av spår och signalanläggningar. Vi ansvarar själva för banunderhållet och utför även det praktiska arbetet. Den vanligaste uppgiften är underhåll av spåret i form av slipersbyte, justering av spårläget samt röjning av sly för sikt och framkomlighet. För alla arbeten i spåret finns en ansvarig arbetsledare som även genomför en kontroll av att spåret är säkert och farbart efter det att arbetet avslutats. Arbetet på banan kan ibland vara fysiskt och passar dig som gillar att vara utomhus och röra på kroppen. Utmed järnvägen finns ett flertal signalanläggningar som kräver kontinuerligt underhåll. Signalanläggningarna består bland annat av ställverk vid stationerna och vägskydd för biltrafiken vid plankorsningar. Arbete med signalanläggningar passar dig som är tekniskt intresserad och gillar elteknik.
Fastigheter
Utmed järnvägen finns ett stort antal byggnader och trädgårdar. Byggnaderna med miljöer är en viktig del av upplevelsen av järnvägen och kräver kontinuerligt underhåll. Arbetena består i allt från trädgårdsskötsel till större renoveringsarbeten som omläggning av tak och fasadrenoveringar.
Boende
För dig som bor en bit ifrån järnvägen erbjuder vi föreningslokaler med goda möjligheter till övernattning. I Anten disponerar föreningen ett personalhus med flera övernattningsrum, kök och gemensamhetslokaler. I verkstaden finns omklädningsrum, duschar och tvättmaskin.
Välkommen att höra av dej om Du ä intresserad!
I samarbete med: