Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 4 februari 2013

Analys: Millicom

Jag har köpt en aktiepost i Millicom till en kurs på 585 kr och den här analysen bör ses som ett komplement till den jämförelse jag gjorde förra veckan mellan svenska telekombolag (här).

Millicom Q3 2011-Q3 2012

Precis som utlovat av ledningen så har Millicom växt med ca 10 % räknat i lokala valutor. Valutasvängningar har däremot inneburit att intäkterna i dollar endast ökat med 4,2 % då man jämför Q3 2011 och 2012. Precis som i västvärlden har tillväxttakten för kommunikation (SMS+röstsamtal) stannat av medan övriga intäktstyper ökar.


Q3-2012 LC Growth
Communication 816 1,60%
Data service 172 36,70%
Entertainment 92 9,90%
Solutions  38 39,70%
MFS 11 317%
Other (roaming, online services) 70 11%
Totalt 1199

Tillväxtpotential

Hög tillväxt inom specifika segment är oerhört intressant för långsiktiga investerare då det växande segmentet utgör en allt större andel av tillväxten för varje år som den segmentspecifika tillväxten fortgår. De affärsområden som växer snabbast för Millicom är data service (2G och 3G uppkopplingar för data), solutions (telefonsamtal på kredit och annat) samt MFS (penningtransaktioner och betalning).

Eftersom Millicom lanserar sina produkter i olika länder vid olika tidpunkter så är det möjligt att få en fingervisning om hur stor potential olika produkter kan tänkas ha genom att jämföra mer mogna marknader med genomsnittet.


Genomsnittlig
marknadspenetration
Högsta marknadspenetration
SMS 53,4% 79,7%
Data service 12,7% 31,2%
Entertainment 22,4% 36%
Solutions  37,2% 55,00%
MFS 11,2% 33,8%

Särskilt för penningtransaktioner (MFS) tror jag att Millicoms intäkter kan stiga långt över vad potentialen i de bästa områdena antyder. Att överföra pengar mellan länder är långt ifrån trivialt och för många migranter kan överföring via mobilen vara en utmärkt ersättare för postväxlar, brev och banköverföringar.

Det här är dock svårt att bedöma och jag har därför istället satt samman ett räkneexempel där marginalerna är konstanta, tillväxten är densamma som mellan Q3 2011 och 2012 samt att tillväxten upphör då den genomsnittliga marknadspenetrationen når den nivå som i dagsläget finns på den den marknad där tjänsten nått högst penetration.



Q3-2012 Q3-2013 Q3-2014 Q3-2015 Q3-2016
Communication 816 829.056 842.3209 855.798 869.4908
Data service 172 235.124 321.4145 439.3736 487.6
Entertainment 92 101.108 111.1177 122.1183 134.2081
Solutions  38 53.086 56.2 56.2 56.2
MFS 11 33.2 33.2 33.2 33.2
Other (roaming, Online services) 70 77.7 86.247 95.73417 106.2649
Totalt 1199 1329.274 1450.5 1602.424 1686.964
Growth %
10.9% 9.1% 10.5% 5.3%

Det finns med andra ord ett stor utrymme för fortsatt tillväxt inom befintliga affärsområden vilket kan driva intäktsökningarna även med ett stagnerat kommunikationssegment. Därutöver tror jag att både datatjänster och penningtransaktioner kan få sig ett uppsving 2013 då billiga smart phones och ökat förtroende bör driva intäkterna i högre hastighet än tidigare. På längre sikt (bortom 2015) tror jag även att förvärven av internetbutiker och andra tjänster kan generera signifikanta intäkter.

Millicoms nuvarande ställning

Millicoms presentation från Q3 ger även en bättre bild över hur stora marknadsandelar Millicom har samt hur stor andel av befolkningen som äger ett mobilabonnemang (siffror över 100 % innebär att snitter är högre än ett abonnemang per person) och jag kompletterar därför den tidigare jämförelsen med dessa.




Marknadandel Position Marknadspenetration
El Salvador 41,6% 1/5 116,5%
Guatemala 53,9% 1/3 91,4%
Honduras 70,4% 1/4 79,7%




Bolivia 37,0% 2/3 70,8%
Colombia 11,2% 3/3 105,4%
Paraguay 56,7% 1/4 99,1%




Tchad 55,2% 1/2 30,7%
Västra-Kongo 33,8% 1/5 59,3%
Ghana 17,6% 2/5 72,3%
Mauritius 41,9% 2/3 95,0%
Rwanda 37,2% 2/3 32,7%
Senegal 31,3% 2/4 64,9%
Tanzania 31,9% 2/7 42,3%

Sammanfattning

Jag har köpt Millicom då jag anser att direktavkastningen är godkänd samtidigt som flera tillväxtområden innebär att vi kan räkna med en fortsatt tillväxt på cirka 10 % om året. Dessutom har Millicom ytterligare potential då deras mobildatanät ger dem goda möjligheter att expandera inom penningtransaktioner och internethandel.

Dessutom står Millicom väl positionerat för att dra nytta av fortsatt ekonomisk tillväxt i Afrika då man knutit till sig en stor andel fattiga kunder som i dagsläget ej genererar lönsamhet (läs mer här). På kort sikt kan man se det som en form av effektivt biståndsarbete men på längre sikt tror jag även att dessa kunder kommer att bli värdefulla rent ekonomiskt.

11 kommentarer:

  1. Spännande köp. Jag tittade lite på Millcom efter att du skrev om företaget förra gången men valde att köpa Fortum istället. Men jag fortsätter att hålla ögonen på det då jag tycker det är ett mycket intressant bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt en nyckeltalsjämförelse där Millicom och Fortum är med men tyvärr har jag inte haft tid att sammanställa den för publicering ännu.

      Som spoiler kan jag även nämna att jag precis som alla andra värdebloggare tycker att Fortum är intressant.

      Radera
  2. Då 90-95% av Kinneviks värde kommer från Korsnäs, Millicom, Tele2 och MTG kanske det är en lösning för oss som är lite mer defensiva. Speciellt vid de tillfällena då priset för vilket man kan snappa upp Kinnevik för är under 80:-. Vem vet - det kanske sker fortare än man anar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag toksågade Tele2 i min jämförelse av svenska telekombolag medan jag är ganska neutral till Billerud. Att få ned Kinnevik till 80 kr tror jag är ambitiöst men jag skulle nog nöja mig med att Tele2 löser sina Rysslands problem.

      Den analysen:
      http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/01/analys-av-svenska-telekombolag-telia.html#comment-form

      Radera
  3. Håller med om att det är ett mycket intressant bolag med fina tillväxtmöjligheter. Men även fina bolag kan bli dåliga investeringar om de införskaffas till fel pris. Du nämnde inte så mycket om värderingen, någon kommentar om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte för 585 kr och tycker det är en rimlig värdering. Med tanke på Millicoms marknad och kassaflöde så tycker jag att 585 kr är en helt okej värdering. Det ultimata skulle självfallet ha varit en krisvärdering men jag har lite svårt att bedöma hur stor en sådan skulle bli. Millicom har en väldigt liten koppling till Europa för sina intäkter och det är svårt att bedöma om stora placerare vid en finanskris skulle minska i Millicom till förmån för obligationer eller om de skulle öka då Millicom inte påverkas av en finanskris i Frankrike.

      Tittar man rent historiskt så är 550 kr en riktig fyndvärdering och jag har betalat 6 % i premium på den.

      Radera
  4. Hej,

    Hur ställer du dig till Tele2 efter bokslutet, nu när dom ligger på 102 kr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger utanför min kompetens men den potentiella direktavkastningen är högre i både France Telecom och Telefonica som jag uppfattar det. Som investerare tycker jag därför att man bör bör ta ställning till är om man anser att Tele2:s problem i Ryssland är mindre allvarliga än de problem som France Telecom och Telefonica brottas med.

      Telia har dessutom också en mycket hög direktavkastning och mer politiskt inriktade problem. Rent ekonomiskt bör Telia därför vara intressant även om jag är skeptisk till om de kan bibehålla utdelningsnivån.

      Radera
  5. Hej!
    Jag har försökt förstå mig på Millicoms ras efter rapporten (ett ras som fortfarande pågår). Dock hittar jag inte någon anledningen till detta ras. Har du några ideer?

    /Johannes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också ganska förvånad men jag ser det som en bra lärdom till varför man alltid bör ha en margin of safety som skydd gentemot en nyckfull marknad.

      Min gissning är att många fonder skrev ned sina tillväxtprognoser för Millicom i samband med bokslutskommunikén. Jag tycker det hela är lite underligt eftersom bokslutkommunikén endast bekräftade vad ledningen redan kommunicerat vid Q3 rapporten men det visar väl att marknaden inte är så rationell.

      Det kommer mer om det senare men just nu har jag för mycket privatliv att ägna mig åt =).

      Radera
    2. Håller med! För mig är det ett mycket långsiktigt innehav. Därav tar jag emot detta ras med glädje och passar på att köpa lite mer. Tänkte bara så jag inte missat nått nytt :)
      /Johannes

      Radera