Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

fredag 23 september 2011

Bard High School Early College

Tog mig med taxi till skolan som ligger på East Side och här var det ingen säkerhetskontroll eller registrering av elever. Byggnaden är en gammal Elementary School och väldigt sliten, men en helt annan värld än gårdagens skola.

Tar mig till Dr Leo Caseys rum och får följa med honom på hans lektion med 10th graders i Social Studies. De har den här terminen Global Studies och hade en diskussion kring jägare och samlare. Den här skolan har extremt studiemotiverade elever och det märktes på diskussionerna som var avancerade med hänsyftningar till texten de läst och artiklar i avancerade tidningar.

Dr Caseys Social studies-klass

Eleverna kommer från olika delar av New York och från olika samhällsklasser. De får göra ett intagningsprov inom matte och läs och skriv samt intervjuas. I vanliga fall tar det fyra år innan man får en High School-examen, men dessa elever läser kurserna snabbare och är klara efter två år. Resterande två åren ägnas åt olika "Arts" som ger ett collegediplom (glömde bort att fråga närmare vad det innebar med "arts").

I de flesta ämnena ska en journal skrivas online, där eleverna reflekterar över vad de lärt sig på lektionen och ibland redovisas en läxa. Lektionerna är ca 50 minuter och de har ingen rast emellan. Däremot har de en längre lunchrast då de får lämna skolan om de så önskar. Ute på gården finns det blomlådor och bord och stolar med parasoll för de som vill vara ute en stund efter skollunchen.

Stämningen är mycket god och det är väldigt lugnt både i klassrummen och i korridorerna. Enligt Denice, som är chapter leader för UFT, är det för att eleverna behandlas som unga vuxna och får frihet under ansvar. Skolan värderar lärandet och lektionerna är diskussionsbaserade.

Efter Social Studies fick jag sitta med på en mattelektion med en 11th grade. De hade diskussioner kring matte som jag tyvärr inte kan återge, för det var högt över min nivå som grundskollärare 1-7 ;) Eleverna har väldigt sällan böcker, utan får kopierat material och skriver anteckningar eftersom de inte har några skåp och är tvungna att bära med sig allt.

Ska erkänna att jag är mycket trött nu och hade faktiskt lite svårt att hålla mig vaken under mattelektionen. Det låter kanske konstigt, med det är konstant "information overload" i mitt huvud och att bara sitta med är ganska tröttande. Men vid nästa lektion vaknade jag till, för den leddes av en fantastisk ung lärare, Ben Mikesh. Han hade fysik med 9th grade och klassen hade reflektion av förra lektionen då de jobbade praktiskt med pendelrörelse. På ett mycket underhållande sätt utmanade han eleverna att tänka efter, ta ställning och hålla igång diskussionen.

Fysik är extra roligt med Ben Mikesh
När det var dags för lunch fick jag sällskap av Denice som jag träffade på mötet igår. Vi kom väldigt snabbt fram till att de fackliga frågorna är de samma - det var riktigt lustigt för vi båda reagerade "men så har vi det också!". Nu är ju systemen annorlunda, men i grunden är frågan om lärarnas status, lön och arbetsförhållande samma. USA har också svårt att få de bästa studenterna till lärarutbildningen. Ett program kallat Teaching across America plockade upp unga nyexaminerade collegestudenter och erbjöd dem jobb i de problemskolor där det är svårt att få lärare. De skrev på ett avtal på två år och fick sin master degree betalad. Sedan säger de upp sig och försvinner från läraryrket. Ett stort problem förstås av olika orsaker - att outbildade undervisar och att politikerna inte tycker att läraryrket kräver så mycket utbildning. Statistik säger att efter fem år som lärare, slutar 50% att undervisa!!!

Lärarna jagas väldigt hårt i USA just nu och speciellt i New York, där borgmästaren inte är populär bland lärarna. Resurser dras ner, lärartjänster dras in. De äldre lärarna har svårt att få jobb om deras skola läggs ner, för arbetsgivaren anställer hellre en yngre lärare som inte kostar så mycket. UFT har en "Absent teacher reserve pool" där dessa lärare får stöd.

I och med att Denice själv är en äldre lärare så är hon mer aktiv än någonsin som chapter leader. Hon har alltid brunnit för fackliga frågor och varit aktiv. Facken har lite dåligt rykte i och med en hel del korruption. Det är svårt att få folk att förstå värdet med facket och UFT har svårt att rekrytera unga lärare och få dem engagera sig för de är rädda för arbetsgivaren och i behov av jobb.

Stannade sedan kvar på Denices kemilektion som var teoretisk och förberedande inför morgondagens laboration. Ska sägas kanske att skolan precis startat här, 6 september, så det handlade om säkerhetsföreskrifter och formalia kring dokumentation. Lite svårt att hålla mig vaken igen....

Skolan har förresten haft en svensk rektor och flera lärare från Sverige har varit och hälsat på. Någon av mina läsare?

Sedan behövde jag rensa skallen och det blev promenerande och lite (hrm) shoppande. Det är galet fuktigt här just nu - svetten dryper verkligen. Så då är det extra skönt att gå in i luftkonditionerade affärer....

1 kommentar:

  1. Å, så spännande. Fackligt arbete är viktigt världen över.
    ha en fortsatt fin resa!

    SvaraRadera