Problemet med MKB Net 19/10

Författare Tråd
andygem
Problemet med MKB Net 19/10
Hej!

Att det har inträffat fel ibland med MKB Net har säkert inte många användare kunnat missa.
Många av de problem som inträffat hos den ISP man har (t ex bredband2) har haft direkt
koppling till problem med MKB Net.

Den 19/10 blev det ett problem med MKB Nets databas som de löste under dagen. Själv upptäckte
jag att min bredbandsuppkoppling inte fungerade alls någon gång under förmiddagen ungefär fr.o.m.
kl. 11:30.

Många användare kunde gå in redan på kvällen ungefär kl. 22:00 den 19/10. Men supporten skulle
hjälpa många som hade glömt deras logginuppgifter de nästkommande dagarna. Jag hade inte glömt
mina logginuppgifter men kunde ändå inte logga in på MKB Net portalen.

Det enda jag fick veta nu i efterhand efter jag ställde en fråga till MKB Net, var att problemet med
just mitt bredband berodde på ett annat följdfel i fastigheten. De säger inte exakt vad det var.

Efter mycket tid och arbete för mig tog det ändå drygt 3 DYGN innan jag kunde logga in på portalen igen.

Jag anser att detta borde kunna lösas betydligt snabbare. Ett dygn hade varit mer skälig tid, dvs. senast
på kvällen den 20/10 borde jag kunna logga in på portalen igen. Trots att jag själv jobbade aktivt på att
försöka lösa problemet med min bredbandsuppkoppling, kunde jag ändå inte logga in förrän på eftermiddagen
den 22/10. Hade jag inte jobbat aktivt med detta samt inte haft tid och ork att försöka lösa det själv, så
hade det mycket troligt dröjt ytterligare några dygn innan jag hade kunnat logga in på portalen och använda
Internet igen.

Jag undrar om det är fler som under avbrottet har haft liknande problem som jag, t ex. inte fått fram MKB Nets
inloggningsportal?

Jag överväger att anmäla detta till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se. Inte pga att det blev ett kortare
avbrott för flertalet användare den 19/10. Utan pga att mitt avbrott varade betydligt längre än för många andra
användare. Längre tid än vad man kan anse vara skälig tid. Drygt 3 DYGN!

Om det är fler drabbade som vill göra en anmälan så är det mycket bättre. Ju fler som anmäler desto mer kraft får
varje anmälan.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-26 01:51
samalmoe
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Läste du inte avtalet med MKB Net innan du beställde?
Där kan man bl.a kan läsa detta.
Ansvarsbegränsning.
Tjänsteleverantören ansvarar inte för/eller ersätter skada som uppstår på grund av driftstörning, försening,
avbrott annan teknisk omständighet som omöjliggör eller
försvårar "Abbonentens utnyttjande av sin tjänster"
Sug på den du......3 dygns avbrott du ska vara glad
att det inte var 3 veckor
2004-10-26 19:13
andygem
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Jag minns inte jag har läst igenom detta avtal när jag registrerade mig för MKB Net.

Det finns ju annan text med på sidan där man registerar sig på. Då är det lätt att tro att det är det man godkänner för.

Vore bättre om avtalen kom fram och syntes på sidan innan man kunde registrera sig.

MKB har haft bra advokater som gjort detta avtal, det får man iaf medge. Verkar ju vara rena rama drömavtalet för MKB Net som frånsäger allt ansvar vid avbrott och liknande. Frågan är om det är moraliskt rätt.
Frågan är också om detta avtalet frånsäger helt min rätt att göra en anmälan till ARN.

Av din attityd att döma, låter det som om du tycker det är helt ok och kanske t.o.m. bra att MKB Net strular så mkt som det har gjort nu den 19/10 och innan det med för den delen. Detta är ju inte första gången som MKB Net strular. I många fall då det varit strul med bredband2 så har det egentligen varit pga problem med MKB Net.

Ja, kanske man ska va glad att avbrottet för min del bara varade i 3 dygn och inte 3 veckor. Men en sak är säker. Om det hade varit 3 veckors avbrott, ja även 2 veckor, så hade jag sagt upp avtalet med MKB Net direkt och skaffat mig ett bredband med mkt bättre avtal. För det finns. Jag blev faktiskt mkt förvånad då jag läste detta avtal nu för jag har sett mkt bättre avtal än detta. Det är faktiskt första gången jag ser ett avtal där företaget frånsäger sig allt ansvar.

Därefter hade jag skaffat mig bättre och snabbare bredband hos en annan ISP. I början hade jag valt 10 Mbit/s och full duplex förstås, inte som nu med snåla halv duplex bara, som MKB Net erbjuder i sitt nät. Sen hade jag avancerat till 100 Mbit/s.

Sug på den du! Det finns bättre leverantörer än struliga MKB Net (som frånsäger sig allt ansvar).

Fler kunder hade också sagt upp sitt avtal med MKB Net om detta du skriver hade inträffat. Många kunder är ju redan missnöjda med MKB Net. Mycket pga av de problem som uppstått nu den 19/10 och även pga av de problem som uppstått tidigare med MKB Net. Nu ska det väldigt lite problem till för att många kunder ska lämna MKB Net och börja söka sig till bättre bredbandsleverantörer. Sämre än MKB Net får man leta länge efter. Kanske det finns sämre på månen eller på en annan obebodd planet.

Händer detta eller liknande problem en gång till så kommer iaf jag och många av mina kompisar att säga upp avtalet med MKB Net.

Sug på den du!
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-26 21:05
samalmoe
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Beträffande avtalet så fick jag det i brevlådan
innan jag kunde beställa och läste givetvis igenom det
innan jag beställde mitt internet.
Sen att du tror att ingen annan har sådana avtal
vet jag inte vad du fått ifrån. Jag har haft både
comhem, Telia Adsl och Bostream innan Mkbs lösning
och de andra hade i princip samma avtal. Och du skriver att de gånger bredband2 varit nere så har felet varit hos mkb net vad grundar du det på? Det är ju bara att
ringa upp sina polare som bor på mkb som inte har bredband2 och höra om de kommer ut på nätet. Och i mitt fall när bredband2 legat nere så har mina polare kommit ut på nätet de som inte har bredband2. Så att
det då skulle vara mkb net problem verkar ju högst osanolikt.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-26 22:41
andygem
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Jag tänkte först och främst på utländska företag då jag bodde i USA och Kanada för några år sedan. I Sverige har jag haft Telia som ISP och de har betydligt bättre avtal än MKB Net. Telia täcker upp fler områden i deras avtal som direkt ger kunderna bättre villkor än MKB Net. Finns inte många punkter man kan jämföra med eftersom MKB Net saknar mkt i deras avtal. Men jag har hittat en punkt som man kan jämföra med och det ger utan tvekan Telias kunder bättre villkor.

13. SKADESTÅND OCH ANSVARSBEGRÄNSNINGAR
Kunden har, med de begränsningar som följer av dessa villkor, rätt till ersättning för direkt skada som Telia, eller någon för vilken Telia svarar, förorsakat Kunden genom vårdslöshet. Med direkt skada avses skäliga och verifierade merutgifter som Kunden orsakats. För rätt till skadestånd....

Sedan har vi även avsnittet om felavhjälpning som vi inte alls kan jämföra med MKB Net eftersom detta saknas helt i deras avtal.

4. FELAVHJÄLPNING
4.1 Tidpunkt för felavhjälpning
Om fel eller avbrott i Tjänsten uppstår skall Telia åtgärda detta inom skälig tid från Kundens felanmälan. Felanmälan sker till Telias kundtjänst. Felavhjälpning sker sedan under normal arbetstid.

För det första så tar Bredband2 upp driftstatus på deras sida. Då brukar det stå vilket/vilka problem det är och orsaken till detta. Det är där jag har sett att orsaken till en del problem med Bredband2 har haft direkt eller delvis samband med problem med MKB Net.

Fast sidan om driftstatus har du uppenbarligen inte kollat in så noga med tanke på ditt uttalande.

För det andra så har de via mail bekräftat för mig att vissa problem som de har haft, har delvis varit pga barnssjukdomar med MKB Net. De sa också att de gör allt de kan för att försöka lösa det tillsammans med MKB Net.

Även MKB Nets egen sida har tagit upp vilka problem de har haft med deras nät. Studerar man deras driftstatus så kan man inte undgå att se att det har hänt många, många ggr.

Beträffande 3 veckors avbrott så vill jag bara tillägga att om detta skulle inträffa i praktiken, hade det blivit stora protester och klagomål från alla kunderna. Många kunder hade sagt upp deras avtal med MKB Net.

Internetleverantörerna, som t ex Labs2, Tele2, Telia, Malmö Stadsnät, hade aldrig godkänt ett sådant långvarigt avbrott som 3 veckor. De hade pressat MKB Net att fixa det på högst en vecka annars skulle de bli åtalade på mångmiljonbelopp. De hade sannolikt också sagt upp avtalet med MKB Net om avbrottet varade i 3 veckor.

Om MKB Net inte har något ansvar alls vid avbrott då kan de ju strunta i att fixa fel när det uppstår problem med nätet. Men då hade varken kunderna eller ISP-leverantörena blivit glada.

Regeringen kan även de vara en aktör som hade blandat sig in i leken.

Bostadsföretaget MKB hade inte heller varit särskillt nöjda och brutit avtalet med serviceföretaget som ska se till att alla kunder bli nöjda och glada. MKB bröt ju avtalet med att annat företag som inte kunde uppfylla deras krav. Detta kan hända igen.

Detta scenaritot hade varit att vänta vid ett sådant långvarigt avbrott.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-27 00:14
samalmoe
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
13. SKADESTÅND OCH ANSVARSBEGRÄNSNINGAR
Kunden har, med de begränsningar som följer av dessa villkor, rätt till ersättning för direkt skada som Telia, eller någon för vilken Telia svarar, förorsakat Kunden genom vårdslöshet. Med direkt skada avses skäliga och verifierade merutgifter som Kunden orsakats. För rätt till skadestånd....

Detta är ju exakt lika som mkbs bara att de vänt på det.

Telia ansvara för om det händer något som
de har kontroll över. Mkb skriver att de inte ansvarar
för något de inte har kontroll över.

 
2004-10-27 07:30
andygem
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Detta är iof en tolkningsfråga om de har vänt på det eller inte.

Först står det att läsa följande och det är tydligt:

Ansvarsbegränsning

MKB Net ansvarar inte för/eller ersätter skada som uppstår på grund av driftstörning, försening, avbrott, annan teknisk omständighet som omöjliggör eller försvårar abonnentens utnyttjande av sina förmåner.

Redan här avsäger sig MKB Net allt ansvar för avbrott mm. Det som därefter står under vid punkterna verka ha lite betydelse. Detta var också det du själv skrev i ditt första inlägg, dvs att MKB Net har inget ansvar vid avbrott mm. Fast det står att MKB Net frånsäger allt ansvar så kommer detta inte att fungera i praktiken, för andra företag vill absolut inte ha med ett sådant företag att göra som har den inställningen.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-27 07:56
andygem
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Jag vill skriva en slutsats av dina inlägg. Först skriver du att jag med tanke på avtalet ska va glad att inte avbrottet varade 3 veckor istället för 3 dygn. Med andra ord, jag kan alltså inte göra en anmälan till ARN.

I slutet skriver du att MKB Nets avtal är i stort sett samma som Telias, med den enda skillnaden att de har vänt på det.

Alltså, Telia ansvarar för om det händer något som de har kontroll över.
MKB skriver att de inte ansvarar för något de inte har kontroll över.

Detta innebär alltså att jag helt plötsligt kan göra anmälan till ARN. Det som du bestämt hävdade i ditt första inlägg att jag inte kunde göra.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2004-10-27 15:43
samalmoe
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Vart står det i mitt inlägg att du inte kan göra en anmälan till ARN? Jag bara konstaterar vad som står
i MkbNets avtal sen får väl du göra som du vill.



 
2004-10-27 19:05
andygem
Sv: Problemet med MKB Net 19/10
Ok, du påstår förstås inte direkt i klartext att man inte kan göra någon anmälan till ARN.
Men med tanke på din cyniska formulering i ditt inlägg så är det tyvärr bara så man kan tolka det.
Detta inlägg har redigerats av antingen avsändaren eller en forumadministratör.
2005-02-27 13:36