fredag 1 februari 2013

The Big Five

Det pratas och skrivs mycket om The Big Five och nu tar även ämnesutvecklarna i Filipstad upp den tråden.

Vad är då The Big Five i det här sammanhanget? Man kan säga att det handlar om de fem viktigaste förmågorna i våra styrdokument. Kortfattat så satte sig Göran Svanelid som är universitetslektor ner och gick igenom kursplanerna i grundskolans nya styrdokument.Han fann då fem förmågor som finns i alla skolämnen:

  • Analysförmåga: Beskriva orsak och konsekvenser, föreslå lösningar, förklara och påvisa samband, växla mellan perspektiv, dra egna slutsatser.
  • Kommunikativ förmåga: Samtala, föra diskussioner, motivera, presentera, framföra och bemöta argument.
  • Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begrepp, använda dem och relatera dem till varandra.
  • Förmågan att hantera information: Söka, samla, strukturera och kritiskt granska information, skilja mellan fakta och värderingar, avgöra källors trovärdighet.
  • Metakognitiv förmåga: Tolka, värdera, ha omdömen, reflektera, avgöra rimlighet, välja mellan olika strategier, pröva och ompröva.
Dessa förmågor ska vi bygga in i undervisningen och de är relevanta genom hela skoltiden. Man behöver börja arbeta med dem så tidigt som möjligt.

Vill man läsa lite mer så kan man klicka på följande länk för att läsa vad som skrev i Pedagogiska Magasinet i höstas Lägg krutet på The Big 5. Det finns också en Öppen Facebook-grupp The Big Five där man får många tips och idéer runt The Big Five.

/Katarina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar