Kort- och långsiktiga lösningar för att minska prisskillnader mellan elområdena

Idag för precis ett år sedan delades Sverige in i fyra olika elområden. Det gjordes av Svenska kraftnät för att möta EU-kommissionens krav. Det tidigare svenska tillvägagångssättet, där interna flaskhalsar i elöverföringen flyttades till nationsgränsen, vilket innebar att elexporten till bland annat Danmark begränsades, bedömdes av EU missgynna de danska konsumenterna, i strid med EU:s regelverk.

Därför införde Svenska kraftnät elområdena, vilket innebär att man – genom att istället dela in Sverige i fyra områden – får en ordning där elpriset sätts utifrån faktisk tillgång och efterfrågan i olika områden i landet. Det har gjort att elpriset, enligt marknadsekonomins princip om utbud och efterfrågan, vissa tider det senaste året varit olika i olika delar av landet.

Självklart är det min och regeringens ambition att hela Sverige ska kunna ha ett lågt och konkurrenskraftigt elpris. Och just därför är det bra att vi nu har det lägsta elpriset på fem år. Samtidigt är det förstås frustrerande för kunder i södra Sverige att de inte hela det gångna året kunnat ha samma pris som resten av landet. Det bör vi göra vad vi kan för att motverka.

Långsiktigt finns det två sätt att motverka dessa prisskillnader; att bygga ut mer elproduktion där den behövs, och att bygga ut elöverföringskapaciteten.

Just nu slår den förnybara energin rekord i tillväxt, men fortfarande är det den storskaliga elproduktionen i vatten- och kärnkraft som dominerar. Och mycket av den elproduktionen finns i mellersta och norra Sverige, medan många konsumenter finns i södra. Att ställa om till ett hållbart energisystem handlar inte bara om att få in mer förnybar energi, utan också om att se till att det finns bra överföringsmöjligheter för denna. Därför satsar regeringen nu mer än 3,5 miljarder kronor per år de kommande tio åren på att bygga ut elnätet i Sverige. Bara Sydvästlänken är en satsning på över 7 miljarder.

Genom Sydvästlänken kommer överföringskapaciteten till södra Sverige öka med närmare 25 procent. Det innebär att när efterfrågan toppar i södra Sverige kommer vi kunna möta den på ett helt annat sätt än idag, med kraftöverföring från övriga delar av, vilket kommer leda till att priset jämnas ut. Samtidigt innebär de rekordstora nätinvesteringar som nu görs att vi får ett starkare elnät som bättre klarar påfrestningar och stormar.

Men där är vi inte än. Som jag sagt många gånger förut hade jag och regeringen gärna sett att Sveriges införande av elområden hade kunnat vänta till efter 2015, när den nya stamledningen Sydvästlänken är klar. Men det var tyvärr inte godtagbart för EU-kommissionen.

Jag och regeringen har lagt oss vinn om att lyssna på alla de synpunkter som funnits och finns kring införandet av elområdena, för att kunna värdera om det skulle finnas några åtgärder som skulle kunna minska prisskillnaden mellan elområden, i avvaktan på att Sydvästlänken blir klar och i avvaktan på att vi får en elproduktion i södra Sverige som bättre matchar den efterfrågan som finns där.

Jag har noga följt utvecklingen av elområdena sedan indelningen för ett år sedan. Redan innan införandet gav jag och regeringen Energimarknadsinspektionen i uppdrag att övervaka införandet av elområden och konsekvenserna för konsumenterna. Det uppdraget redovisade de i maj i år, i rapporten ”Elområden i Sverige – analys av utvecklingen och konsekvenserna på marknaden” (EI R2012:06). Den rapporten skickades sedan ut på remiss.

I oktober anordnade Näringsdepartementet ett remissmöte kring Energimarknadsinspektionens rapport. Det mötet visade att en majoritet av aktörerna på elmarknaden anser att det finns åtgärder som kan och bör vidtas för att minska de prisområdesskillnader som funnits mellan elområde 3 och 4. Flera av de åtgärder som fördes fram vid remissmötet kan vara intressanta att gå vidare med, men kräver fördjupad utredning innan det är möjligt för mig och regeringen att ta ställning till förslagen. Det uppdrag som nu ges ska skapa ett sådant bättre beslutsunderlag.

Det tre olika åtgärder som ska analyseras är:

  • Förutsättningar för en garanterad minimikapacitet på överföringen från elområde 3 till 4. Åtgärden bedöms kunna reducera antalet timmar med prisdifferenser och skapa stabilare prisbildning på den finansiella elmarknaden.
  • Ett införande av separata budområden inom ett större elprisområde. Metoden innebär att ett eller flera av de nuvarande elområdena slås ihop till ett större elprisområde, samt
  • Att jämföra införandet av en minimikapacitet mellan elområde 3 och 4 med en ordning där Svenska kraftnät auktionerar ut CfD-kontrakt. En åtgärd där Svenska kraftnät auktionerar CfD-kontrakt bedöms kunna skapa stabilare prisbildning på den finansiella elmarknaden.

Min och näringsdepartementets samlade bedömning, efter att ha lyssnat på alla berörda aktörer och intressen, är att det finns åtgärder som skulle kunna vara möjliga att vidta för att minska elprisskillnader i Sverige. Nu behöver vi bättre kunskap om vad de olika förslagen skulle innebära, t.ex. vad gäller kostnader, genomförbarhet och övriga effekter. Förslagen behöver också värderas i förhållande till att elområdena bara funnits sedan ett år och att Sydvästlänken inom de närmaste åren kommer komma på plats. Denna utredning sker förutsättningslöst, och först efter att utredningen är klar och efter sedvanligt remissförfarande kan regeringen ta ställning till förslagen.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *