Skyddsbur - Bur är alltid bra. En reglements enlig bur av 'värsta sorten' köptes av Guz Motor. Det stundar inför en montering, dock vilar rören nu... Vilken röra ? Bara man inte rör till det under montaget :) Monteget påbörjades i slutet av Januari 2002.
Huvudbågen på plats med en 4mm förstärknings platta. 4st M8 muttrar svetsade på undersidan med gänga genom plattan.
Förstärkningsplatta 4mm med fästplatta till bakåtsträvan. Här kommer 4a genomgående M8 bultar att användas. Förstärkning av bakåtsträven samt tvär-röret på huvudbågen är monterad. Identiskt på vänster sida. Toleransanpassaren skymtar i nederkant på bilden..
Tvärrörets infästning i kardantunneln. Helsvetsad och 4a genomgående M8 och 4mm stålplatta.

Huvudbågen, bakåtsträvor samt tvärrör på plats. Samma vy bakifrån. Bakåtsträvan är monterad i huvudbågens yttre böj i takhöjd (enligt GT7 reglementet). Diagonalsträvans infästning är betydligt under de i reglementet angivna 100 mm.
Diagonalsträvans infästning i huvudbågen. Den bakre delen av skyddsburen är klar. Vänstra längsgående båges infästning i huvudbågen. Förstärkningsplatta 4 mm samt fästplatta för längs-gående båge. 4a M8 mutter skall svetsas på undersida av stålplattan.
Ser ut att bli bra, dock kvarstår bekymret med det främre stagets infästning.
Främre bågarna och sidorören monterade. Förstärkningsplattan till nedre tvärgående röret på huvudbågen. Dörrsträvans infästnings i längsgående båge.
Dörrsträvan är monterad med muff baktill. Högra längsgående båges infästning, väldigt lika den vänstra (vilken tur ;) Främre bågen kommer att skymma fästena till solskydden.... Men man ser ju coolare ut i solbrillor..... 8-)
Förstärkning av längsgående båge.

Främre förstärkning av ditto. Hylsor monteras på dörrsträvorna så att dessa går att demontera. En mindre ratt måste till för att uppnå de enligt reglementet 100mm till ratten.
Muffen är bara tillfälligt punktsvetsad, fegade och ville se om det gick och dra ur buren framtill. Ett hål blir det framtill, skall lägga igen dessa med lite gesthalen..(bra tyska) Lika stort hål innefrån..:) Främre förstärknings plattan med fastsvetsade muttrar på baksidan.
Hål och förstärkning på höger sida. Främre del av buren, här syns även stumparna till dörrsträvornas hylsor. Så gott som klar och ute ur bilen, dock var det på det berömda. Vänstra hålet igenlagt med en bit av ett 3" avgasrör.
Vänstra hålet igenlagt med en bit av ett 3" avgasrör. Främre fästet förstärkt med en 4mm stålplatta. När motorumet är klart skall ett tvärstag monteras. Buren målades med 2K primer.
Sidosträvor och hylsor likaså. Främre infästning målades och kittades med karroserikitt. Buren våtslipades och målades 2 gånger med 2K billack. Givetvis fick rören samma behandling och färg.
Monterad med samtliga förband och strävor. Efter lite trixande ramlade buren slutligen på plats. För att täta mot kupen fylldes springan med karroserikitt. Målades med 2k primer (ej på bild).
Därefter med 2 lager 2k billack vått i vått. Isolerade rören med 13mm 'armaflex'. Tejpade ihop det med svart vevtejp. Blev ok, skall eventuell gör om det men limma ihop skarvarna. Framtill måste även en avbärare monteras för att installationen skall godkännas av SBP. Bockade till två liggande 'L' av 1mm aluminium som skruvades i 'taklisten'.
     
6mm inspektionshål för kontroll av godstjocklek. Finns även på främre bågen.      

2004-03-21