|
Skyddsbur
- Bur är alltid bra. En reglements enlig bur av 'värsta
sorten' köptes av Guz Motor. Det stundar inför en
montering, dock vilar rören nu... Vilken röra ? Bara
man inte rör till det under montaget :) Monteget påbörjades
i slutet av Januari 2002. |
|
|
|
|
|
|
Huvudbågen
på plats med en 4mm förstärknings platta. 4st
M8 muttrar svetsade på undersidan med gänga genom
plattan.
|
Förstärkningsplatta
4mm med fästplatta till bakåtsträvan. Här
kommer 4a genomgående M8 bultar att användas. |
Förstärkning
av bakåtsträven samt tvär-röret på
huvudbågen är monterad. |
Identiskt
på vänster sida. Toleransanpassaren skymtar i nederkant
på bilden.. |
|
|
|
|
|
Tvärrörets
infästning i kardantunneln. Helsvetsad och 4a genomgående
M8 och 4mm stålplatta.
|
Huvudbågen,
bakåtsträvor samt tvärrör på plats. |
Samma
vy bakifrån. Bakåtsträvan är monterad
i huvudbågens yttre böj i takhöjd (enligt GT7
reglementet). |
Diagonalsträvans
infästning är betydligt under de i reglementet angivna
100 mm. |
|
|
|
|
|
Diagonalsträvans
infästning i huvudbågen. |
Den
bakre delen av skyddsburen är klar. |
Vänstra
längsgående båges infästning i huvudbågen. |
Förstärkningsplatta
4 mm samt fästplatta för längs-gående båge.
4a M8 mutter skall svetsas på undersida av stålplattan. |
|
|
|
|
|
Ser
ut att bli bra, dock kvarstår bekymret med det främre
stagets infästning.
|
Främre
bågarna och sidorören monterade. |
Förstärkningsplattan
till nedre tvärgående röret på huvudbågen. |
Dörrsträvans
infästnings i längsgående båge. |
|
|
|
|
|
Dörrsträvan
är monterad med muff baktill. |
Högra
längsgående båges infästning, väldigt
lika den vänstra (vilken tur ;) |
Främre
bågen kommer att skymma fästena till solskydden.... |
Men
man ser ju coolare ut i solbrillor..... 8-) |
|
|
|
|
|
Förstärkning
av längsgående båge.
|
Främre
förstärkning av ditto. |
Hylsor
monteras på dörrsträvorna så att dessa
går att demontera. |
En
mindre ratt måste till för att uppnå de enligt
reglementet 100mm till ratten. |
|
|
|
|
|
Muffen
är bara tillfälligt punktsvetsad, fegade och ville
se om det gick och dra ur buren framtill. |
Ett
hål blir det framtill, skall lägga igen dessa med
lite gesthalen..(bra tyska) |
Lika
stort hål innefrån..:) |
Främre
förstärknings plattan med fastsvetsade muttrar på
baksidan. |
|
|
|
|
|
Hål
och förstärkning på höger sida. |
Främre
del av buren, här syns även stumparna till dörrsträvornas
hylsor. |
Så
gott som klar och ute ur bilen, dock var det på det berömda. |
Vänstra
hålet igenlagt med en bit av ett 3" avgasrör. |
|
|
|
|
|
Vänstra
hålet igenlagt med en bit av ett 3" avgasrör. |
Främre
fästet förstärkt med en 4mm stålplatta. |
När
motorumet är klart skall ett tvärstag monteras. |
Buren
målades med 2K primer. |
|
|
|
|
|
Sidosträvor
och hylsor likaså. |
Främre
infästning målades och kittades med karroserikitt. |
Buren
våtslipades och målades 2 gånger med 2K billack. |
Givetvis
fick rören samma behandling och färg. |
|
|
|
|
|
Monterad
med samtliga förband och strävor. |
Efter
lite trixande ramlade buren slutligen på plats. |
För
att täta mot kupen fylldes springan med karroserikitt. |
Målades
med 2k primer (ej på bild). |
|
|
|
|
|
Därefter
med 2 lager 2k billack vått i vått. |
Isolerade
rören med 13mm 'armaflex'. Tejpade ihop det med svart vevtejp.
Blev ok, skall eventuell gör om det men limma ihop skarvarna. |
Framtill
måste även en avbärare monteras för att
installationen skall godkännas av SBP. |
Bockade
till två liggande 'L' av 1mm aluminium som skruvades i
'taklisten'. |
|
|
|
|
|
6mm
inspektionshål för kontroll av godstjocklek. Finns
även på främre bågen. |
|
|
|
|