Våra tjänster     

 

 

Hur effektiviserar man sin affärskommunikation? En stor del av en organisations verksamhet bygger på olika former av möten, såväl traditionella möten som via olika media som telefon, dator och video - resfria möten. Vi hjälper er slipa möteshanteringen och hitta en optimal balans mellan olika mötesfomer. Områden där vi kan erbjuda stöd innefattar:      

 

 

  • Analys: Vad kostar tjästeresorna i er organisation och hur stor är miljö- och klimatpåverkan? Vad är trenden? Görs något för att tackla kostnader och miljöpåverkan?

 

  • Behovsinventering: vilket behov av kommunikation och samarbete på distans har er organisation? I dagsläget och framöver?

 

  • Teknik - inventering: vad finns i dagsläget: utrustning, programvaror, lokaler, nätverk, brandväggar etc.

 

  • Teknik - anskaffning och installation: utifrån de förutsättningar, behov och önskemål er organistion har, hjälper vi er välja lämpliga tekniklösningar och leverantörer av dessa. Detta innefattar även praktiska frågor som utformning av och inredning av mötesrum, nätverk- och brandväggar, bokningssytem mm.  

 

  • Organisation: de flesta företag, myndigheter och kommuner saknar någon som kan utveckla, stödja och samordna användningen av resfria möten. För att dessa möten ska fungera väl och kunna integreras som en naturlig del i en organistions "mötesportfölj" krävs en organisation för detta.  Vi hjälper er att komma igång, utse en arbetsgrupp och följa och stötta denna grupp under resans gång.

   

  • Information, träning och utbildning: hur håller man ett bra möte? Vad ska man tänka på speciellt vid t.ex. ett telefonmöte? Vilken typ av möte passar bäst i olika situationer?  Vi kan bl.a. hjälpa till med informationsmaterial, informationsmöten, utbildning av personal, information till ledningsgrupper.

 

  • Policy, rutiner, uppföljning:  I många fall är styrmedel och rutiner dåligt eller inte alls anpassade för att ta hänsyn till de resfria mötesalternativen. En översyn och revidering av t.ex. rese- och miljöpolicy, rutiner för bokning, debitering, redovisning och uppföljning är en viktig del som vi kan hjälpa till med.

 

 

Dessa olika områden följer till stor del den metodik som utvecklats av Trafikverket och som beskrivs i "Resfria Möten - en handledning". Denna metodik används nu för att öka användningen i 18 statliga myndigheter.   

       

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

Arnfalk Consulting 2011

www.arnfalk.se