Publiceringsdatum: 15 februari 2008
Saab 9-3 Turbo X
Biltest

Saab 9-3 Turbo X

X-faktorn

Biltest - Saab lanserar nu en mycket speciell version av 9-3: Turbo X XWD. Turbomotorn ger 280 hästkrafter. XWD är Saabspråk för fyrhjulsdrift, och i kombination med en elektronisk differentialspärr garanterar den att de extra hästkrafterna inte går förlorade i hjulspin. För att öka exklusiviteten ytterligare bygger Saab endast 2 000 stycken av denna Turbo X. Autozine fångade en av dem i flykten...

Anledningen till att Saab lanserar detta specialutförande av 9-3 är trettioårsjubiléet av märkets turboteknik. För trettio år sedan presenterade Saab en svart lågtflygande turbomatad bil, och nu är det dags för en ny generation.

För att särskilja Turbo X från den vanliga 9-3 har Saab ökat effekten i den sexcylindriga 2,8 litersmotorn ytterligare med hjälp av chiptuning. Den ger nu 280 i stället för 250 hästkrafter. Vridmomentet ökade från 350 till exakt 400 Nm. Dessutom är full effekt tillgänglig redan i ettans växel, till skillnad från vanliga Saab 9-3 där effekten är aningen begränsad för att skydda föraren från sig själv.

Tack vare alla dessa anpassningar gör Turbo X resan från stillastående till 100 km/h på 5,7 sekunder (en hel sekund snabbare än tidigare). Det är en siffra som är i klass med legendarer som Subaru Impreza WRX och Mitsubishi Lancer Evo.

Saab 9-3 Turbo X

Cross wheel drive

För att motorns extra effekt verkligen ska nå ner i gatan driver Turbo X inte bara på framhjulen. Med hjälp av "XWD" (Cross Wheel Drive) fördelas motorns kraft mellan fram- och bakhjul beroende på situationen. Dessutom har bilen ett system som Saab kallar "e-LSD" (elektroniskt begränsad slirdifferential). Detta system fördelar effekten mellan vänster och höger hjul.

Problemet är att tyngdpunkten i en bil hela tiden förflyttas framåt eller bakåt. Vid acceleration flyttas tyngdpunkten bakåt och därför minskar framhjulens grepp. Därför fördelar XWD den största delen av motorkraften på bakhjulen vid full acceleration. I kurvor förskjuts bilens vikt i sidled. Därför fördelar "e-LSD" effekten även mellan vänster och höger bakhjul.

Saab 9-3 Turbo X

Resultatet är att Turbo X utnyttjar de 280 hästkrafterna optimalt. Hjulen slirar mindre, däcken har bättre grepp och kurvtagningen förbättras. Hos andra bilar uppnår man samma resultat genom att bromsa enskilda hjul när de inte kan få ned motoreffekten i gatan. Saabs lösning däremot ger ökad komfort (bromsarna aktiveras inte) och den gör bilen snabbare (återigen: bromsarna aktiveras inte).

„Hjulen slirar mindre, däcken har bättre grepp och kurvtagningen förbättras“
Saab 9-3 Turbo X

Turbo X har också förbättrats på andra sätt. Bromsskivorna är större, krängningshämmaren har förstärkts, chassit är sänkt och fälgarna/däcken är anpassade.

Bilens vikt skiljer sig inte från den vanliga 9-3 och därför är detta en tung, lyxig personbil, ingen sportbil. Det betyder också att Turbo X är mycket mindre aggressiv och ettrig än de Subaru- och Mitsubishi-modeller vi nämnde tidigare. Det betyder naturligtvis också att Saab är mycket bekvämare och att bilen passar bättre för långkörning.

Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X

Svart

Till det yttre kännetecknas Turbo X av den svarta färgen, som också är genomgående i inredningen. När motorn startat kan man på displayen läsa de inspirerande orden "Ready for take-off", som en hänvisning till Saab som flygplanstillverkare. Om kunden så vill kan återförsäljaren ändra denna text. Liksom i alla Saab 9-3 ger Turbo X en ombonad känsla med utmärkta stolar och en instrumentpanel som är byggd kring föraren. Tyvärr är och förblir utrymmet i baksätet sämre än genomsnittet.

Eftersom Saab bara tillverkar 2 000 exemplar av Turbo X, är bilen nästan slutsåld i skrivande stund. Men det finns hopp! Både den trimmade 2,8 liters V6-motorn och XWD-drivningen (dock utan "e-LSD") kommer också i fortsättningen att finnas som utrustning till vanliga 9-3. Det är bara den svarta färgen som förbehålls Turbo X.

Slutsats

Det var en förmån att få köra en av de 2 000 Saab 9-3 Turbo X XWD. Denna 9-3 turbo har blivit ännu snabbare och tack vare XWD kan bilen utnyttja den extra effekten optimalt. Men den snabbaste versionen av 9-3 är ingen vass sportbil. Turbo X är en första klassens långfärdsbil som utöver komfort och säkerhet nu också har bättre prestanda.

Både den starkare turbomotorn och XWD kan man inom kort få som tillval till vanliga Saab 9-3. Kort sagt: tack vare faktor X har Saab 9-3 blivit ett ännu mer spännande val!

plus
  • Fantastiska prestanda
  • Mycket säker tack vare fyrhjulsdrift