AC service endast 600 kronor!  Vi kör ut till DIG!   Kontakta oss!
Kompressorn är "hjärtat", som får köldmedium och olja att pumpas runt i systemet. De vanligaste sorterna har elektromagnetisk koppling, som drar på en snurrande remskiva när det behövs. På insugningssidan av kompressorn är köldmedium i form av gas. Gasen blir komprimerad och går vidare ut till kondensorn.

Kondensorn sitter vanligtvis framför bilens kylare, direkt i luftflödet medans du kör och har en fläkt som används när bilen står still. Den får in varmt köldmedium i form av en gas från utblåset av kompressorn, gasen kyls ner och förändras till en vätska, som fortfarande är under högt tryck.

Torkfiltret tar emot den kondenserade köldmedium som blir avfuktad och filtrerad. Den fungerar också som en behållare för flytande köldmedium. Bilar med orificesystem har ett torkfilter som istället tar emot gas.

Expansionsventilen släpper in en kontrollerad och variabel mängd av flytande köldmedium, som sedan förvandlas till gas. Vissa bilar har ingen expansionsventil utan istället finns det ett orifice av fast diameter som uppfyller samma funktion.

Förångaren (som ibland kallas för evaporatören) är där det uppstår"kyleffekt" i kupén. Expansionsventilen släpper in  flytande köldmedium, som kokas/blir gas under sin väg igenom förångaren. Samtidigt överförs värmen från kupéluften till förångaren. På så sätt blir kupéluften "kall". och förångaren blir "varm". När köldmedium har lämnat förångaren är den nu på väg tillbaka till kompressorn. Cirkeln är sluten.

AC systemet består även av flera andra mekaniska, elektriska och elektroniska komponenter. Varje biltillverkare har sitt eget system av elmotorer, sensorer, kontakter och motstånd som styr och skyddar systemet. Det finns även flera spjäll och luckor som mixar kall och varm kupéluft för att ge dig den optimala luftkonditioneringen efter ditt önskemål.
HemFAQHur fungerar AC?PrislistaKontakta oss |
Webmaster AutoCool Sweden AB