Våra nordiska vänner i Norge har skapat bra förutsättningar för att främja försäljningen av miljöbilar. De har lyckats, bara Nissan själva säljer nära 2500 Leaf varje år. Mitsubishi i-MiEV har redan sålts i över 1000 ex.
Detta tack vare att vägtullar och parkering är gratis, och bussfiler är öppna för elbilar, samt infrastrukturen är betydligt bättre utbyggd. Lägre skatt är också en självklarhet.
Tack vare de statliga subventionerna som parkering och tullar, men även öppna bussfiler, så kan aktörer som Fortum kan dra större växlar på att faktiskt bygga infrastruktur. De får också hjälp av staten med upp till 40% av kostnaden. Infrastrukturen är makalöst väl utbyggd. Även med snabbladdstationer som möjliggör en enklare laddning upp till 80% av maxkapacitet på 20-30min. Se http://www.ladestasjoner.no/
Även biltillverkarna gör sitt. Nissan har ett ”bilpoolsprogram” för elbilsköpare. Där du som elbilskund har möjlighet att låna en diesel eller bensinbil de få veckor om året då du faktiskt behöver åka längre än din elbil klarar.
Att svenska politiker inte tittar Norges åt deras håll utan vidhåller och dessutom försvarar supermiljöbilspremien är ytterst beklagligt.
Lyssna på aktörer som Lars Hjort (http://www.newsmill.se/node/45855) men även röster som Jon Stenbeck på Motormännen.
Samtidigt händer det givetvis fler bra saker i Sverige. Som OKQ8s satsning på att bygga El-motovägen med snabbladdare var sjätte mil utefter E4, E6 och E40. Det är synd att dessa fantastiska nyheter inte får ta större plats. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3489237.ece