lördag 6 juni 2009

Kloka ord från Nilsfar

På familjeliv finns en pappa som jag ser upp till, han är den som fått oss att upptäcka Son Rise och i förlängningen förändrat min syn på mycket i livet.

Han driver tillsammans med sin fru ett litet assistant företag inriktat på autism och Son Rise

www.barkraft.se

I Sverige hävdas med bestämdhet att autism är en beteendestörning och ska behandlas därefter ( med beteendeterapi)

Och idag fick han ner på pränt så bra vad jag tänker om detta

"Autism är ingen beteendestörning

Däremot är det naturligtvis så att en forskare med ett behavioristiskt perspektiv ser autism som en beteendestörning. Behavioristerna ser i grunden människan som ett beteende enbart eftersom det är det enda som enligt dem är objektivt mätbart.

För den som har erfarenhet av barn med autism så är det oftast uppenbart att det inte är beteendet i sig som är problemet utan att det är andra orsaker som ligger bakom beteendet.

Ett barn som t.ex. har svårt att kommunicera med omvärlden upplever lätt frustration. Därav aggressiva eller självskadande beteenden. När barnet börjar hitta vägar att kommunicera så minskar det självskadande eller det aggressiva beteendet.

Den som har autism har svårigheter med mycket sinnesintryck - i en miljö som är stökig resulterar detta ofta i "beteendeproblem". När miljön förändras så försvinner också mycket av problemen.

De svårigheter som uppstår för den som har autism ligger i en samverkan mellan funktionshindret med de svårigheter detta ger och omgivningen i form av bemötande och miljö.

Autism diagnostiseras utifrån ett antal kriterier som i och för sig är observerbara genom beteenden, men man kan ju inte säga att problemet med kommunikationssvårigheter ligger i "beteendet" att de inte kommunicerar. Problemet ligger naturligtvis i svårigheterna med att kunna förstå och lära sig att kommunicera.

Våra barn är inte sina beteenden - de har känslor på precis samma sätt som vi andra och många av de beteenden de har är fullt naturliga och förståeliga om man betraktar deras situation utifrån den funktionsnedsättning de har.

De beteenden de visar är ofta både intelligenta och funktionella utifrån deras perspektiv. 

Alla de förmågor ett barn med autism har svårt för kan tränas upp i mer eller mindre grad men träningen måste hela tiden utgå från en förståelse för barnets perspektiv och med respekt för barnets egen vilja."

varför är inte detta något som HAB lär ut? varför får man inte med sig andra råd än korrigeringar av beteenden?

Idag har vi haft en hemsk dag, och ja i mångas ögon har M uppvisat klara beteendeproblem.

Men det berodde främst på hur jag mådde och beteede mig idag! Den omgivande miljön mao....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar