Köptips 240/260:

En bil i 200 serien är ett bra köp, slitstark och driftsäker, men det finns ju små brister på dom också, precis som på alla andra bilar. Här är några tips, skicka gärna in era egna tips så ska jag lägga upp dom.

1. Rost! Rost kan finnas överallt, men det vanligaste är: Reservhjulsbaljorna samt kanten ovanför dom mot skärmen. Skärmkanterna med innerskärkanter, rosten brukar börja inifrån och äta sig utåt, har man rostiga skärmkanter så är även innerskärmkanterna för det mesta rostiga, byter man liks skärmkant så är det lika bra att byta den innre också. Bakdelen på bilen brukar också rosta, både på nyare och äldre, under bakljusen och nere vid kofongarlisten och bakom kofångaren. Sparklådorna (trösklarna) brukar också kunna rosta, brukar börja längst bak, om man tittar inifrån hjulhuset så brukar det synas om det börjat, annars knacka på dom så märks det. Golvet ut mot trösklarna brukar också kunna rosta, knacka med något och se om det är mjukt. A-stolparna brukar kunna rosta, men dom är värre att kolla då det många gånger börjar framifrån, d.v.s skärmen döljer det hela, men titta noga och titta efter lagningar eller om färg släppt m.m. Fjädertallrikarna är väldigt utsatta på fjäderbenen, knacka hårt på dom för att se om dom är dåliga. Sen kan det ju rosta överallt annars, men detta är det vanligaste.

2. Bussningar!

En bil ur 200 serien som gått några mil brukar ha dåliga bussningar i både fram och bakvagn, bak märks det på vibrationer "klonk"ljud när man gasar/släpper m.m. För att kolla det så måste man hissa upp bilen så man kommer åt bra inunderifrån, ha en kraftig mejsel, helst ett däckjärn el liknande, samt lägg järmet mellan bakrebussningen och bärarmen och bryt, det ska inte röra sig nämnvärt, annars är den slut. Främre bussningen likdant, bryt mellan infästning i kaross och bärarm, det ska inte gå att bryta mycket där heller. Sen har vi dom övre bärstagen, dom brukar ta stryk på Turbobilar fortare, men samma sak där, bryt och se om det är dåligt, det kan man även kolla utan att gå under bilen, be någon stå utanför bilen och kolla på bromsoket genom fälgen samtidigt som en sitter i bilen och håller på bromsen och släpper kopplingen, är bussningarna bra ska det inte synas som om oket rör sig (bakaxeln vrider sig).

Fram kollas bussningarna likadant, ett järn och bryt. Spindellederna fram kollar ni genom att hissa bilen på bärarmen så att ni avlastar däcket från backen, sedan bryter ni med ett järn/spett under däcket och ser omd et glappar, hjulager genom att ta i däcket "Halvtolv" och vrida, glappar det är det mest troligt hjullagret, snurra även däcket och lyssna om det låter om sig. Styrleder kollas genom att ta i däcket "Kvart i tre", vrid och se om det glappar.

3. Drivlinan!

Motorn ska inte rycka blått om den varvas upp och man släpper gasen, den ska inte heller ryka vitt om den är varm och det är fint väder, vitt kan vara toppackning el liknande, blått är ventiltätningar/styrningar. En toppackning som gått mellan två cylindrar märks på att det bubblar lite i expansionskärlet då motorn går på tomgång, att den är trasig mellan vattenkanal och cylinder märks genom att den ryker vitt, om det är mellan vattenkanal och oljekanal då blandas olja och vatten. Om en motor knackar "ljust" uppe i toppen tyder på att ventilerna kan behöva ställas in, grövre knack att kamaxeln eller överfallen är dåliga. Ett ljust tickande knack då man gasar upp och sen släpper kan vara kolvbultar (bruka rinte låta under belastning) eller vevlager, ett grovt knack under belastning kan vara ramlager. I övrigt, en ren fin motor som inte låter om brukar kunna vara välskött, tvärtom tyder på att man inte brytt sig.

Växellådan ska inte skorra då man lägger in en växel/växlar, då är synkringar dåliga, om det låter lite från växellådan på tomgång med koppling uppsläpt, men det tystnar då man trycker in, då brukar ingående lager kunna vara halvdåligt (samt stödlager i vevaxel), det är en riktig vilvisjuka, allrahelst på M46. Ett ljust ljud precis när man släppt kopplingen kan vara urtrampningslagret, brukar tystna då man trycker in koppling. Överväxeln ska gå in ganska snabbt och ur ännu snabbare, annars är det dålig olja el liknande (filter). Mellanaxeln ska inte vibrera, kan va dålig knut eller stödlagr/gummi (kan också kollas underifrån).

Bakaxeln ska inte glappa nämnvärt och inte heller leva om när man kör, om den lever om brukar märkas att ljudet följer farten.

Det var väl lite till att börja med, maila gärna in till mig om ni har tips m.m. amarace@hotmail.com