måndag 31 maj 2010

Vänern Runt 2010

Helgen 29 - 30 maj var bokad för funktionärsjobb på Vänern Runt. Vilket underbart väder det blev! Sol sol sol... Johan o jag drog direkt till Åmål efter avslutad arbetsdag på fredagen för att möta upp alla inblandade som redan hade gjort en arbetsdag.
Här är ett härligt arbetslag på station 1 lördag morgon. Håverud ca 4 mil utanför Åmål.

Här fanns det härliga vyer strax bakom knuten. Tur Sven visade vad som fanns annars hade jag gått miste om denna underbara plats som hade Akvedukter och slussar. Dalslands kanal fanns rakt under oss när vi stod på bron.

Underbart att sitta o käka vid soluppgång / nedgång.

Känd Örebro profil från Vingåker!

Här är det målgång för grupp 27 dag 2 Mariestad.

Trötta nöjda cyklister.

Tror att letandet av väskor redan har påbörjats. Det stod väskor överallt.

En promenad senare på kvällen upp på stan för lite inköp av glass och godis och sen vidare ner till hamnen.

Vackert från restaurangen nere i hamnen.

Ja alla träd har ett eget liv. Cruising och bilutställning i Mariestad var det samtidigt.

Målgång dag nummer 3 av dessa 2 bland annat. Lindesberg och Göteborgs folk.

Grupp 27 i mål vid mässan i Örebro dag 3.
13 mil körda denna dag.

Det var en underbar helg med vackert väder och jag fick några timmar då o då med min underbara vän. Tack för att jag fick vara med och uppleva detta evenemang. Nästa år kanske man skulle ta o trampa själv ?

onsdag 19 maj 2010

14 maj cykelfri dag MALLIS

Oj helt plötsligt blev det nu fredag! Längtat till denna dag men vill inte åka hem redan. Tog bussen in till Alcudia för att ströva runt lite. Men si det blev DÅLIGT väder. Åska, regn och blåst. Det var bara att vänta ut ovädret så kunde man ta sig en promenad på stranden.

Ganska folktomt och ingen brist på solstolar den här dagen i alla fall.

Vi satte våra spår i sanden även här!

Stora båtar mörk himmel!

Från hamnen upp mot gångbron

Det var så pass fint så vi tog en promenad tillbaka till hotellet. Ca 6 km. Stannade för en fika efter vägen och bara njöt av allt runt omkring.

Här bestämde vi att vi skulle äta vår sista kväll här nere för den här gången. Restaurangen låg strax bakom hörnet från hotellet sett.

Såg i alla fall ut som om vi skulle få god mat här. Det längtade vi efter.

Vi slog till med stort och en riktig Chateaubriand. Så gott och fint kött.

Vi ville samtidigt smaka på ett lokalt gott vin från Mallorca och det blev rekommenderat Randemar.

Jag lovar, det var länge sen jag åt så god mat. Det fanns ingenting kvar på tallriken efter denna måltid.

Mysigt och gott. Tack för en underbar vecka och vi hade verkligen tur med vädret.

En promenad senare på kvällen på en blåsig strand. Vågorna gick höga. Surfarna försökte sig på lite surfing. Fiskarna fanns på bryggan. Väldigt lite folk på stranden.

Sista avtrycken för den här gången i sanden.

Dessa killar väntade på mer vindar och bättre vågor. Vi ville ha mindre av både det ena och det andra.

Vi avslutade vår vecka på ett fint sätt! Lite romantik får man väl blanda in i en sån här resa. 14 maj blev vår dag trots regn, åska och blåst.

Vacker kvällsbild

God natt alla vänner och tack för att ni alla finns och förgyller mina dagar. Utan er vore jag inte den jag är idag.
Väl hemma på Arlanda lördag em så möttes vi av 26 grader värme. =) We like it!

tisdag 18 maj 2010

13 maj dag 5 MALLIS

Tidig frukost och en underbar dag att bege sig upp i bergen. Första stopp i Santa Maria där det blev lite fika och vatten påfyllning. Massor av cyklister ute redan på väg mot samma mål.

Här har vi nu tagit oss uppför den värsta branta stigningen upp till Valdemossa. Hmmmm funderade många gånger på om det här var bra för hjärtat men kom underfund med att det var värt all svett och möda. Vilken utsikt!

En sagostad mitt uppe på berget. Helt sjukt vackert.

Man kan kanske se vilken stigning det är på vägen. Den kändes i låren kan jag säga.

Nu har vi rullat nedför en bit och är på väg mot Deya. Även här vackert utefter vägen.

Höll på att köra av vägen när jag upptäckte denna åsna bakom ett träd. Så fin så lugn så vacker.

Framme i Deya och vi försökte hitta ett bra ställe att äta på men drog vidare ner mot Port de Soller.

Tog bara en snabb fika i Deya.

Nu framme och nere i Port De Soller. Mat dags. Lasagne denna gång men små portioner.

Lite vackert på torget med olika saker

Kust stad, sol värme, båtar!

Här har vi nu klättrat uppför 497 m med allt mellan 5% lutning till 20%.
Coll de Soller.

Här kan man se hur högt vi är och här ska vi nu ta oss utför. Det gick ruskigt fort i svängarna så det var att hänga i bromsarna för min del. Skarpa svängar så det heter duga. Otäckt när man blev omkörd av bussar.

Tillbaka i Santa Maria för vattenstopp och dryck.

Lovar att nu var det bara ren hemlängtan som fick benen att dundra på hem igen i 30 - 35 km snitthastighet. Nu 4 mil kvar.
En banan var räddningen på slutet för att motivera benen att trampa de sista 2 milen.

Muro, Santa Maria, Valldemossa, Deia, Port De Soller, Soller, Col De Soller, Santa Maria, Muro, hem. 16 underbara mil!

Efter att ha lämnat tillbaka cyklar, fått duscha och fått lite mat i magen så blev det en kort promenad på stranden.

Nöjda trötta ben!

Benen och fötterna sa godnatt tidigt!